مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

پوشش های جدید در دهه اخیر برای مصارف مختلف منجمله بعنوان عایق رطوبتی و حرارتی بسیار توسعه پیدا کرده است امروزه در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی به جای ایزوگام و مواد نفتی از شبه پلیمرها بعنوان جایگزینی مناسب استفاده می شود . در این عایق ها از دو ترکیب اصلی ، یکی رنگهای پایه اکلریلیک و دیگری پودرهای سرامیکی (در برخی از انواع عایقها اضافه شده است ) به منظور باز تابش نور خورشید استفاده شده است .عایقکاری و بهینه سازی برای عایقکاری دو حالت متصور است؛ یکی اینکه ما میخواهیم ساختمان را بر اساس مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان بسازیم یا اینکه ساختمان ما ساخته شده و باید احیا شود.آنچه مسلم است؛ مردم هیچ وقت برای زیبایی به عایقکاری روی نمیآورند و تنها زمانی به این کار اقدام میکنند که بدانند هزینه انرژی آنها از این طریق کاهش مییابد،بنابراین وقتی از عایق صحبت میشود بحث سیوینگ انرژی حرارتی و برودتی مطرح است.
در گزارش حاضر به روش آزمون ، نتایج عملی استفاده از این مواد بر روی 4 سطح مختلف مورد آزمایش قرارگرفته که عبارتند از 1-سطح پشت بام که قبلاً ایزوگام شده بود 2- بدنه کولر آبی 3-یک سطح فلزی آهنی (مشابه کانال کولر) 4- سنگ مرمرتراورتن . هدف از این آزمایش بررسی تأثیربکارگیری این نوع پوشش از نقطه نظر کاهش تأثیر اشعه خورشید و تلفات انرژی بوده، تا در صورت مفید بودن آن توصیه های لازم برای ترویج استفاده از این مواد انجام پذیرد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۱۹
فرزاد هاتفی


عایقکاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایقکاری میتوان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنکتر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته میشود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ میگردد. فاکتور مهم در انتخاب عایقها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی ای که به همراه دارد افزایش می یابد. پس به جای ضخامت عایقها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود. عایق های گوناگون با مقاومتهای حرارتی برابر، از نظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۱۸
فرزاد هاتفی

یکى دیگر از عبادتهاى بزرگ اسلامى «حج» است. حج یک عبادت دسته جمعى است که هر سال در روزهاى معینى در سرزمینى تاریخى و باشکوه انجام مى‏گیرد. ین نوع عبادت علاوه بر این که پیوند استوارى میان بنده و خدا به وجود مى‏آورد، مى‏تواند از جهات گوناگونى مبدأ اثرات سودمند و ارزنده‏اى در اجتماع اسلامى باشد؛
اولا: یک چنین عبادت دسته جمعى که با تجرد کامل و وارستگى مطلق، تنها با پوشیدن دو قطعه پارچه ساده آغاز مى‏گردد، نشانه مساوات بندگان الهى در پیشگاه اوست و این یکى از آمال بزرگ انسانى است که روزى انسانهاى جهان عوامل برتریهاى موهوم را مانند نژاد، رنگ و ثروت را کنار گذارده، همگى خود را در برابر خدا مساوى و برابر بدانند. عمل حج از عبادتهایى است که به این هدف تحقق مى‏بخشد و موجب مى‏شود که افراد با ایمان امتیازات اجتماعى را وسیله برترى خود ندانند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۰۳
فرزاد هاتفی

فراگیری احکام و مناسک حج، برای تمام زائران بیت الله الحرام امری ضروری و اجتناب ناپذیر است; چرا که انجام درستِ اعمال حج، بدون شناخت احکام و مناسک آن، غیر ممکن است و کسی که به جهت عدم آگاهی به مسائل شرعی، خللی در اعمال وی پیش آید، علاوه بر آن که هرگز به مراتب معنوی حج نمی رسد، به جهت باطل شدن عمره یا حج یا ارتکاب به محرمات احرام، مشکلات فراوانی برایش پدید خواهد آمد. این معنا برای حجاج، درحدّ فراگیری مسائلی که غالباً بدان نیاز پیدا می کنند تحقق می پذیرد و حتی در بسیاری موارد با مراجعه به روحانی کاروان یا راهنمایی او می توانند نیاز خود را برطرف کنند، ولی دست اندرکاران امور اجرایی کاروان ها، مدیران، معاونان و خدمه محترم که کار آنها رابطه تنگاتنگ با اعمال و رفتار حاجیان دارد و زائران عزیز را راهنمایی می کنند، یادگرفتن مسائل شرعی بویژه مناسک حج برای آنها ضروری تر می باشد، و چون گاهی بر اثر پیش آمدن مشکلاتی برای روحانی کاروان یا جدایی برخی از زائران از جمع آنها، مدیر یا معاون یا خدمه باید با آگاهی کامل به مناسک حج، مراقب انجام درست اعمال حجاج باشند، به عنوان مثال: هنگام حرکت زائران از میقات به مکه، یا از مکه به عرفات، یا از عرفات به مشعر، که با چند دستگاه اتوبوس حرکت می کنند، روحانی کاروان تنها همراه یکی از آنهاست، در نتیجه بقیه اتوبوس ها را باید مسؤولان کاروان همراهی کنند و چنانچه برای آنها مسأله ای پیش آید، انتظار این است که مسؤولان کاروان بتوانند در چنان شرایطی آنها را راهنمایی کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۰۳
فرزاد هاتفی

حفاظت، پشتیبانی و نگهداری از دادههای رایانهای، اطلاعات مهم، برنامههای حساس، نرمافزارهای مورد نیاز و یا هر آنچه که در حافظه جانبی رایانه مورد توجه بوده و با اهمیت میباشد، امنیت رایانهای نامیده میشود. تفکر امنیت در شبکه برای دستیابی به سه عامل مهم است که با یک دیگر مثلث امنیتی را تشکیل می دهند. این عوامل عبارتند از راز داری و امانت داری (Confidentiality)، یکپارچگی (Integrity) و در نهایت در دسترس بودن همیشگی (Availability). این سه عامل (CIA) اصول اساسی امنیت اطلاعات - در شبکه و یا بیرون آن - را تشکیل می دهند بگونه ای که تمامی تمهیدات لازمی که برای امنیت شبکه اتخاذ میشود و یا تجهیزاتی که ساخته می شوند، همگی ناشی از نیاز به اعمال این سه پارامتر در محیط های نگهداری و تبادل اطلاعات است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۰:۴۷
فرزاد هاتفی