مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

روانپزشک کیست؟ کار روانپزشک چیست؟

روانپزشک ( Psychiatrist ) ، پزشکی است که متخصص تشخیص و درمان بیماری های روانی یا روان درمانی می باشد. کار روانپزشک، تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی است.

همه روانپزشکان برای سنجش و درمان بیماری های روانی آموزش می بینند. روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها کسانی هستند که مرجعیت تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند. برخی از روانپزشکان متخصص در کمک به گروه سنی ویژه ای می باشند، مانند روانپزشک کودکان، که درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان را بر عهده دارند.

 تفاوت روانشناس ، مشاور و روانپزشک

برخی از مردم گاهى روانپزشک را با روانکاو و روان شناس و یا مشاور اشتباه می گیرند. از نظر تحصیلی و فرایند آموزشی، روانپزشک پیش از روانپزشک شدن باید از دانشکده پزشکى فارغ‌التحصیل شده و مدرک دکتری عمومی اخذ نموده و سپس آموزش بیماری های روانی را دیده و متخصص روانپزشکی شود اما روانشناس و مشاور در رشته روانشناسی، ابتدا نسبت به دریافت مدرک کارشناسی و سپس در مراحل بعدی کارشناسی ارشد و یا دکتری اقدام می کنند.

اما از نظر کار و وظیفه ای که هر یک از این متخصص ها انجام می دهند نظر دکتر غلامرضا میرسپاسی، نایب‌رئیس انجمن روانپزشکان ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را مرور می کنیم :
 

” وقتی یک فرد با مشکلی برخورد می‌کند (مثلا یک مشکل تربیتی با فرزندش) ابتدا از یک دوست یا بزرگ‌تر نظرخواهی می‌کند و آن دوست بر اساس تجربه‌های محدودش نقطه نظراتی را مطرح می‌کند که می‌تواند مفید باشد یا نباشد. پس از آن، اگر فرد از آگاهی و بینش بهتری برخوردار باشد، به جای رفتن سراغ اعمال مضحک (مثل کف‌بینی و طالع‌بینی) سراغ اهل‌ فن می‌رود و مثلا سعی می‌کند با خواندن کتاب یا مقاله، مشکلاتش را حل کند. به طور مثال، در زمینه تربیت کودکان کتابی مطالعه می‌کند؛ و البته معمولا آن کتاب، کامل نیست و به طور اختصاصی برای ما تدوین نشده. در گام بعدی، فرد با یک مشاور تماس می‌گیرد؛ البته مشاوره تلفنی می‌تواند راهکار مفیدی باشد ولی چون تماس چهره به چهره وجود ندارد، احساس خوبی نیز تجربه نمی‌شود و معمولا کلی‌گویی‌هایی صورت می‌گیرد. از این‌رو فرد، قدم بعدی را برای رفتن نزد یک مشاور برخواهد داشت. مشاور هم سعی می‌کند راهکارهایی ارایه دهد و در صورتی که مشکل همچنان باقی بود فرد باید از یک روان‌شناس بهره بگیرید تا با بررسی مسایل و مشکلات و توانایی‌های منحصر به فرد او کاری ‌کند که بتواند راه‌ ساده‌‌ای را در زندگی‌ انتخاب کند.

 حال پس از بررسی‌های همه ‌جانبه روان‌شناسی و ارایه راهکار‌های مناسب فرد متوجه شود که جایی از مغزش دچار مشکل شده‌ است. حالا باید نزد روان‌پزشک رفته تا با دریافت داروهای خاصی تنظیم هورمونی وضعیت عادی خود را به دست آورد و یا از یک متخصص مغز و اعصاب بخواهد او را معاینه کرده و در صورت لزوم، عمل جراحی انجام دهد تا فرد بتواند دوباره به روان‌شناس خود مراجعه کند. “

آمار و ارقام و برخی مشکلات موجود

  آمارها حاکی از آن است که ۱۰ تا ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران حداقل یک بار در عمر خود مسائل روانی را به نوعی تجربه کرده‌اند. علی معین، رئیس کرسی یونسکو می‌گوید: براساس آمار سازمان WHO از هر ۴ نفر در خانواده حداقل یک نفر دچار اختلالات روانپزشکی هستند و اعضای خانواده‌ها نیز معمولاً درگیر مشکلات بیماران می‌شوند.

اما علاوه بر مشکلات فرهنگی که در این زمینه در کشور وجود دارد و بیمار را از مراجعه به روانپزشک باز می دارد یکی دیگر از مشکلاتی که حوزه درمان‌های روانپزشکی با آن مواجه است، طولانی شدن مدت درمان‌هاست که در خیلی موارد باعث می‌شود بیماران درمان را رها کنند.

کارشناسان اذعان دارند اغلب داروهای روانپزشکی تحت پوشش بیمه هستند ولی درمان‌های غیردارویی تحت پوشش بیمه نیستند و گاهی تصور می‌شود که جلسات غیردارویی که درمان بیمارهای روانی در آن اتفاق می‌افتد تنها گفت‌وگوی بین پزشک و بیمار است. در حالی که در این جلسات درمان صورت می‌گیرد.

متاسفانه این جلسات غیردارویی که برای درمان بیماران صورت می‌گیرد هزینه‌های بالایی دارد که تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.
 

  • ارزیابی وضعیت ذهنی و فیزیکی بیماران برای تعیین ماهیت و حد اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی

  • ارزیابی تاریخچه و سوابق پزشکی و روانپزشکی بیماران به منظور تشخیص بهتر بیماری و امکان تجویز بهترین درمان

  • انجام تست های مختلف برای تشخیص بیماری و یافتن بهترین راه درمان

  • تجویز دارو و برگزاری جلسات درمانی لازم تا بهبودی بیمار

  • همکاری با سایر متخصصان از جمله پزشکان، روانشناسان و… برای درمان همه جانبه بیمار تا رسیدن به بهبودی کامل او

  • اما روان‌پزشک، پزشک متخصصی است که دوره عمومی پزشکی را طی کرده و پس از آن در رشته اعصاب و روان تخصص گرفته است.
    متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست هم پزشک متخصصی است که پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی، تخصصش را در رشته مغز و اعصاب (نورولوژی) گرفته تا بتواند بیماری‌هایی مانند تشنج، ام‌اس، میگرن و سردرد‌های مختلف، فلج، سکته مغزی و کمردرد‌های مزمن و بیماری‌هایی از این قبیل را تشخیص دهد و درمان کند. روان‌پزشک نیز می‌تواند در درمان اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و سایر مشکلات اعصاب و روان به مراجعانش کمک کند و به آنها دارو بدهد اما روان‌شناس نمی‌تواند دارو تجویز کند و معمولا روان‌درمانی می‌کند. ضمنا این نکته را هم باید یادآور شوم که جراح مغز و اعصاب هم می‌تواند جراحی‌هایی مانند برداشتن انواع تومور‌ها یا دیسک کمر را انجام دهد بنابراین هیچ شباهتی بین رشته‌های روان‌شناسی، روان‌پزشکی و تخصص مغز و اعصاب وجود ندارد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۰۱
فرزاد هاتفی

روماتولوژی چیست بیماری روماتیسمی یا روماتولوژی به بیماریهایی گفته می شود که باعث درد , تورم, خشکی و محدودیت حرکت در مفاصل , استخوان ها , تاندون ها , رباط ها و عضلات میشوند در این مقاله به توضیح درباره این بیماری پرداخته می شود

روماتولوژی (Rheumatology) به معنای علم شناخت بیماری های استخوان و مفاصل ( بیماری های رماتیسمی ) و رشته ای فوق تخصصی است که پزشکان در این رشته بعد از گذراندن تخصص داخلی بزرگسالان و داخلی کودکان به تحصیل در آن می پردازند .

بیماری هایی که در این راستا مطرح هستند شامل:

1- بیماری های مفصل که با علت های متفاوت به شرح زیر می تواند باشد:

- علت التهابی (Inflammatory) مانند بیماری ارتریت روماتوئید و لوپوس سیستمیک و بهجت و...

- علت مکانیکال: مانند بیماری استئوارتریت (Osteoarthritis) که اسم دیگر آن آرتروز (Arthrosis) می باشد.

- علل یا منشا نورولوژیک : آسیب مفصل بدنبال آسیب سیستم عصبی که در اندامها ایجاد می شود. مانند نوروپاتی بدنبال دیابت و ...

- علل متابولیک: آسیب مفصل بعلت بیماری زمینه ای فرد مانند دیابت ٫ نقرس وپوکی استخوان می باشد.

- علل عفونی: علت های عفونی متعددی مانند باکتری ها و یا تب مالت و یا سل می توانند باعث ابتلای مفصل شوند.

 

2 - علل خارج مفصل: در اطراف مفصل ضمائمی وجود دارد که هرکدام از آنها می توانند با علل متفاوت دچار آسیب شده و ایجاد بیماری نمایند. ضمائم مفصل عبارتند از:

- تاندونها که التهاب آنها تاندونیت (Tendinitis) مانند بیماری تنیس بازان یا بیماری گلف بازها نامیده می شود.

- به تورم اطراف تاندونها که تنوسینوویت (Tenosynovitis) گفته می شود.

- کیست های اطراف مفصل که کیست سینویال (Synovial Cyst) گفته می شود.

 

3 - بیماری های استخوان که با علل متعددی ایجاد می شود:

- علت متابولیک: که سردسته آنها بیماری پوکی استخوان و یا استئوپروز (Osteoporosis) می باشد.

- علل عفونی: که می تواند با منشا باکتری ها و یا قارچ ها باشد که به آن بیماری استئومیلیت (Osteoemyelitis) گفته می شود.

 

4 - بیماریهای ستون فقرات که عوامل مختلف می تواند در ایجاد آن دخیل باشد که عبارتند از:

- بیماری های التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزانت (Ankylosing spondylitis) سردسته آنهاست.

- بیماریهای با علت های مکانیکال که علل آن استئوآرتریت مهره های گردن و یا بیماری های فتق دیسک(Disc herniation) می باشد که باعث ایجاد اثر فشاری بر روی ریشه عصب شده و دردهای ارجاعی به اندام های فوقانی و تحتانی ایجاد می کند.

- علل عفونی که در آن عفونت های مختلفی مانند باکتری ها، سل و یا بروسلا می توانند باعث دیسک شده و مهره های کمر را مبتلا نمایند.

 

5 - بیماری های بافت همبند (Convective tissue) که در آن تمامی قسمت های مختلف می تواند مراتبی از ابتلا را داشته باشد. مانند بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا ( SLE Systemic Lupus Erythematosis )

با توضیح فوق متوجه می شویم دامنه علم روماتولوژی بسیار وسیع است. شیوع این بیماری ها در مطالعات جهانی حدود 40-30 درصد می باشد. در مطالعه صورت گرفته در ایران شیوع این بیماری ها در جامعه شهری9/41 درصد و در جامعه روستایی 66 درصد می باشد.

 

روماتولوژیست کیست؟

به پزشکان حاذق ، با تجربه و با صلاحیت کافی در تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل روماتولوژیست می گویند .

 

درمان روماتولوژی

از کارهایی که می توان جهت درمان این بیماری استفاده نمود تغییر در روش زندگی است که شامل ایجاد تعادل بین میزان فعالیت و استراحت ، مراقبت از مفاصل کاهش استرس های روانی، استفاده از یک رژیم غذایی سالم می باشد.

از داروها برای کاهش درد ، تورم و توقف روند بیماری به سمت بدتر شدن استفاده می شود. دارویی که پزشک تجویز می کند براساس سلامت عمومی بیمار، شدت بیماری و اینکه بیماری تا چه اندازه شدید خواهد شد و مدتی که باید بیمار دارو بگیرد و اینکه دارو تا چه اندازه کارایی داشته و عوارض جانبی آن چه می باشد، خواهد بود.

 

جراحی: روشهای جراحی زیادی جهت درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش جهت تسکین درد، کمک به عملکرد بهتر مفاصل و عملکرد بهتر فرد در فعالیتهای روزمره خود استفاده می شود.

 

مراجعات منظم به پزشک : بسیار مهم است اینکه آیا بیماری شدیدتر شده و آیا دارو کمک کننده بوده است، عوارض جانبی داروها ظاهر شده اند و در صورت نیاز داروها را عوض نماید. اقداماتی که ممکن است نیاز به انجام آن شود شامل: آزمایش خون، ادرار و عکسبرداری می باشد.

 

روش درمانی جایگزین : گاهی اوقات از رژیمهای غذایی خاص ، ویتامینها و سایر روشهای دیگر جهت درمان روماتیسم مفصلی استفاده می شود. بعضی درمانها به کاهش استرس بیمار کمک می کند. بسیاری از این روشها بی ضرر می باشند و اما باید گفت که این روشها بطور کامل و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته اند لذا قبل از استفاده از آنها حتماً باید با پزشک مشورت شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۰۰
فرزاد هاتفی

کلیه یکی از اندام های درونی بدن انسان است که وجود آن برای سلامت بدن ضروری است. یکی از اصلی ترین وظایف کلیه دفع مواد زاید تولید شده بر اثر متابولیسم و مواد خوراکی مصرف شده می باشد.کنترل حجم وترکیبات مایعات بدن نیز از دیگر کارکردهای کلیه هاست. این اندام باارزش با دفع مواد ناخواسته از طریق ادرار، بدن را پاکسازی می کند و مواد مورد نیاز و ارزشمند را در خون نگه می دارد. از دیگر فعالیت های کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم تعادل آب و الکترولیت ها
تنظیم فشار شریانی
تنظیم تعادل اسید و باز
تنظیم گلبول های قرمز خون
ساخت گلوکز

اثر مواد خوراکی روی کلیه ها

کلیه در برابر بیمای ها بسیار حساس است و معمولا هیچ علایم یا نشانه ای در مراحل اولیه از خود بروز نمی دهد. بنابر گفته بهداشت جهانی از هر 10 نفر، یک نفر در معرض ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارد. هنگام مراقبت از کلیه، تغذیه و موادی که مصرف می کنیم بسیار مهم است. در حقیقت مصرف نامناسب و بی رویه برخی از خوراکی ها به کلیه ها صدمه می زنند. در مقابل برخی از خوراکی ها، دوست کلیه هستند.

خوراکی های مضر

خوراکی های زیر کلیه ها را در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد و بهتر است در مصرف آنها زیاده روی نکنیم. همچنین افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید از مصرف آنها پرهیز کنند.

لبنیات

کلیه ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه های بیمار به راحتی نمی توانند مقدار اضافی کلسیم یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای دفع آنها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می کند بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند. بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

گوشت

با اینکه مصرف گوشت چندان مضر نیست، مصرف بیش از آن در رژیم غذایی برای کلیه ها بسیار مضر است. وجود پروتئین بیش از حد لازم در رژیم غذایی می تواند کلیه ها را بیمار کرده و یا بیماری های کلیوی را تشدید نماید. معمولا بار پروتئین اضافی روی دوش کلیه هاست.

 

چنین باری؛ دفع اوره از بدن را بسیار سخت می کند. همچنین مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد سنگ اگزالات کلسیم می شود؛ زیرا گوشت حیوانات مقداری مواد اسیدی در بدن به صورت ته نشین باقی می گذارد. بدن تمایل به قلیایی بودن دارد؛ بنابراین، سعی می کند تا کلسیم ایجاد شده را دفع نماید. این کار نه تنها وضعیت استخوان های بدن را به مخاطره می اندازد بلکه وضعیت سنگ های کلیه ایجاد شده را نیز بدتر می کند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی در بیشتر محصولات شیرین شده امروزی دیده می شود. باید گفت این نوع خوراکی ها به هیچ وجه ارزش غذایی ندارند و در عین حال مضر هم هستند. به طور مثال مصرف دو وعده نوشابه گازدار حاوی شیرین کننده مصنوعی در روز، به مرور باعث بروز بیماری های کلیوی می شوند. بنابراین، به جای مصرف شیرین کننده های مصنوعی و مشتقات آنها از جایگزین های مناسب مثل انواع میوه ها، خرما و یا توت استفاده کنید.

کافئین

اکثر مردم دنیا هر روز از کافئین به عنوان یک خوراکی اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. متاسفانه کافئین به راحتی موجب وابستگی می شود؛ به ویژه که بیشتر مردم از آن برای رفع خستگی و به دست آوردن هوشیاری در صبح استفاده می کنند. اما از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه ها و عملکرد آنها می گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیه می شود.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار مجموعه ای از مواد مضر را یکجا دارند. این نوشیدنی های ناسالم (و حتی نوع ورزشی آنها)، حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر هستند که مصرف کننده را به خود وابسته می کند. در ضمن شکر هیچ ارزش غذایی و کالری مفیدی ندارد.

نوشابه های گازدار پس از مصرف، توسط استخوان ها جذب شده و در بافت های آنها مقادیر زیادی اسید فسفریک باقی می گذارد. صرف نظر از شیرین کننده هایی که هر روز در نوشیدنی های خود استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن خواهد شد. بهترین نوشیدنی برای بدن آب می باشد؛ در ضمن برای دلچسب تر شدن طعم آن، سعی کنید چند قطره لیموترش در آن بریزید.

نمک

مصرف زیاد نمک برای کلیه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد. برای این منظور باید مقادیر زیادی آب مصرف شود چرا که نمک اضافی، احساس تشنگی بسیاری در شما ایجاد می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد. از طرف دیگر، نمک دشمن کلسیم موجود در استخوان ها نیز می باشد. هر چقدر نمک موجود در خون افزایش یابد، میزان کلسیم موجود در اوره نیز افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه، روند پیر شدن انسان سرعت می یابد.

پتاسیم بیش از حد در سبزی ها و میوه ها

هیچ شکی نیست که سبزی و انواع میوه ها برای بدن مفیدند؛ اما، یکسری از آنها مثل موز دارای مقادیر زیادی پتاسیم در مقایسه با بقیه هستند. کلیه های سالم مشکلی با کنترل سطح پتاسیم در بدن ندارند، اما اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، این کار تا حدودی برایشان سخت می شود. بنابراین، اگر کلیه ها قادر نباشند به خوبی سطح پتاسیم خون را کنترل کنند، تجمع این ماده معدنی باعث نامنظمی در ریتم ضربان قلب و یا ایست قلبی می شود. بدین ترتیب اگر کلیه های سالمی ندارید، از مصرف زیاد موز، کشمش، آلو، گلابی، سبزی ها، سیب زمینی و گوجه فرنگی پرهیز کنید.

غذاهای با اصلاح ژنتیکی

شاید هنوز رای بیشتر مردم بر این باشد که غذاهایی که در آنها اصلاح ژنتیکی صورت گرفته است، برای بدن مفیدند؛ اما تحقیقات نشان می دهد که بعضی از این دسته از خوراکی ها ممکن است به کلیه ها آسیب بزنند. کانولا، ذرت و سویا احتمالا جزو گروه غذاهای اصلاح شده ای هستند که به دلیل سم زدایی و یا اصلاح ژنتیکی ردی از مواد سمی در خود دارند. البته برای تایید کامل این مورد، هنوز مدارک کافی در اختیار نیست؛ با این وجود اگر در مورد کلیه های خود نگران چیزی هستید، از مصرف این گروه از خوراکی ها اجتناب کنید.

ازدیاد مصرف مسکن

عوارض جانبی مسکن ها معمولا کلیه ها را نشانه می گیرد. در این زمینه، یکی از بدترین نوع مسکن ها گروه ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن هستند. حدود 3 درصد بیماری های کلیوی به دلیل استفاده بی رویه این نوع مسکن ها به وجود می آیند. بنابراین، هرگز بیش از حدی که پزشک تان درنظر گرفته و یا بدون تجویز پزشک از این مسکن ها استفاده نکنید. همچنین اگر به مسائلی در مورد کارکرد کلیه های خود شک دارید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

خوراکی های مفید

خوراکی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی و از بدن مراقبت نمایند. بسیاری از خوراکی ها جلوی اکسیداسیون را گرفته و انتخابی عالی برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی (و از جمله افراد ناچار به انجام دیالیز)، هستند. از این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی پتاسیــم انـــدکی است و منبعی غنی از ویتامین C ، A و B6 می باشد. علاوه بر این ویتامین ها، ضمنا اسید فولیک و فیبر فراوانی نیز دارد.

فلفل قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان لیکوپن، از ابتلا به بیماری های کلیوی و برخی سرطان ها پیشگیری می کند.

قره قاط

قره قاط مقدار زیادی منگنز و ویتامین C دارد. از این خوراکی همیشه برای مقابله با عفونت مجرای ادراری استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده که قره قاط رقیق شده در آب ( بدون شیرین کننده) از تشکیل اگزالات و فسفات و در نتیجه سنگ کلیه می کاهد.

دارچین

دارچین می تواند سطح قند خون را تنظیم کند و بدن را در مقابل اختلال های قند خون محافظت نماید. بالا بودن قند خون به کلیه صدمات جبران ناپذیری می رساند. همچنین در تحقیقات نشان داده شده است که دارچین می توان جلوی خطر رسوب اگزالات را بگیرد.

لوبیا قرمز

لوبیاها بهترین درمان کننده های خانگی سنگ کلیه هستند. در دوران قدیم از پوست لوبیا به منظور داروی تقویتی استفاده می کردند. برای درمان درد ناشی از کلیه، پوست لوبیای قرمز را جدا کرده و در ظرفی پر از آب تصفیه شده به مدت 6 ساعت بجوشانید. سپس مایع را صاف کرده و پس از سرد شدن مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون اساس "رژیم غذایی مدیترانه ای" است. افراد مبتلا به بیماری های کلیوی که از این نوع رژیم غذایی تبعیت می کنند، زودتر سلامت خود را باز می یابند. مواد موجود در روغن زیتون موجب سلامت ماندن کلیه ها می شوند.از دیگر خوراکی های مناسب برای کلیه ها می توان به چای جاوا، پیاز، سیر، سیب، زغال اخته، توت فرنگی و سفیده تخم مرغ اشاره کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۹
فرزاد هاتفی

انکولوژی چیست انکولوژی شاخه ای از علم پزشکی می باشد که به مطالعه, بررسی, معالجه و بهبود سرطان می کند در این مقاله به توضیح سرطان و درمانهای آن پرداخته شده است همچنین شرح سایکو انکولوژی نیز رفته است

سرطان ـ سرطان بیماری است که علیرغم نامشخص بودن مکانیسم سیر بارشد غیرطبیعی سلولهای بدن شروع می شود. وقتی بیماری موضعی پیشرفت می کند سلولهای غیرطبیعی تکثیر و رشد منظم اطراف سلول را مهار می سازد. در مرحله بعد سلول خصوصیات را کسب و تغییراتی در اطراف بافت ایجاد می کند. سلولها به بافتها نفوذ کرده و از طریق لنف و عروق خونی انتشار و متاستاز به جاهای دیگری از بدن می دهد. به طور کلی سرطان یک بیماری با یک علت نیست، بلکه سرطان گروهی از بیماریهای مشخص با علل، تظاهرات، درمان و پیش آگهی متفاوت می باشد.

درمان سرطان به سه قسمت می باشد:

1- جراحی 2- سیستمیک 3- رادیوتراپی

شیمی درمانی مهمترین نوع درمان سیستمیک می باشد.

در بیمارانی که نیاز به رادیوتراپی دارند باید قبل از شروع درمان، مقدار اشعه مورد نیاز براساس نوع تومور، عمل شده یا نشده، تومور به طور کامل برداشته شده یا نشده، شیمی درمانی شده یا نشده، به شیمی درمانی جواب داده یا نداده، یک دوز اشعه برای بیمار توصیه می شود که دوز براساس سانتی گرید اندازه گیری می شود.

مثلا در بیماری که سرطان پستان عمل نموده و باید اشعه بگیرد 5000 تا 6000 سانتی گرید باید اشعه بگیرد که معمولا به دوز روزانه تقسیم می شود (به 25 جلسه و هر جلسه 200 سانتی گرید اشعه می گیرد) و بیمار هر روز که مراجعه می نماید 200 سانتی گرید یا دو فیلد (به صورت داخلی، خارجی، لترال) اشعه می گیرد.

دو فیلد یا دو شان که معادل پنجاه شان اشعه می گیرد.

برای درمان باید به تخصص خون مراجعه کنید

شان چیست؟ به هر فیلد یک شان یا پرتابل می گویند.

سیمیلاتور چیست؟ سیمیلاتور با دستگاه همانند ساز مانند یک دستگاه عسکبرداری می باشد که قبل از شروع درمان باید توسط این دستگاه ناحیه ایی که می خواهد اشعه بگیرد مشخص شده و محاسبات دقیق روی آن انجام شود دو دوز مورد نیاز مشخص گردد.

حداکثر شان بسته به فاکتورهای مختلف مثلا نوع تومور، عمل شده یا نشده، پاسخ به عمل خوب بوده یا نبوده، شیمی درمانی شده یا نشده، به شیمی درمانی پاسخ داده یا نداده از 5 تا 90-80شان متفاوت می باشد.

معمولا بیماران در هر جلسه مراجعه 2 شان یا فیلد می گیرند بر حسب نوع تومور ممکن است 3 تا 4شان نیز بگیرند.

رادیوتراپی هر روز هفته غیر از پنجشنبه ها و جمعه انجام می شود در این دو روز بافت های بدن بازسازی و ترمیم می شوند. گاهی اوقات دو جلسه در روز نیز ممکن است بسته به پیشرفت بیماری رادیوتراپی انجام شود.

رادیوتراپی چیست؟ اثر درمان رادیوتراپی جلوگیری از عود موضعی تومور است، بعضی از تومورها اول جراحی شده سپس ناحیه عمل رادیوتراپی می شود، بسته به اینکه درجه مرحله ایی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار گیرد. بعضی مواقع بدون جراحی رادیوتراپی می شوند که آن ناحیه عود مجدد نداشته باشد.

آیا شیمی درمانی و رادیوتراپی باهم دیگر انجام می شوند؟

امکان انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی با یکدیگر می باشد و تاثیر دو چندان دارد. به طوری که رادیوتراپی اثر شیمی درمانی را تسریع می نماید تا حداکثر بهره از پرتودرمانی برده شود. بعضی اوقات داروهای شیمی درمانی اثر رادیوتراپی را تسریع می نمایند. طبق چه معیاری بیماران تحت محاسبه فیزیکی ساده و پیچیده قرار می گیرند؟

بعد از دیدن تومور توسط دستگاه سیمیلاتور دوز رادیوتراپی تعیین می شود. مثلا یک تومور در ناحیه لگن انتهای رکتوم وجود دارد، ابتدا باید ناحیه مشخص گردد سپس نقطه میانی در نظر گرفته شده و دوزی که باید روزانه به نقطه مرکزی تابیده شود مشخص گردد. اشعه تابیده شده (اشعه الکترومنیتیک اشعه ایی است که در بافت جمع می شود) بسته به ناحیه متفاوت است، این محاسبات بسته به اینکه چه مقدار و چه اندازه تابیده شود را محاسبات ساده و پیچیده می گویند.

توضیح مختصر در مورد داروهای رونین که در شیمی درمانی استفاده می شوند.

داروهای شیمی درمانی:

داروهای زیادی در شیمی درمانی استفاده می شوند. کلاً 15 خانواده داروی شیمی درمانی و در هر خانواده 8-2 دارو که کلا 100-80 دارو وجود دارد.

اغلب داروهایی که استفاده می شوند به صورت چند دارو با هم جهت تشدید اثر شیمی درمانی استفاده می شوند. داروهای شیمی درمانی با مکانیسم های متفاوت جلوی رشد تومور را می گیرند. رژیمهای دارویی، ترکیبی از چند دارو از خانواده های متفاوت می باشند، که در کدام در ناحیه ایی تاثیر می گذارند (هر خانواده دارو، 5/1 درصد در جای خاصی اثر می گذارد)

به همین دلیل رژیمهای دارویی شیمی درمانی ترکیبی از چند دارو می باشند. برای پروتکل های شیمی درمانی رژیمهای شیمی درمانی 5-3-1 روزه در نظر گرفته شده بطوری که مثلا یک روز شمیی درمانی انجام می دهد بعد دو هفته یا چهار هفته شیمی درمانی انجام نمی شود. فاصله زمانی بین جلسات شیمی درمانی 6-4-2 هفته می باشد که البته محدود داروهایی 6 هفته فاصله زمانی آنها می باشد.

فاصله زمانی بین دوره ها جهت رشد سلولهای مخاط روده و سلولهای خونی می باشد. بسته به تاثیر داروهای شیمی درمانی روی مغز استخوان فاصله زمانی بین شیمی درمانی مشخص می شود. زیرا سلولهای خونی نسبت به داروهای شیمی حساسیت زیادی دارند و اولین بافتی که تحت تاثیر قرار می گیرند بافت مغز استخوان می باشد.

بعضی از رژیمها بدلیل اینکه دارو را نمی توان در یک روز به بیمار داد سه روزه تجویز می شوند، به دلیل عوارض بدی که روی گوش و مغز استخوان دارند و باید حتما با آب فراوان استفاده شوند، جهت دفع سریعتر دارو.

جهت بیماران شیمی درمانی باید یک IV LiNe بسیار خوب گرفته شود زیرا در صورت رفتن داروی شیمی درمانی زیر پوست نکروز شدید ایجاد می شود که گاهی اوقات حتی منجر به قطع عضو می شود.

مدت زمان جهت رادیوتراپی چه مقدار است؟

در هر روز (دفعه مراجعه) بیماران معمولا 5/0 تا 3 دقیقه زیر دستگاه می باشند.

آیا هیچ دارویی هنگام رادیوتراپی جهت بیماران استفاده می شود؟ خیر

هیچ دارویی هنگام رادیوتراپی استفاده نمی شود. فقط همراه با رادیوتراپی بعضی بیماران شیمی درمانی نیز می شوند تا اثر رادیوتراپی دوچندان شود.

انواع رادیو تراپی: کیورتید رادیوتراپی ـ پرییتدرادیوتراپی

زمانی که تومور به نقاط دور دست متاستاز نداده باشد یعنی بافت کبد و مغز استخوان را درگیر نکرده باشد. جهت درمان قطعی بیمار کیورتیدرادیوتراپی انجام می شود تا از رشد تومور جلوگیری شود.

در زمانی که تومور به نقاط دور دست متاستاز داده باشد و مغز استخوان و کبد را نیز درگیر کرده باشد جهت کنترل علائم بیمار نظیر سردرد، تهوع و … پریتدرادیوتراپی انجام می شود که نقش قطعی درمانی ندارد.

انواع سرمهایی که در اینگونه بیماران استفاده می شود.

تمام سرمها در اینگونه بیماران استفاده می شود، منتهی بیشتر N/S دو سوم و یک سوم استفاده می شود.

سرمها جهت رقیق نمودن دارو، کاهش عوارض جانبی دارو و دفع سریعتر دارو از طریق کلیه ها و کاهش عوارض روی گوش و کلیه ها به همراه لازیکس به یبمار تجویز می شود.

با بعضی از داروها به دلیل عوارض جانبی باید مقدار زیادی مایع به بیمار داده شود تا سریعتر از راه کلیه دفع شود. تا عوارض جانبی کمتری به جا بگذارد، عمده دفع داروهای شیمی درمانی از راه کلیه و بعضی از راه کبد و صفرا می باشد.

در رابطه با بیمارانی که داروهای رادیواکتیو استفاده می نمایند (پزشکی هسته ایی) : مثلا بیمارانی که سرطان تیروئید دارند از ید رادیواکتیو استفاده می شود که با ایجاد اشعه توسط ماده رادیواکتیور روی سلولهای سرطانی تاثیر می گذارند.

بعضی از بیماران به دلیل دوز بسیار بالایی که می گیرند باید حتما ایزوله شوند. (2-1روز) زیرا ترشحات بدن بیمار به مواد رادیواکتیو آغشته می باشد و باید بیمار از بچه ها و زنان حامله دوری نماید و از شیر دادن نیز خودداری نمایند.

آیا بیمارانی که شیمی درمانی می شوند نیاز به بستری دارند یا خیر؟

در دو مورد نیاز به بستری می باشد. 1- بیماران High Rish که دارای بیماری زمینه ای مانند ناراحتی قلبی، کلیوی، روده ای که بدلیل داشتن این گونه بیماریها باید تحت نظر باشند و علائم حیاتی آنان کنترل شود.

2- بیمارانی که داروهایی نظیر تاکسول استفاده می نماید که حتما باید 24 ساعت قبل و 24 ساعت بعد بستری و تحت نظر باشند. بنابراین به غیر از این دو مورد بیمار نیاز به بستری ندارد.

میزان دوز داروها براساس قد و وزن بیماران با توجه به جدول مشخص می نماید که سطح مربع بدن بیمار چقدر است سپس دوز دارو مشخص می شود.

مهمترین عوارض داروهای شیمی درمانی روز مغز استخوان می باشد که تکثیر سلولهای خونی را متوقف می نماید و 10-8 روز بعد از شیمی درمانی پایین ترین حد پلاکت دیده می شود.

در صورت دادن دوز بصورت صحیح و رعایت فاصله زمانی در موارد محدودی بیمار دچار عوارض روی مغز استخوان می شود. در صورتیکه میزان پلاکت و Hb پایین باشد، خون به بیمار تزریق می شود.

بیمارانی که کاهش WBC دارند آنتی بیوتیک جهت کنترل عفونت و یا پیشگیری از عفونت استفاده می شود. همچنین بدلیل کاهش پلاکت ممکن است بیمار دچار خونریزی شود. بیماری که دچار عوارض داروهای شیمی درمانی شده حتما باید بستری شود. جهت درمان استفراغ داروهای نووبان ـ کی ترید استفاده می شود که قویترین داروهای ضداستفراغ می باشند . از متوکلوپراماید و دگزامتازون و یا مخلوطی از این دو داروها نیز که اثر متوسط دارند می توان استفاده نمود (قبل و بعد از شیمی درمانی)

مهمترین عوارض شیمی درمانی:

1. عوارض کلیوی

2. سنگینی گوش (کری)

3. خونریزی مثانه ـ جهت جلوگیری از خونریزی مثانه آمپول مسنا تجویز می شود.

4. خونریزیهای شدید گوارشی

5. ریزش موی سر

قبل از شروع شیمی درمانی باید جهت مشخص شدن وضعیت خونی بیمار باید CBC انجام داد. در صورت کاهش گلبولها باید قبل از شروع شیمی درمانی خون ـ پلاکت و آنتی بیوتیک کاهش (WBC) بیمار استفاده نماید.

 

سایکو انکولوژی چیست؟

 

سایکو آنکولوژی، موضوعی میان رشته ای از حوزه های روانشناسی، سبک زندگی و آنکولوژی است که به مبحث روانشناسی در بیماری سرطان گفته می شود. این رشته به فرآیند درمانی جامع توجه دارد و به موضوعات رفتاری-روانشناختی در طول درمان و عوارض آن می پردازد. متخصصان این رشته به بررسی عوارض سرطان در سلامت روان و همچنین عوامل روانی که در طول فرآیند درمان و یا در زمان قطع درمان رخ می دهد، می پردازند.

ندایی با اشاره به آنکه دانش روانشناسان محک در این زمینه می بایست همگام با دانش جهانی باشد گفت: «روانشناسان محک در زمینه های پژوهشی حضوری فعال دارند و با حضور در کنگره های خدمات حمایتی و ارائه مقاله، دانش خود را مطابق با استانداردهای بین المللی ارتقا می دهند.»

«در این واحد علاوه بر آموزش روانشناسان تلاش می شود تا داوطلبان سازمان نیز با چگونگی ارتباط با کودک مبتلا به سرطان آشنا شوند. برگزاری کارگاه های ارتباط با کودک و آموزش نیروهای داوطلب مددکاری و روانشناسی از جمله فعالیت های بخش روانشناسی محک است. همچنین روانشناسان به منظور آمورش گروه داوطلبان والدین کودکان مبتلا به سرطان، در کنار آنها حضور دارند؛ این گروه به منظور کاهش اضطراب و نگرانی والدینی که به تازگی متوجه بیماری فرزندشان شده اند آموزش می بینند.»

سرپرست واحد روانشناسی مؤسسه خیریه محک توضیح داد که داوطلبان بخش روانشناسی در زمینه ارتباط با کودک همراه روانشناسان هستند. این افراد پس از حضور در کارگاه های آموزشی، قبولی در آزمونی منطبق با اصول علمی و اخذ تائید از روانشناسان به عنوان داوطلب ارتباط با کودک شناخته می شوند.

 

نخستین گام پذیرش بیماری کودک، کنترل اضطراب والدین

پذیرش بیماری سرطان از سوی کودک و خانواده مهم ترین عامل برای شروع کارآمد درمان است و البته به زمان نیاز دارد که با حضور متخصصان خدمات حمایتی، پذیرش سریع تر صورت می گیرد. سرپرست روانشناسی مؤسسه خیریه محک در این باره گفت: «کودک باید بداند که بیماری او روند طولانی را طی می کند. برخی از خانواده ها از معرفی سرطان به کودک خود پرهیز می کنند و بیماری او را نوعی عفونت یا سرماخوردگی می دانند.

این در شرایطی است که کودک با جستجو در اینترنت می تواند اطلاعاتی درخصوص بیماری خود به دست آورد. ما کودکانی داریم که کاملا با بیماری خود آشنا هستند و پروتکل درمانی خود را می دانند اما به دلیل اضطراب خانواده، خود را ناآگاه نشان می دهد. یا حتی کودک به خانواده اش دلداری می دهد. همه این موارد بار سنگینی بر دوش کودک می گذارد.»

«روانشناسان محک تلاش می کنند تا از میزان اضطراب والدین بکاهند و کمک کنند تا آنها ابتلای فرزند خود به سرطان را بپذیرند. پس از پذیرش والدین و رضایت آنها، روانشناسان اطلاعات صحیح درباره بیماری را به بیمار و خانواده منتقل می کنند. نباید فراموش کرد که آرامش خانواده به کودک نیز منتقل می شود.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۲
فرزاد هاتفی

بسیاری از کسانی که برای اولین بار به یک «روماتولوژیست» مراجعه می کنند چیز زیادی از این تخصص پزشکی نمی دانند. روماتولوژیست کسی است که برای تشخیص و درمان التهاب مفاصل و دیگر بیماری های اسکلتی و خود ایمنی آموزش دیده است.

به گزارش «بهپو»، «آرتریت» یا «التهاب مفاصل» در اصل مفاصل را درگیر می کند در حالیکه سایر بیماری های اسکلتی می توانند بر روی مفاصل، استخوان ها، عضلات، تاندون ها و رباط ها –لیگامنت- اثر بگذارند. «بیماری های خود ایمنی» هم معمولا بر روی دستگاه اسکلتی اثر می گذارند اما بسیاری از بیماری هایی که روماتولوژیست ها درمان می کنند ممکن است در سایر قسمت های بدن مثل چشم ها، پوست، اندام های داخلی و سیستم عصبی دیده شوند.

 

اختلالات سیستم ایمنی باعث بروز ناهنجاری هایی در بدن می شوند که نتیجه آن بیش فعالی یا فعالیت کم سیستم ایمنی است؛ در واقع سیستم ایمنی نمی تواند در یک مسیر نرمال فعالیت کند. وقتی سیستم ایمنی بیش فعال می شود بدن به بافت های خودش حمله و آنها را تخریب می کند. زمانی هم که فعالیتش کم است توانایی بدن برای مبارزه با مهاجمان کاهش می یابد و نسبت به عفونت ها بی دفاع می شود. «آرتریت روماتویید» یکی از مهمترین بیماری های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به مفاصل حمله می کند و باعث التهاب، تورم و درد مفاصل می شود.

 

 

شایع ترین بیماری هایی که روماتولوژیست ها به درمان آن می پردازند عبارتند از:

● آرتریت روماتویید

● کمردرد مزمن

● نقرس

● لوپوس

● آرتروز

● تاندینیت

● آرتریت پسوریاتیک

این پزشکان آموزش ویژه ای دیده اند که برنامه درمانی مختص شما را تنظیم کنند. بخشی از اولین ملاقات با پزشک صرف صحبت با او می شود و بخش دیگر صرف معاینه. اگر جلسه اول مراجعه شما طولانی شد ارزش دارد، زیرا آرتریت روماتویید یک بیماری مزمن و طولانی است و می بایست زود به زود به پزشک روماتولوژیست مراجعه کنید.

 

پزشک عمومی، شما را به روماتولوژیست ارجاع خواهد داد. یا می توانید شخصا با مطب روماتولوژیست تماس بگیرید و از او وقت ملاقات بگیرید.

 

روماتولوژیست چه سوالاتی می پرسد؟

یکی از نخستین سوالاتی که پزشک می پرسد این است که چه چیزی شما را به اینجا کشانده است؟ این فرصت خوبی است که به پزشک توضیح دهید آرتریت روماتویید چه تاثیراتی روی شما گذاشته است.
پزشک سوالاتی از این دست از شما خواهد پرسید:

● چه نشانه هایی دارید؟

● چند وقت یک بار علایمتان ظاهر می شوند؟ همیشه، هر روز، هر هفته، هر چند وقت یک بار؟

● چه چیزی به شما احساس بهبودی می دهد؟ ورزش، استراحت، دارو؟

● چه چیزی آن را بدتر می کند؟ بی تحرکی ، کم خوابی، استرس، خوردن نوع خاصی از غذا؟

● چه فعالیت هایی باعث درد می شوند؟ پیاده روی، خم شدن، کشش، نشستن طولانی مدت؟

● درد در کجای بدن شماست؟

● درد تا چه اندازه شدید است؟

● کدام کلمه بهترین توصیف برای درد شماست؟ -مبهم، تیر کشنده، کوبشی، سوزاننده، درد فراگیر، گرفتگی عضلانی، درد انتشاری؟

● درد با شما چکار می کند؟ -خسته می شوید، ناراحت و کلافه می شوید، حالت یک بیمار را پیدا می کنید؟

● آیا دردتان با انجام کارهایی که از آنها لذت می برید متوقف می شود؟ کارهایی مانند باغبانی، خرید، مراقبت از کودکان، رابطه جنسی؟

● آیا به جز درد مفصل، عضله یا درد استخوانی نشانه دیگری می بینید که به نظر شما مرتبط با بیماری است؟ بثورات، خارش، خشکی دهان یا چشم ها، تب، عفونت؟

بعضی از سوالات به آرتریت روماتویید مربوط نمی شود، اما پزشک استدلال خوبی برای پرسیدن آنها دارد. اگر دلیل بعضی سوالات را نمی دانید یا از جواب دادن به بعضی سوالات احساس راحتی نمی کنید به او بگویید.

 

 

من چه سوالاتی باید بپرسم؟

بهتر است هر سوالی که در مورد ملاقات دوباره با پزشک و درمان های توصیه شده او دارید بپرسید. سوالاتی از قبیل:

● چه مدت طول خواهد کشید تا حس بهبود و سلامتی به من باز گردد؟

● چه کار کنم که شب راحت بخوابم؟

● من دوست ندارم دارو مصرف کنم، گزینه های دیگر درمان چیست؟

● آیا مجبورم داروهای آرتریت روماتویید را تا آخر عمر مصرف کنم؟

● کجا می توانم اطلاعات موثقی پیدا کنم که به من در مورد زندگی با بیماری ام اطلاعات بیشتری بدهند؟

● چگونه به یک گروه پشتیبانی از مبتلایان به روماتیسم بپیوندم؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۲
فرزاد هاتفی

با بیماری‌هایی که باید توسط متخصص زنان درمان شود آشنا شوید!

متخصص زنان کیست؟

متخصص زنان پزشکی است که مشکلات و بیماری‌های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی (واژن) آن‌ها را درمان می‌کند. همچنین یک متخصص زنان در زمینه‌ی زایمان زنان (زایمان طبیعی، سزارین و …)  نیز آموزش دیده است.

چرا باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

متخصص زنان پزشکی است که در زمینه‌ی سلامت زنان، به خصوص دستگاه تناسلی آن‌ها و واژن تخصص دارد. اینفوسلامت توصیه می‌کند اولین معاینه نوجوانان توسط متخصص زنان در سن 13 تا 15 سالگی انجام شود.

این متخصصین در زمینه‌ی بارداری و زایمان زنان (زایمان طبیعی، سزارین و …) نیز آموزش دیده‌اند اما به طور کلی در زمینه‌های مختلف از پریود و باروری تا بیماری‌های مقاربتی و اختلالات هورمونی همگی به آن‌ها مربوط می‌شود.

 


بیماری‌هایی که توسط متخصص زنان درمان می‌شود

  • بیماری‌های خوش خیم دستگاه تناسلی ( کیست تخمدان، زخم واژن و دیگر تغییرات غیر سرطانی)
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان دستگاه تناسلی و سرطان سینه‌ و تومورهای مربوط به بارداری
  • ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی زنان (بیماری‌هایی که زنان با آن به دنیا می‌آیند)
  • اختلالات سیتولوژی (اختلالات سلولی از جمله آن‌هایی که مربوط به سرطان‌ هستند)
  • حاملگی خارج از رحم (تخم باروری که به جای رحم در خارج از رحم و معمولاً در لوله‌ی فالوپ بین رحم و تخمدان کاشته می‌شود)

 


  • مراقبت‌های اورژانسی (مانند خونریزی)
  • اندومتریوز (بیماری مزمنی که در آن بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، آندومتر، در قسمت‌های مختلف بدن یافت می‌شود.)
  • فیبروئید رحمی یا فیبروم رحم (رشد غیر سرطانی لایه‌ی عضلانی دیواره‌ی رحم)
  • بیماری التهابی لگن
  • درد لگن از جمله درد آپاندیس و درد مزمن
  • مشکلات لگن با بافت‌های حمایت کننده از ارگان‌های لگنی (رباط‌ها، فاسیا و عضلات) مانند نقص در کف لگن.
  • شرایط سرطانی دستگاه تناسلی و سینه‌ها (هیپرپلازی آندومتر و دیسپلازی دهانه رحم)
  • عفونت‌های مقاربتی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع

همچنین با بیماری‌هایی مانند دیابت، آسم و بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اختلالات شخصیتی نیز مقابله می‌کند

حوزه‌ی مراقبت‌های ویژه شامل آزمایش‌های سالانه مانند ماموگرافی، کولونوسکوپی، نظارت بر فشار خون، واکسن، رژیم غذایی (شامل کلسیم و فولیک اسید) و مراقبت از موارد زیر است:

  • آمنوره (فقدان یا قطع قاعدگی)
  • اختلالات خوش خیم سینه
  • بیماری قلبی و عروقی
  • دیابت، اختلالات تیروئیدی
  • اختلالات فیزیولوژی تولید مثل و هورمون‌ها (مانند عدم تخمک گذاری، گالاکتوره، هیرسوتیسم، آندروژن)
  • خشونت خانگی و تجاوز جنسی
  • تنظیم خانواده (پیشگیری از بارداری، عقیم سازی، پایان دادن به حاملگی)
  • مراقبت‌های زنان برای گروه سنی خاصی مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان
  • مشاوره در مورد سبک زندگی (ترک سیگار، کاهش وزن و…)
  • یائسگی و دوره‌ی پیش یائسگی
  • مشکلات پریود
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلالات عملکرد جنسی
  • ترشح واژن
  • درد ولوار و بیماری‌هایی مانند (زخم معده، ناراحتی پوستی و کیست)

دکتر زنان همچنین برای درمان مشکلات مربوط به بارداری نیز آموزش دیده است.

 


دکتر زنان باید مهارت و دانش خاصی در روش‌های تشخیص و جراحی داشته باشد. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم:

  • روش‌های تشخیصی مانند کولپوسکوپی (بررسی میکروسکوپی دهانه‌ی رحم) و نمونه‌ی آندومتر (گرفتن یک نمونه از پوشش داخلی رحم)
  • جراحی‌های کوچک (مانند عقیم سازی) و جراحی‌های بزرگ مانند میومکتومی برای درمان فیبروم رحمی)
  • هیستروسکوپی (با استفاده از یک آندوسکوپ برای دیدن رحم) به منظور تشخیص و جراحی
  • عملیات ناباروری
  • لاپاراسکوپی برای تشخیص یا جراحی
  • ارزیابی قبل از عمل و آماده سازی
  • مراقبت بعد از عمل (از جمله عوارض درمان مانند آمبولی ریه)
  • سونوگرافی برای تشخیص

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

زنان باید هر سال برای معاینه توسط دکتر زنان اقدام کنند. این معاینات سالانه فرصت بسیار خوبی برای متخصصین زنان هست تا به بیماران در مورد حفظ سبک زندگی سالم و به حداقل رساندن خطرات بهداشتی آگاهی دهند. این معاینات سالانه باید شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه، ارزیابی و مشاوره
  • ایمن سازی بر اساس سن و عوامل خطرساز
  • آزمایش فیزیکی شامل اندازه گیری علائم حیاتی استاندارد، شاخص توده‌ی بدن، لمس غدد لنفاوی شکم و کشاله‌ی ران و ارزیابی سلامت کلی

اگر بیماری علائم یا نگرانی در مورد قسمت‌های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی خود داشته باشد پزشک معاینه‌ی لگنی را انجام می‌دهد. همچنین ممکن است معاینه‌ی سینه‌ها به منظور بررسی توده یا علائم انجام شود. این معاینه از سن 20 تا 39 سالگی هر یک تا سه سال و از 40 سالگی هر سال انجام می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۵۰
فرزاد هاتفی

تلاش تاریخی بشر در درمان مشکلات اندام

به همین علت همواره در طول تاریخ بشر و در همه تمدن ها، حتی در مکان هایی که افراد بشر بصورت قبایلی پراکنده زیست میکرده اند افرادی به عنوان درمانگر و یا حتی جادوگر قبیله بوده اند که در کنار درمان بیماری های دیگر سعی کرده اند تا شکستگی ها، دررفتگی ها و یا تغییر شکل های اندام را به هر وسیله ای درمان کنند.

بتدریج تعدادی از این درمانگر ها بصورت خاص توجه خود را بر روی آسیب های سیستم حرکتی معطوف کرده اند. شاید به این صورت شکسته بند های محلی یا سنتی بوجود آمده و این کار بصورت یک پیشه درآمده است.

گرچه این درمانگرهای سنتی میتوانستند با نگاه به شکل اندام و لمس نسبی استخوان از روی پوست اطلاعاتی را از نوع و شدت آسیب کسب کنند ولی از آناتومی دقیق استخوان ها و بافت های اطراف آنها و بیومکانیک اندام حرکتی آگاهی درستی نداشتند.

 

در مسیر پیشرفت

بودند دانشمندانی مانند بقراط یا ابن سینا که به این رشته از طب کمک هایی کردند (روش جااندازی دررفتگی مفصل شانه که به توسط بقراط توضیح داده شد تا چندی قبل هنوز از روش های خوب جااندازی بود) با این حال تحقیق مدون علمی در این باره صورت نگرفت تا زمانیکه دو تحول مهم ایجاد شد.

اولین آنها بررسی علمی و موشکافانه آناتومی بدن انسان و در کنار آن سیستم حرکتی بدن بود که در سده های قبل در اروپا صورت گرفت و تحول مهم بعدی کشف اشعه ایکس (اشعه رونتگن) بود که با استفاده از آن میتوان تصویر استخوان را دید. از آن به بعد اکتشافات و اختراعات زیادی هم در زمینه تشخیص و هم در زمینه درمان آسیب ها و بیمار یهای استخوان بدست آمد.

پزشکان در کنار تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها در زمینه مشکلات سیستم حرکتی هم فعالیت کردند. روش های جراحی زیادی برای درمان این مشکلات ابداع شد. بتدریج درمان این مشکلات که تا چند دهه قبل در اختیار متخصصین جراحی بود بصورت یک رشته تخصی جدید به نام ارتوپدی درآمد.
 
 

طب سنتی

امروزه در کنار طب جدید که اساس آن بر تحقیقات و مشاهدات علمی و استفاده از تکنولوژی نو است طب سنتی هم دستی بر درمان مشکلات سیستم حرکتی دارد.

در این میان افرادی هستند که با نام شکسته بندی سنتی یا شکسته بندی محلی اقدام به درمان شکستگی ها میکنند. ابزارهای تشخیصی در دست این درمانگرها عموما در حد دیدن و لمس کردن است.

برای درمان هم معمولا موادی را به صورت ضماد ( مخلوط هایی از فراورده های گیاهی و گاهی حیوانی) بر روی محل آسیب میگذارند. زرده تخم مرغ، خرما و برنج از این دسته مواد هستند.

معمولا اندام آسیب دیده را هم میبندند. این بستن اکثرا با استفاده از تخته و نی است که آنها را در اطراف عضو آسیب دیده گذاشته و سپس با ریسمان محکم در اطراف عضو میبندند.

 

جایگاه شکسته بند محلی

گرچه استفاده از این روش ها در سده های قبل تا حدی جوابگوی مشکلات مردم بوده و مرهمی بر آلام آنها بود و گرچه این نوع درمان نشانه تلاش همیشگی بشر در غلبه بر مشکلات خویش بوده و از این جنبه قابل تقدیر و احترام است ولی اصرار بر ادامه استفاده از آن توجیه منطقی نداشته و در بسیاری از موارد این اصرار ناشی از ناآگاهی مردم و شاید در خوشبینانه ترین گمان ها به علت نوعی حس تعصب نسبت به گذشته است.

آیا صحیح است که به جای استفاده از روش های تصویربرداری نوین مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن هسته ای، سونوگرافی که میتوانند کوچکترین تغییرات در بافت های عمقی بدن را نشان دهند تنها به دیدن عضو و لمس آن اکتفا کنیم و آنها را کافی بدانیم و آیا مناسب است که در زمانی که میتوانیم با استفاده از روش های مختلف بیحسی و یا استفاده از دارو برای کنترل درد اندام اسیب دیده اقدام کنیم خود را محدود به استفاده از زرده تخم مرغ و یا آب گرم نمک زده نمائیم.

چه دلیلی وجود دارد که درد ناشی از جااندازی یک شکستگی را تحمل کنیم وقتی میتوانیم آن را با استفاده از روش های مختلف بیحسی و بیهوشی از بین ببریم.

آیا شکسته بندی محلی میتواند بعد از بستن محل شکستگی مشخص کند که قطعات شکسته شده تا چه حد به درستی جااندازی شده اند. مسلما خیر. ب

سیاری از شکستگی ها و دیگر آسیب های استخوانی بصورت بسته قابل جااندازی نیستند و یا حتی اگر جااندازی شوند مجددا جابجا میشوند. در این موارد میتوان از عمل جراحی استفاده کرد و محدود کردن خود به بستن محل شکستگی با چند تکه چوب توجیه منطقی ندارد.

 

در طول قرن های بشر برای کشاورزی خود متکی به روش هایی مانند استفاده از خیش و گاوآهن یا آسیاب دستی بوده است. این روش ها در زمان خود بسیار کارا بوده و خدمات ارزنده ای به تمدن بشریت کرده اند ولی در این زمان برای هیچ کس قابل قبول نیست که ماشین آلات مدرن کشاورزی را کنار گذاشته و با آن وسایل کار کند.

استفاده از روش های سنتی شکسته بندی هم همینطور است. متاسفانه کسانی که امروزه مبادرت به انجام این روش ها میکنند تحت آموزش مدونی نبوده و نظارتی هم برکار آنها نیست.

در بسیاری از موارد عوارض متعدد درمان آسیب ها به توسط شکسته بند های محلی (عوارضی مانند بد جوش خوردن شکستگی ها و یا آسیب های عروقی و عصبی) موجب رنج بیشتر بیماران میشود.

 

چرا شکسته بند های محلی هنوز فعال هستند

فعال بودن شکسته بندی سنتی در جامعه میتواند معلول شرایطی باشد

  • بعضی افراد فکر میکنند درمان بعضی آسیب های سیستم حرکتی و ار جمله شکستگی ها اهمیت زیادی نداشته و نیازی نیست برای آنها به پزشک مراجعه کرد و یا شکسته بند سنتی هم میتواند درمان را انجام دهد. این فکر از ریشه غلط است
  • بعضی افراد فکر میکنند احترام به گذشتگان و روش زندگی آنها و یا حفظ فرهنگ و سنت ها مترادف استفاده از روش زندگی آنها و منجمله طب آنها است و استفاده از طب سنتی را ترویج میکنند. البته امروزه طب سنتی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تدریس شده و از آن استفاده میشود ولی این به آن معنا نیست که منکر پیشرفت شده و فکر کنیم هر چه گذشتگان ما گفته اند درست بوده و باید به همه آنها عمل کرد
  • در مواردی ممکن است هزینه بالای استفاده از روش های طبی جدید فرد را مجبور به پناه بردن به روش های ارزان تر کند. استفاده از شکسته بندی محلی ممکن است از این جنبه قابل بررسی باشد
در هر صورت به نظر میرسد مناسب است تا با حل مشکلات ذکر شده و مشکلات احتمالی دیگر شرایطی فراهم شود تا در کنار احترام و ارج گذاشتن به روش نیاکان ما در پیشرفت و گسترش طب سنتی و از جمله شکسته بندی محلی، امکان دسترسی بیشتر مردم به استاندارد های مناسب تر ارتوپدی فراهم آید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۴۹
فرزاد هاتفی

عفونت گوش به عنوان یکی از ده ها علت گوش درد بزرگسالان به شمار می آید که لازم است در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت گیرد تا عفونت گوش به سمت ایجاد کردن عوارض گوشی پیش نرود. 

بهتر است بدانید که عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه بندی می شود که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی

عفونت گوش خارجی: شایع ترین علت گوش درد بزرگسالان

قسمتی از گوش شما که با چشم دیده می شود و شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) است را گوش خارجی گفته می شود.

اگر شما شناگر حرفه ای هستید یا اینکه صرفا هفته ای چند نوبت به استخر می روید، و یا حتی اگر شغلتان بگونه ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما محتمل است.

علایم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش تان شروع به سوزش و خارش کند.

  • توصیه درمانی: اگر چه ممکن است در قدم اول خودتان در منزل دست به کار شوید و با استفاده از کمپرس گرم یا سرد و مصرف داروهای مسکن در کم کردن دردگوش تلاش کنید ولی توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه نمایید تا ابتدا معاینه شده و سپس درمان مناسب توسط پزشک برای شما تجویز شود.
 

عفونت گوش میانی

قسمتی از گوش شما که پشت پرده صماخ قرار گرفته است و شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی است را گوش میانی می گویند.

عفونت گوش میانی یک علت گوش درد بزرگسالان، جوانان و بیش از همه در نوزادان و کودکان می باشد.

اگر شما مبتلا به عفونت گلو، حلق و یا سینوس ها (سینوزیت) باشید، اگر به موقع درمان صورت نگیرد ممکن است میکروب ها حرکت کنند و خود را به منطقه گوش میانی برسانند و عفونت گوش میانی بوجود بیاورند.

یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله ای که بدستتان می آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می رسانید و قسمتی از پرده گوش تان را پاره می کنید، میکروب ها به گوش میانی می روند و عفونت تشکیل می شود.

اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضرباندار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب ولرز هم پیدا کرده اید، احساس می کنید شنوایی تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد.

  • توصیه درمانی: اینکه اگر از گوش درد رنج می برید، ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید به این دلیل است که تشخیص دادن اینکه عفونت در کدام قسمت گوش است برای شما غیر ممکن است. برای عفونت گوش میانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دستورات دارویی تجویز شده را صحیح و به موقع اجرا نمایید تا بهبودی در اسرع وقت عایدتان شود.
  • منبع: سایت معتبر درمانکده

عفونت گوش درونی

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می شود.

اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه هایی همچون دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد.

  • توصیه درمانی: علایم ناخوشایند عفونت گوش درونی شما را چه بخواهید چه نخواهید به سمت پزشک می کشاند، به این علت که شدت علایم نسبتا شدیدتر از آن است که شما بخواهید در منزل دست به اقدامات درمانی خانگی بزنید. توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به پزشک مراجعه کنید.

بطور کلی این اصل اساسی را فراموش نکنید که عفونت گوش مهم ترین علت گوش درد بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، ممکن است عارضه های متعددی ایجاد کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به درد گوش کودکان بیان کرد: جهت بهبود درد گوش کودکان و تاثیر داروهای تجویزی حواس کودک را به سمت دیگری سوق دهید تا درمان به راحتی انجام شود.
 
وی با بیان اینکه درد گوش را می توان به روش سنتی درمان کرد، افزود: در زمان درد ناحیه گوش استفاده از قطره حاوی عصاره زیتون باعث تسکین فوری درد می شود.
 
نقیب زاده با بیان اینکه روش کایروپرکتیک در درمان درد گوش موثر است، تصریح کرد: در زمان نرمش و ورزش کردن جهت کاهش درد گوش چانه ها را چندین مرتبه تکان دهید، آدامس جویدن نیز دهان و گوش را حرکت می دهد که در نتیجه منجر به کاهش درد گوش می شود.
 
دکتر گوش و حلق و بینی با اشاره چکاندن قطره داخل گوش بیان کرد: استفاده از قطره های روغن گرم باعث ازبین بردن عفونت گوش و بهبود آن می شود.  
 
این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تخلیه ترشحات بینی باعث تسکین درد گوش می شود، تاکید کرد: این عمل باعث تخلیه عفونت و میکروب های گوش از راه بینی می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۵
فرزاد هاتفی

آزمایش خون یکی از راه های اطمینان یافتن از سلامتی بدن است  که به طور معمول  بیشتر مردم  سالی یک بار باید آن را بدهند. ولی اکثر مردم نمی توانند  جواب آزمایش خود را بفهمند و به همین جهت آن را نزد پزشک می برند.  اما در این بین سوالات مختلفی درمورد آزمایش خون مطرح می شوند که  دانستن پاسخ آن ها می تواند راهنمای خوبی برای افراد باشد. در این مقاله به بیست سوال پیرامون " آزمایش خون" پاسخ داده ایم. 

آزمایش خون

آزمایش خون که نام دیگر پانل های خونی نیز نامیده می شود از ابتدایی ترین ابزار های  دنیای پزشکی  در تشخیص بیماری ها به شمار می آید.  پزشکان به کمک  یک تست خونی می توانند علائم بیماری های خاص ، کمبود های تغذیه ای  فرد  و  سطح مواد زائد موجود در خون را تشخیص و مورد بررسی قرار بدهند. به همین خاطر در یک ویزیت پزشکی   برای آگاهی و بررسی   وضعیت سلامتی یک فرد،  درمان بیماری  اولین ابزار پزشکی پس از  معاینه بالینی انجام آزمایش خون است. اما بسیاری از افراد پس از گرفتن نتیجه آزمایش خون  متوجه آن نمی شوند و به پزشک مراجعه می کنند. برای همین بهتر است با افزایش اطلاعات خود بتوانید نتیجه آزمایش خون خود را تفسیر نمایید هر چند در برخی مواقع حساس مراجعه به پزشک الزامی است.



سوالات رایج در رابطه با آزمایش خون

دکتر  محسن منشدی متخصص علوم آزمایشگاهی  بالینی به ۲۰ سوال رایج  در مورد آزمایش خون و تفسیر آن پاسخ داده است که در زیر می خوانیم.

۱_ بهتر است  در یک سال چند بار آزمایش خون بدهیم؟

آزمایش خون به صورت دوره ای برای هر فرد  در هر ۶ ماه یک بار جهت اطلاع از وضعیت جسمانی و سلامتی الزامی است. ولی اشخاصی که  دچار بیماری های خاصی هستند با توجه به نوع بیماری شان وتحت پزشک معالج در بازه های زمانی کوتاه تری آزمایش بدهند.

۲_در چه ساعتی از روز آزمایش بدهیم؟

جواب این سوال بستگی به نوع آزمایش فرد دارد. برای نمونه  قند خون بایستی صبح و ناشتا گرفته شود. اما برخی تست ها مثل  کورتیزول می توانند با نظر  پزشک ساعت ۸ صبح یا ۴ بعد از ظهر انجام گردند.



۳_شمارش کامل خون چیست؟

شمارش کامل خون یاCBC به بررسی  سلول های خونی از لحاظ تعداد ، سایز،  شکل ظاهری آن ها و هم چنین اندازه گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت گفته می شود.

۴_ با آزمایش خون می توان متوجه کم خونی خود شد؟

بله با دادان یک آزمایش ساده CBC و مطالعه نمودن پارامتر های آن مثل تعداد گلبول های قرمز،  میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون می توان به کم خونی خود پی برد.

۵_با آزمایش خون می توان چربی خون را بررسی کرد؟

چنان چه میزان تری گلیسیرید بالای ۴۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و میزان کلسترول  بالای ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد،  چربی خون بالا است.

۶_  بهتر است در طول سال چند بار آزمایش چربی خون بدهیم؟

از علل اصلی گرفتگی  رگ های قلب و سایر عروق افزایش چربی خون است. تمامی افراد بالای ۲۰ سال باید حداقل یک بار از لحاظ چربی های خون  شامل کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد، تری گلیسیرید ها بررسی شود. چنان چه  نتایج آزمایش طبیعی باشد باید  حداقل هر ۵ سال یک بار تا ۴۰ سالگی  و بعد از آن هر دو سال یک بار  تا ۵۰ سالگی آزمایش داد. از ۵۰ سالگی به بعد نیز سالی یک  بار کافی است.



۷_با انجام آزمایش چگونه می توان به اختلالات تیروئید پی برد؟

رایج ترین آزمایش برای غده تیروئید  ، اندازه گیری T3 که میزان طبیعی در بالغین : 0.52 تا1.85  نانو گرم در  میلی لیتر است. T4 به میزان طبیعی در افراد بالغ : 4 تا 13میکرو گرم در دسی لیتر و Tsh به میزان طبیعی در بالغین  0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی متر است. چنان چه تعادل این اعداد به هم بریزد، فرد دچار کم کاری یا پر کاری تیروئید است.

۸_آزمایش چگونه دیابت را مشخص می کند؟

قند ناشتا   بین 70 تا99میای گرم در دسی لیتر   طبیعی است. اگر این عدد از 126 بیشتر بشود ، فرد دچار دیابت گردیده است. هم چنین قند بین100_ 126 نیز نشان از  مرحله پیش دیابت دارد. آزمایش HbA1C میزان  قند خون بدن در یک دوره زمانی  را مشخص می کند که اگر از 9   % بیشتر باشد نشان از قند خون بالای بدن است.

 ۹_ در هر سال چند بار آزمایش قند خون بدهیم؟

تمامی افراد بالای ۴۰ سال  باید حداقل  یک بار آزمایش قند خون بدهند.  چنانچه نتیجه طبیعی باشد تکرار آن هر دو سال یک بار تا ۵۰ سالگی الزامی است . پس از ۵۰ سالگی نیز  انجام یک آزمایش در سال کافی است. 

توجه داشته باشید: افراد دارای سابقه دیابت نوع دو در بستگان در درجه اول ، شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر، افراد بی تحرک، خانم های باردار، فشار خون بالای 14 روی9 ، میزان کلسترول خوب خون مساوی یا کمتر از 35 و تری گلیسیرید مساوی یا بیش تر از250میلی گرم در دسی لیتر ، سابقه کیست های متعدد تخمدان  و بیماری های عروقی بایستی به طور منظم قند خونشان بررسی شود.

۱۰_تست مربوط به کبد کدام هستند؟

اوره BUN و کراتین CR دو آزمایش  روتین در عملکرد کلیه هستند. چنان چه میزان هر یک از این دو مورد  از حد طبیعی بالاتر برود حاکی از  کم کاری  و اختلالات شدید کلیوی است. 

مقدار طبیعی  اوره بین 7.9_ 20  MG/ DL و مقدار طبیعی  کراتین 0.6_ 1.2  MG/ DL  در خانم ها و در آقایان 0.8_ 1.3 MG/DL است.   بیماران دیالیزی و هم چنین افرادی که دچار عفونت کلیه و کم کاری کلیه ... هستند باید این تست ها را انجام دهند.



۱۱_ تست های کلیه کدام ها هستند؟

اوره BUN و کراتین CR دو آزمایش  روتین در عملکرد کلیه هستند. چنان چه میزان هر یک از این دو مورد  از حد طبیعی بالاتر برود حاکی از  کم کاری  و اختلالات شدید کلیوی است. 

مقدار طبیعی  اوره بین 7.9_ 20  MG/ DL و مقدار طبیعی  کراتین 0.6_ 1.2  MG/ DL  در خانم ها و در آقایان 0.8_ 1.3 MG/DL است.   بیماران دیالیزی و هم چنین افرادی که دچار عفونت کلیه و کم کاری کلیه ... هستند باید این تست ها را انجام دهند.

۱۲_اسید اوریک  چیست و چه  افرادی باید از این لحاظ بررسی شوند؟

در افرادی که سنگ کلیه داشته و یا افرادی که علائم بیماری نقرس دارند این آزمایش را انجام می دهند.  مقدار طبیعی برای خانم ها 2.6 _ 6.1 میلی گرم در دسی لیتر و آقایان  3.6_ 8.2  میلی گرم در دسی لیتر است.

۱۳_اندازه گیری کردن ویتامین ها برای چه افرادی ضروری است؟

رایج ترین ویتامین ها که اندازه گیری می شوند  D و B12 است. ویتامین D جهت بررسی جذب کلسیم،  پوکی  استخوان به ویژه در بانوان ، بررسی اختلالات سوءجذب ،بررسی سرطان ها مانند سرطان پستان،  سرطان پانکراس، سرطان کولون و.. اندازه گیری می شود. ویتامینB12نیز برای بررسی کم خونی  و برخی اختلالات گوارشی انجام می گردد. میزان طبیعی ویتامین D بین 25تا80 ML/ NG  و میزان طبیعیB12 بین 160 تا950  ML/ PG است.

۱۴_اندازه گیری هورمون ها برای چه افرادی لازم است؟

هورمون ها دارای طیف وسیعی هستند. به همین خاطر با توجه به نوع تشخیص هورمون های مختلفی برای اندازه گیری انتخاب می گردند. از جمله هورمون بارداریBHCG ، هورمون تیروئید و هورمون های جنسی  که با توجه به وضعیت فرد  درخواست می شوند. رایج ترین هورمون های جنسی در آقایان PSA جهت بررسی عملکرد  پروستات و در خانم ها  LH و  FSH است.



۱۵_ آزمایش های مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و... برای چه اشخاصی است؟

این آزمایشات برای افرادی که دچار  اختلالات متابولیکی می باشند مانند  کودکان، افراد سالخورده و بانوان در شرایط خاص صورت می گیرد.

۱۶_ آیا سرطان از آزمایش خون قابل تشخیص است؟

در دنیای پزشکی امروزه  امکان پیش بینی و بررسی  بسیاری از سرطان ها به وجود آمده است. خوشبختانه در برخی موارد نیز با انجام دادن تست های ساده خاص  می توان از سرطان ها آگاه شد.

 

۱۷_ علت کبودی دست پس از نمونه گیری خون چیست؟

این مسئله به حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی موضع خون گیری  و انجام صحیح رگ گیری توسط نمونه گیر مربوط است.

۱۸_چه چیزهایی می توانند در در نتیجه آزمایش تداخل ایجاد نمایند؟

 چیزهای زیادی مانند  مصرف داروها،  ورزش، ساعت خون گیری،  بارداری، استرس، افسردگی،  ناشتا نبودن، تروما(ضربه) موجب تداخل و ایجاد نتیجه کاذب می شوند.  به همین خاطر باید تمامی این ها را به مسئول آزمایشگاه اطلاع داد


۱۹_نتیجه خارج از محدوده طبیعی نشانه بیماری است؟

 نه خیر وجود یک نتیجه غیر طبیعی به تنهایی نمی تواند علت بیماری باشد. در حدود ۵ درصد از افراد سالم نیز  ممکن است یک آزمایش خارج از حدود طبیعی نتیجه بدهد.

۲۰_چند درصد احتمال خطا در آزمایشات وجود دارد؟

امروزه تمامی آزمایش ها به طور اتوماسیون دستگاهی صورت می پذیرند . به همین خاطر میزان رخ دادن خطا به حداقل ممکن رسیده است.  هم چنین تمامی آزمایشگاه ها با انجام دادن کنترل های کیفی و  کالیبراسیون دستگاه ها تلاش می کنند هیچ گونه خطایی در آزمایشات اتفاق نیفتد.

آزمایش خون یکی از راه های  مطلع شدن از وضعیت  جسمانی افراد است،  به همین  دلیل می توان سوالات مختلفی را در این زمینه مطرح نمود. در این مقاله نیز  به مهم ترین سوالات در مورد آزمایش خون پرداخته شد که می توان با آگاهی از آن ها به شناختی درست از وضع جسمانی خود دست یافت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۴
فرزاد هاتفی

وظیفه متخصص اطفال چیست؟

یکی از تصمیمات مهم قبل از بدنیا آمدن فرزندتان، انتخاب متخصص اطفال مناسب برای او می باشد.قبل از ایکه تحقیقتان در این زمینه را آغاز کنید، کمی هم وقت خود را در این مقاله بگذارید تا بیاموزید چنین پزشکانی چه وظیفه ای دارند و چه کار می کنند.این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید و بدانید که باید چه انظتاراتی بعد از بدنیا امدن فرزندتان داشته باشید.


متخصص اطفال پزشکی است که  سلامت کودک شما را مدیریت می کند.مدیریت شامل موارد فیزیکی،رفتاری و سلامت روانی می باشد.این افراد آموزش دیده اند تا بیماریهای دوران کودکی را تشخیص دهند و درمانی مناسب برایش انتخاب نمایند( از مسائل جزئی گرفته تا بیماریهای بسیار جدی).


متخصص اطفال تحصیلاتی دارد که توانایی های خاصی به او اعطا می کند تا مراقب سلامت فرزندتان باشد.این افراد از دانشگاه علوم پزشکی فارغ التحصیل شده اند و برنانه رزیدنسی 3 ساله در کودکان را سپری کرده اند.
این متخصصان، تست ها و امتحانات سختی را گذرانده اند و برای اینکه مدرشکان پا بر جا بماند، باید نیاز های تحصیلی منظمی را داشته باشند.


متخصص اطفال چه می کند؟
این افراد کودک شما را از بدو تولد تا سن دو سالگی به کرات مشاهده خواهند کرد و از سن 2 تا 5 سال،ویزیت هایی یک بار در سال با کودکان خواهند داشت.بعد از سن 5 سالگی، احتمالا متخصص کودک شما سالی یک بار برای چک آپ سالیانه ملاقات خواهد کرد.متخصص اطفال اولین نفری است که وقتی کودکتان مریض است، با او تماس می گیرید.
برای مراقبت از فرزندتان، متخصص اطفال این کار ها را خواهد کرد:
•    معاینه فیزیکی کودک
•    واکسن زدن به کودکتان
•    از این موضوع اطمینان حاصل کند که در مراحل مهم زندگی، رفتار، مهارتها و رشد کودک برآورده شده است و نرمال می باشد.
•    بیماریها، عفونت ها، مصدومیت ها و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی کودکتان را شناسائی و درمان می کند.
•    دادن اطلاعاتی درباره تغذیه،نیاز های فیتنس،ایمنی و سلامت کودک به شما.
•    پاسخ دادن به سوالاتی که درباره رشد و پیشرفت و کودکتان پیش می آید.
•    ارجاع دادن شما به افراد متخصص، در صورتیکه احساس شود فرزندتان نیاز به مراقب تخصصی ویژه دارد.

 

پزشکی داخلی در درمان بیماریهای داخلی علم و تجربه بیشتری دارد. متخصص داخلی بیماریهایی که بر اندام مختلف و سیستم بدن تاثیر می گذارد، بررسی می کنند و منشا بیماری را تشخیص می دهد.

شاید سوال شما این است که چه زمانی باید به متخصص داخلی مراجعه کرد؟

وظایف متخصص داخلی (Internal medicine) تشخیص و درمان بیماری های داخلی است. پزشک متخصص داخلی پس از تشخیص بیماری، وی را به متخصص مربوطه ارجاع می دهد.

وقتی که شما نمی دانید بیماری تان مربوط به کدام قسمت است و منشا بیماری را نمی دانید، می توانید به متخصص داخلی مراجعه کنید. متخصص داخلی با سایر پزشکان در ارتباط است و می تواند بیمار را به راحتی به پزشک مربوطه ارجاع دهد و از بیماران حمایت می کند.

متخصص داخلی با پزشک عمومی به اشتباه گرفته می شود، در حالیکه آموزش های خاص به متخصصان داخلی کمک می کند تا آنها بتوانند بیماری خاص را درمان کنند.

متخصص داخلی می تواند در هفت رشته فوق تخصص بگیرد، در رشته نفرولوژی، گوارش، روماتولوژی، قلب و عروق، خون و سرطان، غدد درون ریز و متابولیسم، بیماری ریه و گوارش.

متخصص داخلی همچنین می تواند در «آلرژی» و «ایمنی شناسی» فوق تخصص بگیرد و این بیماریها را تخصصی تر بررسی کند. نقش متخصصان داخلی در آموزش و پژوهش می تواند محوری و مهم باشد.

با ما همراه باشید تا با برخی بیماری‌ها و عارضه‌هایی که توسط متخصص داخلی تشخیص داده شده و مورد درمان قرار می‌گیرند معرفی کنیم.

درد قفسه‌ی سینه

در صورتی که درد قفسه‌ی سینه شدید و ناگهانی باشد – به ویژه اگر همراه با درد در قسمت بالایی بازوی چپ، تعریق و تهوع، تنفس سخت و کوتاه باشد – نیاز به رسیدگی فوری و اورژانسی دارد چون این حالت می‌تواند نشان‌دهنده‌ حمله‌ قلبی باشد.

دلایل دیگر درد حاد قفسه‌ی سینه شامل پنومونیا یا سینه‌پهلو، برونشیت، گاستریت یا ورم معده، التهاب مری، و آسم است.

درد مزمن قفسه‌ سینه می‌تواند دلایل زیادی مانند آنژین صدری، فتق هیاتال (مشکلی در دیافراگم)، مشکلات کیسه‌ صفرا، زخم معده و برونشیت مزمن داشته باشد.

متخصص داخلی در تشخیص علت اساسی دردهای مزمن قفسه‌ی سینه متبحر است و برای حل مشکل اصلی و کاهش نشانه‌ها درمان‌های مناسبی را تجویز می‌کند.

درمان فشار خون بالا توسط متخصص داخلی

فشار خون بالا به صورت فشار خون سیستولی (عدد بالا) بالای 140 میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی (عدد پایین) بالای 90 میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود.

با این که فشار خون بالا معمولاً نشانه‌ای ندارد، اما برای کاهش ریسک حمله‌ قلبی، سکته، نارسایی کلیه، و دیگر عارضه‌های شدید درمان آن بسیار مهم است.

درمان شامل تغییرات رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن، ترک سیگار و دارو است.

عفونت تنفسی حاد

عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (گوش‌ها، بینی، گلو، و سینوس‌ها) یا دستگاه تنفسی پایینی (نای، نایژه، و ریه‌ها) معمولاً در اثر یک ویروس ایجاد می‌شوند.

بر حسب این که کدام بخش این سیستم درگیر ویروس شده، نشانه‌ها فرق می‌کند. تنها در صورتی که یک عفونت باکتریایی هم وجود داشته باشد نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک است.

آسم

آسم یک بیماری مزمن است که راه‌های تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه‌های تنفسی افرادی که دچار آسم هستند ملتهب و نسبت به آلرژن‌ها و مواد تحریک‌کننده بسیار حساس است.

در طول حمله‌ی آسم، مسیرهای تنفسی فرد باریک می‌شوند و جریان هوای کمتری وارد ریه‌ها می‌شود که موجب نشانه‌هایی چون خس‌خس سینه، سرفه، تنگی نفس و تنفس سخت می‌شود.

با اجتناب از مواردی که نشانه‌های آسم را ایجاد می‌کنند می‌توان آسم را مدیریت کرد و مصرف دارو هم به کنترل نشانه‌های آسم و پیشگیری از آن کمک می‌کند.

برونشیت

التهاب راه‌های تنفسی می‌تواند حاد (کوتاه‌مدت) یا مزمن (بلندمدت) باشد. برونشیت حاد معمولاً در پی یک عفونت ویروسی تنفسی ایجاد می‌شود اما برونشیت مزمن نتیجه‌ی مصرف سیگار است. درمان به نوع برونشیت و مدت زمان آن بستگی دارد.

در مورد برونشیت حاد، کارهای ساده‌ای مثل استراحت، نوشیدن مایعات، مصرف آسپیرین یا تایلنول (استامینوفن) برای کاهش تب و استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن هوا کافی است.

در مورد برونشیت مزمن ممکن است برای باز کردن راه‌های تنفسی و برطرف کردن مخاط مسیرها نیاز به داروهای استنشاقی باشد.

همچنین ممکن است برای درمان عفونت و کاهش التهاب از داروهای دیگری هم استفاده شود. گاهی اوقات برای درمان و جبران سطح پایین اکسیژن خون، نیاز به کپسول اکسیژن خانگی است.

درمان خستگی با مراجعه به متخصص داخلی

فقدان انرژی یک نشانه‌ی رایج است که می‌تواند دلایل بسیاری مانند آنمی یا کم‌خونی، اختلالات خواب، کم‌کاری تیرویید، و افسردگی داشته باشد.

خستگی با بیماری‌های دیگری مانند دیابت، نارسایی قلبی، و مونونوکلئوز هم می‌تواند همراه باشد.

در برخی موارد، خستگی یک نشانه‌ی سندروم خستگی مزمن است؛ این بیماری با نشانه‌هایی مانند آنفلوانزا شروع می‌شود ولی به مدت شش ماه یا بیش‌تر طول می‌کشد.

یک تست جسمی، سابقه‌ی پزشکی، و آزمایش خون برای تعیین علت اصلی خستگی مداوم نیاز است.

دیابت

دیابت بیماری‌ای است که با قند خون بالا مشخص می‌شود. سطح قند خون با فعالیت هورمونی به نام انسولین تنظیم می‌شود.

دیابت زمانی ایجاد می‌شود که یا سطح انسولین پایین باشد، یا مقاومت به انسولین وجود داشته باشد یا هر دو دلیل با هم بروز کند.

بسته به نوع دیابت، درمان می‌تواند شامل این موارد باشد: تزریق روزانه‌ی انسولین یا مصرف دارو برای افزایش تولید انسولین و تأثیر بیش‌تر آن، یا کاهش جذب گلوکز از دستگاه گوارش.

تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش، و تغییر در رژیم غذایی هم بسیار مهم است.

کلسترول و تری‌گلیسرید بالا

این‌ها هر دو اختلالات چربی خون هستند، یعنی در این حالت‌ها در خون، چربی بالایی وجود دارد.

این مشکل باعث افزایش ریسک حمله‌ی قلبی و سکته می‌شود. درمان شامل رژیم کم‌چربی، ورزش، و کاهش وزن است.

ممکن است برای کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و/یا تری‌گلیسرید به سطح نرمال، نیاز به دارو باشد.

در مورد افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) هم ممکن است نیاز به تجویز دارو باشد.

کم‌کاری تیرویید

کم‌کاری تیرویید یعنی کارکرد نادرست و پایین‌تر از حد نرمال غده‌ی تیرویید. غده‌ی تیرویید انرژی بدن را با استفاده از هورمون‌های T3 و T4 تنظیم می‌کند. وقتی غده‌ی تیرویید این هورمون‌ها را به اندازه‌ی کافی تولید نکند، متابولیسم بدن کند می‌شود.

نشانه‌های این عارضه عبارتند از افزایش وزن، خستگی، فراموشکاری، خشکی پوست و مو، و احساس سرمای مداوم.

کم‌کاری تیرویید را می‌توان با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد. با استفاده از داروهایی که سطح هورمون‌ها را به اندازه‌ی نرمال می‌رسانند هم درمان می‌شود.

آنفلوانزا

یک بیماری تنفسی مسری است که با ویروس ایجاد می‌شود. نشانه‌های آن عبارتند از تب، سردرد، سرفه‌ی خشک، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلانی، خستگی، و مشکلات شکمی.

عوارض آنفلوانزا می‌تواند بسیار شدید باشد: پنومونیا، کم‌آبی بدن، و تشدید بیماری‌های مزمن. بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا واکسن‌ زدن در پاییز است.

یائسگی

دوره‌ای که در آن تخمدان‌های زن تولید تخمک را متوقف می‌کند، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و قاعدگی به تدریج قطع می‌شود.

نشانه‌های آن عبارتند از گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، نوسان خلق، خشکی واژینال، کاهش میل جنسی، و عفونت مجاری ادرار.

هورمون‌درمانی می‌تواند نشانه‌ها را کاهش دهد اما این هم خطراتی دارد، و پیش از اقدام به درمان باید به طور کامل در مورد خطرات و مزایای این درمان با متخصص مشورت کرد.

درمان‌های غیر هورمونی مانند داروهای ضد افسردگی هم ممکن است در مورد نوسان خلق، گرگرفتگی، و دیگر نشانه‌ها مفید باشد.

میگرن

سردرد بسیار شدید ناتوان‌کننده‌ای است. در برخی موارد میگرن با نشانه‌های هشداری (اورا) مثل نورهای چشمک‌زن یا نقاط کور دیده می‌شود.

میگرن علاوه بر درد شدید می‌تواند موجب تهوع، استفراغ، و حساسیت شدید به نور و صدا شود. هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد اما فرکانس و شدت میگرن را می‌توان با دارو کاهش داد.

درمان پوکی استخوان(اوستئوپروز) توسط متخصص داخلی

کاهش تراکم استخوان و تحلیل بافت استخوان، که منجر به شکنندگی استخوان‌ها و افزایش ریسک شکستگی می‌شود.

پوکی استخوان با افزایش سن شایع‌تر می‌شود و در زنان بیش‌تر از مردان دیده می‌شود. خطر پوکی استخوان برای زنان بعد از یائسگی، یعنی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، بیش‌تر می‌شود.

پوکی استخوان معمولاً نشانه‌ای ندارد ولی می‌توان آن را به سادگی با آزمایش تراکم و چگالی استخوان که روش جذب اشعه‌ی ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) نام دارد تشخیص داد.

داروهای پوکی استخوان می‌تواند از کاهش تراکم استخوان پیشگیری کند یا سرعت آن را کاهش دهد و باعث پایین آمدن ریسک شکستگی شود.

اوستئوارتریت (آرتروز)

یک عارضه‌ی مفصلی است که غضروف‌هایی را که انتهای استخوان‌ها را در مفاصل می‌پوشانند درگیر می‌کند.

غضروف‌های سالم از مفاصل محافظت می‌کنند و اجازه می‌دهند استخوان‌ها به سادگی روی هم بلغزند. در افرادی که آرتروز دارند، برخی غضروف‌ها می‌شکنند یا ساییده می‌شوند، که باعث می‌شوند استخوان‌ها به هم بسایند.

نتیجه‌ی این عارضه درد، تورم، و کاهش حرکت است. راه‌های کاهش ناراحتی و مراقبت از مفصل‌های سالم عبارتند از استراحت، ورزش، و دارو برای درد و التهاب.

پنومونیا

التهاب ریه‌ای که در نتیجه‌ی عفونت باکتریایی، ویروسی یا دیگر اورگانیسم‌ها به وجود می‌آید. احتمال ابتلا به پنومونی وقتی بیش‌تر است که دستگاه ایمنی فرد در اثر ابتلا به آنفلوانزا یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، ضعیف شده باشد.

نشانه‌ها عبارتند از: سرفه، تب، احساس سرما، درد قفسه‌ی سینه، تنفس سطحی، و تنفس کوتاه.

واکسن می‌تواند از انواع پنومونی پیشگیری کند و برای بزرگسالان 65 ساله و مسن‌تر و افرادی که دچار بیماری قلبی، بیماری ریوی، نارسایی کلیه، و دیگر عارضه‌هایی که بدن را نسبت به پنومونی آسیب‌پذیر می‌کند هستند، توصیه می‌شود.


چرا کودکان نیاز به یک متخصص اطفال دارند؟

 یک چیز را همیشه در ذهن بسپارید: پزشک های خانوادگی نیز می توانند گزینه ای برای کودکتان باشد.پزشک خانوادگی مراقب کل افراد خانواده است( هم کودکان و افراد سن بالاتر).این بسته به سلیقه شخصی شما دارد که کدام مورد را انتخاب کنید. برخی از دلایلی که برخی به سمت متخصص اطفال می روند، عبارت است از :

•    آموزش های ویژه ای درباره سلامت کودک دیده اند.

•    متخصص اطفال فقط کودکان در حیطه کاری اش قرار دارند.بنابراین، تجربه فراوانی در تشخیص و درمان بیماریهای کودکان دارند. •    اگر کودک شما زود تر از موعد به دنیا آمده باشد یا وضعیتی از سلامتی را دارد که نیازمند نظارت ویژه است، متخصص اطفال می تواند مراقب های ویژه تری را ارائه دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۳
فرزاد هاتفی

 

طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن به حساب می‌آیند. اگر کسی هم بطور ژنتیکی استعداد ضعف مفاصل را داشته باشد، با انجام بعضی امور خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.


اسبابی که ماده بیماری‌زای ایجاد کننده درد مفاصل را در بدن زیاد می‌کنند:

کم‌تحرکی و آرامش و سکون بیش از حد
ضعف هضم (علامت آن: بعد از خوردن غذای معمول، احساس سنگینی و پری شکم هست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا غذا از معده عبور کند. بدین ترتیب مواد خوب هضم نشده وارد عروق گشته و از آن‌جا به اندام‌های ضعیفی مثل مفاصل رفته و باعث بروز درد مفاصل می‌شوند. )

ترک ورزش (در این حالت، مواد غذایی مانند قبل هضم نمی‌شوند و چرخه قبلی تکرار می‌شود.)

سوءتدبیر در خوردن و آشامیدن (مانند غذا خوردن با شکم سیر یا چند گونه غذا را همزمان مصرف کردن، مداومت مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم مثل گوشت گاو و گوساله، ماکارانی، قارچ، غذای کنسروی و غذای فریزری و....، پرخوری، مایعات سرد نوشیدن درحالت خالی بودن معده مانند صبح ناشتا یا نیمه شب که در این حالت آب به سرعت جذب اعضای رئیسه یعنی مغز و قلب و کبد شده و باعث کاهش حرارت غریزی و نهایتا قوه هاضمه می‌شود.)

استحمام، ورزش یا جماع با شکم سیر و در حالت پری کامل معده (قبل از هضم کامل غذا) و نیز در حالت خالی بودن کامل معده از غذا [بهترین زمان، سه ساعت بعد از غذاست.]

وجود نزله و زکام زیاد (نزله همان خِلط گلو است که درواقع مواد ترشح شده از مغز به سمت حلق می‌باشد و زکام مواد ترشحی به سمت بینی است.)

ترک استفراغات معتاد (برای نمونه اگر فردی عادت به مصرف داروهای مسهل یا قی کردن داشته و یا بطور منظم حجامت و فصد می‌کرده است و یکباره رها می‌کند؛ در ترک این موارد حجم مواد زائد بدن افزایش یافته و مقداری از آن‌ها به سمت مفاصل می‌ریزد.)

حرکات شدید بدنی و نفسانی (مثل استرس، اضطراب، غم و غصه مداوم)

مواردی که مبتلایان به دردهای مفصلی باید رعایت کنند و نیز کسانی که می‌خواهند از بروز این دردها پیشگیری کنند

  

ارتوپدی شاخه ای از علوم جراحی است که در حیطه سیستم حرکتی بدن فعالیت دارد. سیستم حرکتی شامل استخوان ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت هایی است که در اندام های حرکتی وجود دارند. متخصص ارتوپدی که به آن متخصص استخوان و مفاصل یا جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد هم میگویند سعی میکند تا با استفاده از روش های جراحی و غیر جراحی به درمان مشکلات سیستم حرکتی بدن اهتمام ورزد

 

در ایران افرادی که مدرک دکترای پزشکی دارند با طی یک دوره تخصصی چهار ساله در دانشکده های پزشکی مدرک تخصصی ارتوپدی را دریافت می‌کنند. دوره چهار ساله تخصصی ارتوپدی را دوره رزیدنتی میگویند و پزشکی که در حال طی این دوره است را رزیدنت می‌نامند. پس از طی این دوره چهار ساله از فرد رزیدنت امتحانی به نام بورد تخصصی ارتوپدی گرفته می‌شود و کسانی که در این امتحان قبول می‌شوند را صاحب بورد تخصصی می‌نامند. به علت گسترش انفجارگونه علوم در همه شاخه ها من جمله ارتوپدی، پزشکی ارتوپدی به زیر شاخه هایی تقسیم شده است و بسیاری از متخصصین ارتوپدی فعالیت کاری خود را به یک زیر شاخه محدود کرده‌اند. آنها به این طریق سعی می‌کنند بیشترین تمرکز خود را در یک زمینه بگذارند تا علم و تجربه بیشتری را در آن زمینه کسب کنند. این زیر شاخه ها عبارتند از:

 

جراحی دست

جراحی شانه و آرنج

جراحی ستون مهره

جراحی لگن و مفصل ران

جراحی زانو

جراحی پا

جراحی ارتوپدی کودکان

حراجی تومورهای سیستم حرکتی

جراحی تروما و آسیب‌های اسکلتی

جراحی آسیب‌های ورزشی

 

البته همه زیر شاخه های تخصصی ذکر شده فقط محدود به ارتوپدی نیستند. بطور مثال متخصصین جراحی عمومی هم یک زیر شاخه تخصصی به نام جراحی دست دارند و یا متخصصین جراحی اعصاب هم اعمال جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهند.در بعضی از این زیر شاخه ها و در بعضی از کشورها دوره های تخصصی چند ماهه تا یک ساله ای وجود دارد که به آنها فلوشیپ میگویند. متخصصین ارتوپدی با گذراندن این دوره ها در دانشکده های پزشکی، سعی می‌کنند مهارت‌های عملی خود را در درمان بیماری‌های یک زیر گروه تخصصی خاص بیشتر کنند.

3- جراح استخوان کیست و جراحی استخوان چیست؟

جراحی استخوان شاخه ای از علم و هنر جراحی است که مورد نظر آن استفاده از روش های جراحی در درمان بیماری ها و آسیب های وارده به استخوان است. جراح استخوان معمولا به نام جراح استخوان و مفاصل شناخته میشود. این بدان معنی است که معمولا کسانی که استخوان ها را جراحی میکنند کار جراحی مفاصل را هم انجام میدهند. جراح استخوان نه تنها استخوان و مفصل را جراحی میکند بلکه بیماری ها و آسیب های هر نقطه ای از اندام را تحت نظر گرفته و در صورت لزوم تحت درمان جراحی قرار میدهد.

 

تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های استخوان و مفاصل ستون مهره و لگن هم به عهده متخصص جراحی استخوان و مفاصل است. بیماری های استخوان جمجمه و صورت را متخصص فک و صورت، بیماری های استخوان بینی را متخصص گوش و حلق و بینی و بیماری های استخوان دنده و جناغ را متخصص جراحی قفسه سینه مداوا میکند

 

. آموزش جراحی استخوان معمولا بصورت طی یک دوره چهارساله تخصص بعد از اخذ مدرک دکتری پزشکی است. درمان بیماریها و آسیب های اندام ها تحت نظر جراح استخوان یا همان ارتوپد صورت میگیرد. جراح استخوان نه تنها وظیفه جراحی دارد بلکه تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های اندام های حرکتی بدن انسان را عهده دار است. حال ممکن است این درمان جراحی و یا غیر جراحی باشد. وی در این راه از کمک دیگر فعالین پزشکی مانند فیزیوتراپ ها بهره مند میشود. متخصین روماتولوژی هم در زمینه تشخیص و درمان غیر جراحی دسته ای از بیماری های اندام ها که منشا روماتیسمی دارد فعالیت میکنند. پس در بعضی حیطه ها کار متخصصین استخوان و متخصصین روماتولوژی با یکدیگر همپوشانی دارد.

 4- اعمال جراحی ارتوپدی:

درمان‌های مختلفی به توسط متخصصین ارتوپدی انجام می‌شود که شایع‌ترین آنها عبارتند از:

جااندازی شکستگی ها بصورت بسته با کمک عمل جراحی

اعمال جراحی تعویض مفصل

آرتروسکوپی مفاصل

استئوتومی استخوان‌ها و تصحیح تغییر شکل آنها

پیوند استخوان

ترمیم عصب

ترمیم یا جابجا کردن تاندونها

 


پرهیز از پرخوری
خودداری از خوردن غذای جدید قبل از هضم کامل غذای قبلی. سعی شود در هر وعده غذایی، فقط یک نوع غذا میل شود.

رعایت سازگاری غذاها با هم (مثلا مصرف همزمان لبنیات و گوشت‌ها بویژه گوشت طیور، به شدت مضر درد مفاصل بوده و درد را تحریک و تشدید می‌کند.)

پرهیز از مصرف گوشت گاو و فرآورده‌های آن (سوسیس، کالباس، همبرگر و ....)

پرهیز از مصرف زیاد و بدون مُصلح میوه‌ها و سبزی‌های سرد و تر؛ مانند خیار، گوجه فرنگی، هلو، هندوانه و .... بخصوص در افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد و تر و بویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان)

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای غلیظ؛ مانند حلوا، ماکارانی، تخم مرغ آب‌پز، غذاهایی که با رشته درست می‌شوند، سس مایونز و ...

محدود کردن مصرف ترشیجات و غذاهای شور
مصرف لبنیات با مُصلحات آن‌ها باشد. (مثلا ماست و دوغ با نعناع یا کاکوتی خشک، شیر با عسل یا شکر)

پرهیز از مصرف آب یخ و نوشیدنی‌های سرد و گازدار با غذا و تا یک و نیم ساعت بعد از آن، در بین خواب و صبح ناشتا

اگر غذای لطیف و غلیظ در سر سفره هست، اول غذای لطیف خورده شود. مثلا سالاد کاهو و هویج رنده شده قبل از غذای اصلی میل شود و با اندکی روغن زیتون و سرکه یا آبغوره طبیعی نه سس مایونز.

تولید خِلط صالح و محمود در بدن با غذاهایی مثل نخوداب پخته شده با گوشت مرغ یا گوسفند، آبگوشت، کاله‌جوش، شیر با عسل و پودر سنجد، مویز، انجیر خشک، بادام درختی خام، سیب درختی، به، هویج ایرانی یا زردک، انار و مربا یا رب آن‌ها.

پرهیز از خوابیدن، استحمام، ورزش و جماع با شکم پر
بهتر است بین غذاخوردن و حمام کردن حداقل سه ساعت فاصله باشد و قبل از حمام رفتن، مفاصل را با روغن‌های مقوی مثل روغن زیتون، کنجد، قُسط، بادام تلخ و اسپند ماساژ داده و هنگام خروج از حمام نیز اندکی آب سرد روی دست و پا ریخته شود.

ورزش منظم روزانه (یعنی فعالیتی با شدت متوسط که تعریق ایجاد کند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد.)

خواب به اندازه و با کیفیت مناسب در شب (یعنی شب‌ها زودتر خوابیدن و صبح‌ها زودتر برخاستن از خواب): چون هضم غذا در خواب قوت یافته و مواد خام و هضم نشده در خواب به هضم کامل رسیده و مواد زائد آماده دفع می‌شوند. البته خواب زیاد در طول روز و بویژه در فصول سرد [یا فصل گرم و جلوی کولر] و افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد باعث تولید نزله شده و بر شدت درد مفاصل می‌افزاید.

اگر یبوست وجود دارد، حتما باید برطرف شود. درمان هرکسی بسته به علت ایجاد کننده و مزاج فرد متفاوت است. اما یک راهکار عمومی، استفاده از خاکشی و آب جوش در صبح ناشتاست. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شب قبل از خواب و ماساژ ناحیه شکم با روغن زیتون نیز مفید خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۰۷
فرزاد هاتفی

متخصص چشم پزشکی کیست؟

تخصص چشم شاخه‌ای از پزشکی است که با آناتومی، فیزیولوژی و بیماریهای چشم، پلک و مجرای اشکی سر و کار دارد. یک متخصص چشم پزشکی در تشخیص و درمان بیماریهای طبی و جراحی چشم انسان مهارت دارد. چشم انسان می‌تواند دچار حوادث و بیماریهای مختلف گردد مانند عفونت میکروبی چشم، آب سیاه، آب مروارید، گل مژه، دکولمان شبکیه و … از آنجا که چشم‌ پزشکان بر روی چشم جراحی هم انجام می‌دهند، این تخصص تخصصی جراحی و طبی است.

پزشک مخصوص چشم در زمینه مراقبت‌های دارویی و جراحی چشم و سیستم بینایی و همچنین در جلوگیری از بیماری چشمی و آسیب‌های چشمی دارای تخصص است.

متخصص چشم، پزشک چشم است که چهار سال دوره پیش پزشکی در مقطع کارشناسی، چهار سال دوره پزشکی، یک سال دوره انترنی و سه یا چند سال دوره تخصص در زمینه پزشکی و دوره جراحی و مراقبت از چشم را گذرانده است. چشم پزشک متخصصی واجد شرایط و دارای برد قانونی است و برای تشخیص، درمان و کنترل شرایطی که چشم و سیستم بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متخصص چشم می تواند مراقبت کامل از چشم را ارایه دهد یعنی خدمات مربوط بینایی، معاینه چشم، مراقبت از چشم، جراحی و تشخیص، و درمان بیماری و بهبود عوارض مربوط به بینایی که ناشی از شرایطی دیگر مانند دیابت است.

 

این متخصصان به تشخیص، درمان و جراحی ضایعات و بیماری‌های چشم می‌پردازند. در ایران این رشته دارای چند فلوشیپ است، از جمله فلوشیپ استرابیسم (انحراف چشم)، قرنیه و سگمان قدامی، گلوکوم (آب سیاه)، ویتره و رتین (شبکیه)، بیماری‌های سطح چشم، پاتولوژی (آسیب شناسی) چشم مشترک با متخصصان پاتولوژی، ترومای چشم، جراحی پلاستیک چشم و. . . .

انتخاب پزشک چشم

از آن جایی که بینایی خیلی مهم است پس در زمینه مراقبت از چشمان خود خیلی دقت کنید. پزشک مناسبی را انتخاب نمایید کسی که دوره های لازم را دیده و دارای تجربه کافی است و می تواند به تشخیص درست و درمان بیماری به شما یاری رساند کسی که دارای دانش کافی است و بهترین نتیجه ممکن بهترین و مراقبت را جهت حفظ سلامت بیمار ارایه می دهد.

 

تجربه مورد نیاز متخصص چشم پزشکی

چشم پزشکان باید دارای تجربه کافی باشند. اپتومتریست یا چشم پزشکی که تجربه بیشتری دارد بهتر می تواند بیماری های چشمی و ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد زیرا آنان بیماران زیادی را معاینه کرده اند. از دیگر مزایای ملاقات با چشم پزشک دارای تجربه این است که اطمینان داریم آنان اپتومتری و چشم پزشکی را قبلا بارها و بارها انجام داده اند. توجه کنید بیماران هنگام مواجه با قصور و خدمات بد هرگز آن را فراموش نمی‌کنند.

همچنین ممکن است فرد مایل باشد درباره پژوهش‌های پزشکی یا دوره های آموزش پزشکی که چشم پزشک در آن شرکت کرده است اطلاعاتی کسب نماید. زیرا چشم پزشکانی که در این زمینه‌ها فعالیت داشته‌اند درباره تحقیقات و آموزش به روز هستند این پزشکان در زمینه آخرین تکنیک‌های روز در تشخیص و درمان بیماری چشم و مشکلات مربط به دید دارای آگاهی بیشتری هستند.

خدمات ارایه شده توسط متخصص چشم پزشکی

انتخاب چشم پزشکی که طیف گسترده‌ای از خدمات را ارایه می دهد خیلی مفید است البته بسته به نوع خدماتی که نیاز دارید چشم پزشک خود را انتخاب نمایید. پزشکانی که خدمات اندکی ارایه می‌دهند اغلب قادرند خدمات تخصصی را انجام دهند یا به درمان بیماری‌های خاص بپردازند بیماری‌هایی نظیر آب سیاه و آب مروارید. باید بدانید به کدام پزشک نیاز دارید و بسته به نیاز خود چشم پزشکی مناسبی انتخاب نمایید.

چشم پزشکی کودکان چیست؟

رشته‌ای فوق تخصصی از چشم پزشکی می باشد. در این رشته فوق تخصصی، فارغ التحصیلان متخصص چشم پزشکی مدتی را بطور اختصاصی در زمینه نحوه معاینه چشم کودکان و بیماری‌های خاص چشم کودکان و نحوه تشخیص و درمان آنها به تحصیل می‌پردازند.

معمولا انحراف چشم یا متخصص قرنیه جزء بیماری‌های شایع چشم کودکان و در کودکان انحراف چشم شایعتر از بزرگسالان است و به همین دلیل همراه با دوره آموزشی بیماری‌های چشم کودکان، در این دوره فوق تخصصی انواع انحرافات چشم و نحوه تشخیص و درمان آن ها نیز به متخصصین آموزش داده می‌شود .

استرابیسم به معنی انحراف چشم می‌باشد و به همین دلیل رشته فوق تخصصی فوق مجموعا به عنوان فوق تخص

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۵۷
فرزاد هاتفی

ریه عضوی است که در قفسه صدری قرار دارد وگازهایی راکه توسط بدن تولید می‌شود، مثل دی اکسید کربن، از بدن خارج و اکسیژن را جایگزین آن می‌کند.

البته ریه، نه تنها یک ارگان تبادل گازهاست، بلکه یک ارگان ایمونولوژیک(ایمنی‌شناسی )هم هست، در ایمنی بدن هم به شکلی درگیر می‌شود .بعلاوه بعضی از هورمون‌ها هم در ریه تولید می‌شوند، ولی نقشی که به طور عمومی می‌شود به آن اشاره کرد، وظیفه ریه در تبادل گازهاست، برای این‌که اکسیژن در دسترس بافت‌ها قرار گیرد و دی‌اکسید کربن که از بافت‌ها تولید می‌شود، بتواند به راحتی خارج شود.

در این فرآیندحتماً باید ارگان‌های مختلفی درگیر باشند ،یکی از ارگان‌هایی که برای کمک به ریه درگیر می‌شود، قلب است و تمام خونی که دی‌اکسید کربن دارد و از بافت می‌آید، به قلب راست وارد می‌شود.

در باز بسته شدن ریه ،تغییر فشار ایجاد شده در قفسه صدری یک کمک اضافی ایفا می‌کند تاخون بهتر وارد قلب راست شود.

سپس قلب راست خونی که دی‌اکسید کربن خیلی بالا و اکسیژن پائین دارد را به سمت ریه پمپاژ می‌کند و خون در ریه گردش پیدا می‌کند. دی‌اکسید کربن خارج و وارد آلوئول هوایی می‌شود که از آنجا وارد لوله‌های هوایی شده و از بینی و دهان خارج می‌شود.

از طرفی اکسیژن هم با مسیر برعکس وارد آلوئول های هوائی می شوند و با تبادل گازی وارد خون شده ،در نهایت این خون جمع و به چهار تا رگ ریوی تبدیل می‌شود که درواقع اسم آنها ورید است (هر لوله خونی که از بافت خارج می‌شود به آن ورید می‌گویند).

با این که آنها راوریدهای ریوی می‌نامیم که از ریه خارج و وارد قلب می‌شوند ، حاوی اکسیژن بالا هستند.اماتمام وریدهای بدن حاوی اکسیژن پائین و دی اکسید کربن بالایی دارند ،این استثنایی است.سپس خونی که اکسیژن بالا دارد، وارد قلب چپ می‌شود و قلب چپ هم شروع به پمپاژ کردن خون به داخل مغزو اندام‌ها و ارگان‌های بدن می‌کند.

ریه چه نقشی در سلامتی انسان دارد؟

ریه نقش اساسی در سلامتی انسان دارد ممکن است بعضی از ارگان‌های بدن مثل پا ویا کلیه را نداشته باشیم وبتوانیم زندگی کنیم ، یاهفته ای سه بار دیالیز کنیم ولی بدون ریه نمی‌توانیم زندگی کنیم، چون با زندگی منافات دارد، به خاطر این‌که اکسیژن باید وارد بافت‌هاشده ، از طریق ریه وارد سیستم بدن شود ،به قلب و مغز و... یا به ارگان‌های دیگر برسد و گاز دی اکسید کربن هم از ریه باید خارج شود بنابراین اگر ریه وجود نداشته باشد با زندگی منافات داشته و انسان از دنیا می‌رود.

چه زمانی ریه‌ها دچار بیماری می‌شود؟

به طور کلی وقتی که ریه نتواند کار خودش را انجام دهددچاربیماری شده است ، اساساً کار ریه ،ورود اکسیژن هوا به داخل خون و خروج دی اکسید کربن بدن است، وقتی که این کار را نتواند انجام دهد آن موقع ریه دچار بیماری شده است.

 

علائم هشداردهنده بیماری چیست؟

علائم هشداردهنده در بیماری‌ها ریه، یکی تنگی نفس است که بیمار تشخیص می‌دهد که مثلاً مسیر خانه راکه قبلاً خیلی راحت می‌رفت اکنون نمی ‌تواند،برودودچار تنگی نفس می‌شود، اگر تنگی نفس شدید باشد، فرد در حالت استراحت هم دچار تنگی نفس می‌شود ،حتی زمانی که می‌خوابد، دچار تنگی نفس می‌شود که علت‌ آن می تواند قلبی و ریوی باشد. بنابراین در تنگی نفس، اول در حالت حرکت ،دوم حالت خوابیده و درمرحله سوم حالت نشسته هم دچار تنگی نفس شده و به سختی نفس می کشد.

علامت دیگرش هم این است که ازریه صدا خس خس بیاید ، وقتی بیمار نفس می‌کشد، صدای نفس کشیدن اورا ‌بشنویم ، یا زمانی که هوا درمحیط کار آلوده باشد دچار سرفه شود ،به عنوان نمونه یک نانوا ممکن است دچار آسم کاری باشد وقتی که با آرد سروکار دارد دچار سرفه می‌شود، یا کسی که در معادن کار می‌کند وقتی که وارد معدن می شود دچار سرفه شودو در زمان‌هایی که تعطیل است بهتر شود.

خلط هم علایم هشدار دهنده مهمی است ، اگر خلط ایجاد شود ، به خاطر عفونت و یا التهابات ریه است،ولی اگر خلط خونی باشد این یکی از مهمترین علامت هشداردهنده است که می‌تواند عوامل عفونی ،سرطانی یا بیماری‌های روماتیسمی باشد.

بیماری ریه چند نوع است ،آیانوع بیماری آقایان باخانمها تفاوت دارد؟

بیماری است که می تواند مجاری ریوی را درگیرکند مثل آسم یا برونشیت. ممکن است سیر بیماری دربافت ریوی دیده شود مثلا آمفیزم یا فیبروزریه. ما بیماری راههای هواِئی کوچک را راهم داریم که به آن برونشیولیت می گوییم که خود می تواندعلت ثانوی بیماری دیگر ریه باشد. بیماری دیگر عروقی ریوی است مثلا افزایش فشار خون ریوی که اغلب علت ثانوی ، بیماری ریوی و قلبی است، اما نوع اولیه آن هم وجود دارد که شاید در خانم ها اندکی بیشتر دیده شوند. از طرف دیگر فیبروزریه شاید در آقایان به دلایلی بیشتر دیده شوند.

 

بیماری انسداد ی ریه چیست؟

انسداد یا تنگی راههای هوائی فوقانی می تواند موجب خروپف و ایست تنفسی بمدت چند ثانیه در طول خواب شود. که در نهایت موجب خواب آلودگی بیمار در طول روز می شود. اینها غالبا یک فنوتیپ خاصی دارند، چاق بوده ، گردن و فک کوچکی دارند. در مورد انسداد مجاری هوائی پایین هم می توان از آسم و برونشیت مزمن در سیگاری ها نام برد.

شایعترین بیماری ریوی درکشورکدام است؟

اگر بخواهیم بیماری‌های ریوی را در کشور بررسی کنیم، شاید شایعترین بیماری که در کشور وجود دارد آسم است که فکر می کنم هنوزآمار دقیقی دراین وجود نداشته باشد، ولی حدس می زنم بین 10 تا 15درصد باشد. ، آلودگی هوا خیلی می‌تواند درایجاد آسم تأثیر داشته باشد و با آن در کنر آسم های شغلی Irritant induced Asthmaمی گویند. البته آسم‌های مادرزادی ، آسم‌هایی که توسط داروها ی مثل آسپرین ایجاد می شود وغیره هم وجود دارد.

آیا ژنتیک هم در بیماری ریوی نقش دارند؟

صددرصد،مثلادر موردآسم کسانی که پدر و مادرشان دچار این بیماری هستند احتمال این‌که فرزندان هم آسم بگیرند بیشتر است.

بیماری‌های دیگری هم وجود دارد که بیماری‌ نقص ایمنی است، فردی که متولد می‌شود از همان اول دچارعفونت های شدید ریوی می‌شود که ممکن است در نوجوانی از دنیا برود.

البته، یکی از بیماری‌هایی که در ایران نسبت به کشورهای غربی کمتر است، "فیبروزسیستیک" است که دراین کشورها خیلی بیشترازکشورمان مشاهده می شودومعمولا طول عمر این بیماران 30 یا 35 سال بوده و یک بیماری ژنتیکی است که به صورت اتوزومال مغلوب منتقل می شود.

خطرناکترین بیماری ریوی در ایران چیست؟

وقتی اسم خطرناک می‌آید،همه فکر می‌کنند سرطان است البته سرطان ریه بیماری خطرناکی است ،حدود 4 نوع سرطان ریه وجود دارد که سه نوع آن رابطه مستقیم با سیگار کشیدن دارد،سرطان « ادنو کارسینوم » شایع‌ترین سرطان بین آنهااست، این نوع سرطان ربطی به سیگار کشیدن ندارد و در خانم‌ها هم زیاد مشاهده می شود. اما سه نوع سرطان دیگربا سیگار کشیدن در ارتباط هستند. باید توجه داشته باشیم در بیماری‌های ریوی بیماری دیگر هم وجود دارد، که شاید مردم نام آنرانشنیده اند ویا زمانی شنیده اند که یکی از اقوام و نزدیکان آنها مبتلا شده اند، این بیماری‌های هم خیلی می‌توانند در طول عمر مریض مؤثر باشند،انواع بیماری‌های دیگرهم هست، ولی به طور کلی بیماری مثل بیماری‌های روماتیسمی می‌توانند ریه ها را بطور خطرناکی گرفتار کنند. ولی وقتی با مردم صحبت می‌کنیم تلاش داریم شایعترین بیماری ریه راکه سرطان است توضیح دهیم تابتوانند با نکشیدن سیگار ، تقریباً 65 تا 70 از وقوع آن جلوگیری کنند.

بیمارهای ریوی درچه فصلی بیشتر شایع می‌شود؟

معمولاً در فصول سرما به خصوص در کشوری مثل ایران که آلودگی هوا زیاد است، به خاطر پدیده اینورژن درشهرهای بزرگ مثل تهران بیماریهای تنفسی خیلی تشدید می‌شود . از جمله این بیماری برونشیت مزمن است که در سیگاری های بخصوص دیده می شود در فصول سرد اینها ممکن است دچار سرماخوردگی و یا تنگی نفس‌های خیلی شدید شوند و حتی نیاز به بستری شدن پیدا کنند همچنین علائم و حملات آسم در هوای آلوده تشدید می‌شود .

اوایل فصل بهار هم بیماری های مرتبط به آلرژی مانند پولیپ ، سینوزیت وآسم تشدید می شود. معمولاً فصل تابستان برای بیماران ریوی فصل خوبی است هم بخاطر اینکه که آلودگی کم است و هم بیماری های ویروسی کمتر دیده می شوند.

دستگاه تنفسی از دو بخش تشکیل شده بخش دستگاه تنفسی فوقانی که ازبینی ،حلق، حنجره ونای تشکیل شده و بخش دستگاه تنفسی تحتانی که از بافت نرم ریه ها و اجزای آن که شامل برونش، برونشیول و آلوئول هاست،آیا بیماری این دو بخش با هم متفاوت است ؟

به طور کلی بیماری‌های ریه به چند دسته تقسیم می‌شوند. بیماری‌های بافتی- عروقی ریه و بیماری‌هایی که لوله‌های ریه را درگیر می‌کنند.دستگاه فوقانی دستگاه تنفس مثل سینوس‌ها،لوله‌هایی که در بینی هستند یا لوله‌هایی که به آن برونش‌های بزرگ گفته می‌شوند، اینها می‌توانند در بیماری‌هایی مثل آسم درگیر شده یا کسانی که سیگاری هستند برونشیت مزمن پیدا کرده . این بیماران دچار تنگی نفس، سرفه، گاه افزایش خلط می‌شوند وباید این سه تا نشانه رادر نظر داشته باشند،خلط خونی یک علامت بد است وحتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

وقتی که از درگیری بافت ریه بحث می‌کنیم مثلاً درسرطان ریه مثل سرطان‌های قسمت دیگر بدن نظیر سرطان معده درددر مرحله آخر بیماری خودش را نشان می دهد. چون ریه یک ارگان بسیار بزرگ است، در نتیجه سرطان باید اینقدر بزرگ شود تا بتواند در لوله‌های ریه فشار آورده و بیماررادچار سرفه یا تنگی نفس کندتابه پزشک مراجعه کنند .

متاسفانه بهمین دلیل تنها حدود 30درصد از بیماران سرطانی در مراحل اولیه و قابل علاج قطعی بیماری شان شناخته می شود.

چه عواملی باعث عفونت ریه می‌شود؟

شایعترین علت عفونت های دستگاه‌های فوقانی معمولاً ویروسی هستند ، یک عادتی هم در ایران وجود دارد به محض این‌که علائم ویروسی دستگاه فوقانی درگیر می‌شودمردم سعی می‌کنند آنتی بیوتیک مصرف کنند در حالی که 85 تا 90 درصد این بیماری ویروسی است که ممکن است به شکل آبریزش بینی ،عطسه، تب، سرفه، خود را نشان دهدکه معمولاً با مصرف آستامینوفن و مایعات خودبخود بهبود می‌یابند، مگر این‌که بیمار‌ یک بیماری زمینه‌ای مثل آسم و برونشیت مزمن یا فیبروز داشته باشد که آن موقع بایدبه پزشک مراجعه کند.

بنابراین بیشتر مواقع عفونت‌های ویروسی خودبخود حل می‌شود. اما در نوزادان و افرادی که بالای 65 سال دارند، عفونت‌های ویروسی می‌تواند به عفونت‌های باکتریایی تبدیل شده که درآن صورت باید آنتی بیوتیک مصرف کنند.

زمانی که فرد دچار این علائم می‌شود باید به چه پزشکی مراجعه کند عمومی یا متخصص ؟

به نظر من بیمار اول باید به یک پزشک عمومی مراجعه کند تا معاینه شود،در صورتی که دچار عوارض ریوی باشد پزشک عمومی بیمار را باید به متخصص یا فوق تخصص ریه ارجاع بدهد. عفونت‌های ریوی که بیشتر در زمستان شایع می شود ، معمولاً راه‌های فوقانی هوایی را درگیر می‌کند ،علائم آن آبریزش بینی ، تب و سرفه است و شخص دچار تنگی نفس و خلط خونی یا عفونی نیست ، بیمار دچار علائم کاهش وزن زیاد نمی‌شود، تعریق شبانه زیاد پیدا نمی‌کند ، حداقل بیماری‌اش بیشتر از 7 روز طول نمی‌کشد، اگر چنانچه بیماری بیشتر از این مدت طول بکشدمی تواند به پزشک متخصص مراجعه کند.

البته پزشکان عمومی برخی عفونت‌های ریوی را می‌توانند درمان کنند چون بیشتر عفونت‌های ریوی ویروسی هستند و درمان نمی‌خواهندتنها آب واستامینوفن لازم دارند .

چرا اشخاص چاق بیشتر دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، آیا چاقی هم در بیماری ریوی تأثیر دارد؟

بلی، از نظر آماری کسانی که چاق هستند، احتمال ابتلا به بیماری ریوی مثل آسم بیشتر است،در افراد چاق چون بافت چربی اطراف قفسه صدری زیاد هست، مانع حرکت باز و بسته شدن قفسه صدری شده و قسمت‌های پایین ریه ممکن است روی هم بیفتد، اگر خیلی چاق باشند، دچار مشکلات تهویه می‌شوند که ممکن است حتی لب هایشان سیاه شده و دی اکسید کربن بدنشان هم بالا برود ، در روز خواب آلوده باشند.موقعی که خواب ایجاد می‌شود، یک سیستم عصبی به نام پاراسمپاتیک بیشتر حکمفرمامی شودو موجب می شود لوله‌های هوای فوقانی کم کم دچار تنگی شده و شخص در موقع خواب دچار «خروپف» شود، این علایم اگر ادامه پیدا کند ممکن است شخص، ایست تنفسی چند ثانیه ای پیدا کرده و حتی در حین خواب مکرربیدار شود ،اما بعد ازبیداری این چیزها را به یاد نیاورد که ایست تنفسی مکررویاخروپف می کرد. علت این‌که اینها خواب آلودمی‌شوند، این است که در طول خواب دچار خروپف می شوندوایست های تنفسی باعث می شود که اینها از خواب بپرند وخواب سطحی داشته باشند، در نتیجه چون خواب خوب ندارند، در طول روز هم خواب آلودند .حتی در کشورهای غربی اگر اثبات شود که اینها دچار «آپنه تنفسی» هستند گواهی نامه شان تا زمان درمان باطل می‌شود ،چرا که ممکن است پشت فرمان هم بخوابند و تصادف کنند ، اینها علائم هشداردهنده‌ای است که باید از افراد چاق پرسیده شود که به اینها بیماری‌های خواب می‌گوییم.

با توجه به علایمی که شما اشاره کردید اگر در اشخاص چاق این علایم مشاهده شود، آیا آنها بیماری ریوی دارند؟

خیلی از افراد هستند که خروپف می‌کنند و خوب هم می‌خوابند و دچار علائم انسدادی نمی‌شوند، یعنی راه‌های تنفسی اینها مسدود نمی‌شود و ایست تنفسی ندارند ، طی روزهم می‌گویندخوب بوده و خواب آلود نیستند، سردرد صبح گاهی ندارند دهانشان خشک نیست و اینجور اشخاص نیاز به درمان خاصی ندارند .

آیا بیماران ریوی باید از رژیم خاصی تبعیت کنند؟

برخی از بیماران ریوی، بایدخیلی مسائل را بیشتر از دیگر بیماران ریوی باید رعایت کنند، مثلاً به بیماران آسمی توصیه‌می‌شود، ترشیجات نخورند ،در هوای سرد و خشک مراقب خود باشند، ادویه جات کمتر مصرف کنند. برخی از خوردنی ممکن است آسم را تشدید کند، ولی وقتی ما این راه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم، احتمالاتمام بیماران آسمی فکر می‌کنند که این موضوع برای تمام آنها صادق است در حالی که این طور نیست، گوجه فرنگی ممکن است آسم برخی بیماران را تشدید کند ،اما در عده ای دیگر اثری نداشته باشد یا خربزه، انگور ممکن است بیماری برخی آسمی ها راتشدید کندبنابراین نباید یک لیست برای تمام بیماران داده شود، برای هر فرد باید طبق شرایط بیماری مشخص کرد که به کدام یک از غذاها حساسیت دارد.

چرا غذاهای نفاخ بیماران ریوی را بیشتر دچار مشکل می‌کند؟

دلیل آن خیلی ساده است، به خاطر این‌که وقتی شکم نفخ می‌کند، روی عضله‌ دیافراگم( این عضله مهم‌ترین عضله تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکمی، جدا می‌سازد) فشار می‌آورد و این فشار باعث می‌شود که دیافراگم بالا برود.

باید توجه داشته باشیم که دیافراگم یکی از مهمترین عضله تنفسی ، دستگاه تنفسی و ریه است و وقتی که بالا می‌رود حجم ریه کاهش پیدا می‌کند و ما دچار تنگی نفس می‌شویم، دیافراگم وقتی بالا می‌رود در وضعیتی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند انقباضات خوبی داشته و ریه را خوب باز و بسته کند ، در نتیجه شخص دچار تنگی نفس می‌شود.

بنابراین آنهایی چاق هستند وقتی دراز می‌کشند به خصوص به پشت که می‌خوابند دچار تنگی نفس می‌شوند، چون ارگانهایی که در داخل شکم است روی دیافراگم فشار می‌آورد و وارد قفسه صدری شده و ریه کوچک می‌شود ، اینها دچار تنگی نفس می‌شوند و باید نیمه نشسته بخواند.

اشخاصی که مشکل ریوی دارندگاهی غذا از معده آنهابه نای برمی گردد(می پرد)و دچار سرفه می شوند،چرا این اتفاق می افتد؟

مساله دیگر برگشت غذا از معده به ریه است که نکته بسیار مهمی است، هرچه ما بیشتر و جلوتر می‌رویم اهمیت آن را بیشتر متوجه می‌شویم، امروزه تا حدودی می‌دانیم بیماری‌هایی مثل فیبروز، ممکن است رفلاکس یا برگشت غذاهای معده به مری وسپس برگشتش به ریه آن را تشدید کند، یا در آسم ممکن است برگشت غذا آن را تشدید کند، در نتیجه سعی می‌کنیم در کنار داروهای ریوی داروهای دیگر هم بدهیم که نفخ را مرتفع کنند و جلو رفلاکس بیمار را بگیرد، چرا که این نفخی که بوجود می آید،بسیاری از بیماری‌ها را تشدید می‌کند.

برای پیشگیری از بیماری‌های ریوی، افراد چه مسائلی را باید رعایت کنند ؟

مهمترین توصیه‌این است ،سیگار نکشند برای این‌که سیگار عامل بسیاری از بیماری‌های ریوی و غیرریوی است ،سیگارکشیدن آسم را تشدید و موجب برونشیت مزمن می‌شود ،جالب این است، خیلی از بیماران وقتی پیش پزشک می‌آیند، می‌گویند چون سیگاری هستیم دارویی بدهید که سیگار را خنثی کند. ما چنین داروی نداریم که آثار سیگار را از بین ببرد.، بیماران ریوی با مصرف غذاهای خوب، ورزش، سعی کنندتا آنجا که می‌توانند از چاقی مفرط جلوگیری کنند، همانطوری که اشاره شده برای برخی بیماران توصیه می‌کنیم که از برخی غذاها اجتناب کنند، چون تشدید کننده برخی بیماری‌ها مثل آسم است،همچنین سالانه بیماران آسمی و برونشیتی حتماً باید واکسن بزنندتا مبتلا به آنفلوانزا نشوند.

شما به بیمار آسم اشاره کردید ، آسم چه نوع بیماری است و علایم آن چیست؟

علایم بیماری آسم تنگی نفس وسرفه است، این دوعلایم شایعی هستندکه در این بیماری دیده می شود،ازنظر پزشکی آسم تعریف چند گانه ای داردکه معمولا با التهاب وقرمزی لوله های ریه همراه است،زمانی که بیمار دچار آسم می شود،لوله های ریه متورم وساختمان آنها عوض می شودبه عبارتی آنها کلفت تر شده و در فواصل مختلف دچاراسپاسم می شوندوبیماردچارحملات تنگی نفس می شود.

 

 

چه چیزی بیماری آسم تحریک می کند؟

عواملی مثل ژنتیک که مانمی توانیم نقشی در آن داشته باشیم. در کشورهای غربی شاید بهداشت بسیار زیادی که دراوایل زندگی دارند ممکن است نقش داشته باشد،در ایران نیز موضوع آلودگی بسیار مهم است کسانی که شغل های تحریک کننده ویا آسم شغلی داشته باشند توصیه می کنیم از ماسک استفاده کنندو در موارد شدید حتی توصیه می شود شغل خود را عوض کنند.

آیا آسم قابل درمان است؟

آسم به طور کلی یک بیماری است که باید کنترل شودمعمولاکسی را نمی کشد ،مگر اینکه بیمار داروهایش را استفاده نکندو به علایم هشداردهنده توجه نکند در آن صورت خیلی خطرناک می شود. آموزش بیمار مبتلا به آسم خیلی مهم است وآمار نشان می دهد، حملات و مرگ و میر در بیماران آسمی که از طبقات کم سواد هستند بیشتر دیده می شود.

چه اشخاصی بیشتر در معرض بیماری ریوی قرار دارند؟

کسانی که در معادن کار می کنند ممکن است به انواع مختلف بیماری ریوی دچار شوند هر معدنی که با خاک سروکار داردسلیس هم در آن هست ، ممکن است به سلیکوزیس منتهی شود. یاکسانی که در معدن زغال سنگ کار می کنندبیماری مخصوصی درریه دارند ،همچنین اشخاصی که در مرکز شهر کار می کنند ، ممکن است به دلیل آلودگی برونشیت وآسم آنها تشدیدشود.

آبسه ریه چیست واشخاص چرا به آن دچار می شوند؟

این بیماری در افراد خاصی اتفاق می افتد،سالمندان و الکلی ها ،کسانی که سکته کرده اند، بلع آنها مختل می شود و غذا بجای اینکه به مری برود وارد ریه می شود. کلا محتوای دهان که بسیار کثیف وحاوی میکروب های بی هوازی وغیره است ممکن است وارد ریه شده و ایجاد آبسه ریه کند،یاکسانی دچار عفونت ویروسی یا آنفلوانزاشوند، دیابتی ،الکلی و یا مسن باشند ممکن است ابتدا به پنومونی و در برخی آبسه ریه ایجاد شود.

برونشیت ریه چیست؟

این یک اصطلاح یونانی است"برونش" یعنی لوله ها و"ایت" هم یعنی التهاب لوله هوایی،بنابر این برونشیت یعنی التهاب لوله های هوایی ،این التهاب لوله های هوایی که باید مشخص شود که علت آن چیست ، خودش بیماری نیست و انواعی دارد که مهمترین آن برونشیت مزمن است که علت آن سیگار کشیدن وآلودگی هواست .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۳۶
فرزاد هاتفی

آیا شما هم بدنبال بهترین متخصص پوست (Dermatology) هستید؟ بنظر شما متخصص پوست و زیبایی کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ پزشک متخصص پوست در زمینه پوست و زیبایی باید در زمینه‌های مختلفی تخصص مرتبط با پوست و زیبایی را گذرانده باشد. آکادمیک شناسایی امراض پوستی آمریکا توضیحاتی در رابطه با این تخصص منتشر نموده است. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

امروزه همه بدنبال بهترین کلینیک پوست و متخصص پوست و زیبایی هستند، کافیست واژه بهترین کلینیک پوست، متخصص پوست یا بهترین متخصص زیبایی را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید[مشاهده نتایج جستجو].

اگر بدنبال بهترین متخصص پوست در شهر خاصی هستید، باید نام شهر مورد نظر را در انتهای عبارت اضافه کنید. به عنوان مثال: بهترین متخصص پوست تهران یا بهترین متخصص پوست رشت وغیره جستجو کنید تا نتایچ محلی را ببینید.

 

متخصصین پوست دوره ویژه‌ای جهت انجام عمل جوانسازی پوست با پرکننده می‌گذرانند ٬بنابراین هم دانش پزشکی و هم مهارت لازم جهت انجام موفق عمل‌های زیبایی را دارند.

متخصص پوست چه دوره‌هایی را در کالج آمریکا می‌گذراند:
برای دریافت مدرک تخصص پوست٬ فرد باید با موفقیت دوره‌های ذکر شده زیر را بگذراند:

  • مدرسه پزشکی که پس از آن، فرد، پزشک (MD) یا پزشک استخوان درمانی (DO) می‌گردد.
  • دوره کالج برای دریافت لیسانس.
  • گذراندن یکسال دوره کارورزی(Intern).
  • حداقل سه سال دوره دستیاری(Residency) در رشته پوست شناسی.

پس از اینکه پزشکان تخصص پوست را دریافت نمودند برخی از آنان به تحصیلات خود ادامه می‌دهند. این دوره آموزشی فلوشیب نامیده می‌شود. دوره فلوشیب در جراحی پوست یا جراحی زیبایی/جراحی پلاستیک٬ آموزش پیشرفته جراحی است.

 

برای یافتن یک کلینیک پوست یا متخصص پوست خوب، نباید به نتایج جستجو اکتفا کنید. با جستجوی بهترین متخصص فقط می‌توانید به اطلاعاتی از آن‌ها دست پیدا کنید اما نمی‌توانید اطمینان کنید!

واژه متخصص پوست و زیبایی و اصطلاحات آن اغلب باعث سردرگمی می‌شود. آکادمیک شناسایی امراض پوستی آمریکا توضیحاتی در رابطه با این تخصص منتشر نموده است.

 

بسیاری از متخصصین پوست موارد زیر را انجام می‌دهند :

1. دکترای پوست
تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازد.

2. درماتوپاتولوژی
با استفاده از نمونه‌گیری و بررسی نمونه‌ها با میکروسکوپ به تشخیص بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می پردازد.

3. جراح پوست
عمل جراحی بیماری‌های پوست، مو و ناخن‌ها را انجام می‌دهد.

4. جراحی زیبایی پوست
به درمان پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازد و بیشتر به ظاهر بیمار و انجام عمل جراحی زیبایی توجه می‌شود.

متخصص پوست و مو کیست ؟

متخصص پوست و مو پزشکی است که در زمینه درمان بیماری‌های پوست، مو و ناخن و نواحی حاوی مایع مخاطی در بدن (مانند داخل دهان، بینی و چشم‌ها) تخصص دارد. برخی از مهم‌ترین توانایی‌ها‌ی بهترین متخصص پوست و مو به قرار زیر است:

 

– تشخیص و درمان بیش از ۳۰۰۰ نوع بیماری پوست و مو از جمله بیماری‌هایی مانند سرطان پوست، اگزما، درمان جای جوش و آکنه  و عفونت ناخن.

– کمک به بهبود سلامت و شادابی و زیبایی پوست، مو و ناخن افراد مراجعه کننده بطور مثال: تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک و جوانسازی پوست، رفع جای جوش، بازیابی زیبایی پوست پس از جراحی‌های سرطان پوست، جراحی صورت برای درمان چاقی صورت

پزشک متخصص پوست و مو بیمارانی از تمامی سنین  از نوزاد تا سنین بالای ۱۰۰ سال را درمان می‌کند.

 

 

وظایف متخصص پوست و مو چیست؟

متخصصان این رشته به تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازند. این رشته دارای فلوشیپ‌های مختلفی از جمله زیبایی پوست و لیزر، کاشت مو و درماتوپاتولوژی (ارزیابی و تفسیر میکروسکپی ضایعات پوستی) است.

 

۱. دکترای پوست:
تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازد.

۲. درماتوپاتولوژی:
با استفاده از نمونه‌گیری و بررسی نمونه‌ها با میکروسکوپ به تشخیص بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می پردازد.

۳. جراح پوست:
عمل جراحی بیماری‌های پوست، مو و ناخن‌ها را انجام می‌دهد.

۴. جراحی زیبایی پوست:
به درمان پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازد و بیشتر به ظاهر بیمار و انجام عمل جراحی زیبایی توجه می‌شود.

متخصص پوست و مو

 

روشهای ابداعی توسط متخصصان پوست:

  • تزریق پرکننده‌ها (فیلر) و توکسین بوتولینوم جهت جوانسازی پوست صورت.
  • جراحی زیبایی جهت محو نمودن رد جوش و فرو رفتگی‌های پوست.
  • جراحی با لیزر برای از بین بردن رگ‌های کوچک، لکه‌های پیری، جای خالکوبی یا چین و چروک.

متخصصین پوست دوره ویژه‌ای جهت انجام عمل جوانسازی پوست با پرکننده می‌گذرانند ٬بنابراین هم دانش پزشکی و هم مهارت لازم جهت انجام موفق عمل‌های زیبایی را دارند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۰۹
فرزاد هاتفی

 آیا گوش‌های‌تان باعث ناراحتی شما می‌شوند؟ ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید یا مشکلی در گوش‌های‌تان داشته باشید که علامتی از یک مشکل دیگر یا حتی یک بیماری جدی باشد. به هر حال، این ناراحتی می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی‌تان بگذارد.

خیلی از بیماری‌ها ارتباطی با گوش‌های‌مان ندارند اما می‌توانند گوش‌ها را آزرده کنند یا تحت تاثیر قرار دهند. مشکل گوش‌‌تان را دست کم نگیرید. مشکل گوش هر چه که هست باید خیلی زود تشخیص داده شده و درمان مناسب انجام شود. در غیر اینصورت می‌تواند منجر به مشکلات حادتری شود.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بیماری‌هایی که می‌توانند گوش‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند. آگاه بودن نسبت به آنها به شما کمک می‌کند درمان مناسب را در پیش بگیرید.

1. سرماخوردگی و عفونت سینوسی

هر چند سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی علائم مشابه زیادی دارند اما یکی نیستند.

سرماخوردگی به عفونت خفیف سیستم تنفسی شامل گلو، بینی و سینوس‌ها گفته می‌شود. ویروس‌هایی که به گروههای سرماخوردگی تعلق دارند، معمولا علت سرماخوردگی هستند اما ممکن است ویروس‌های دیگری نیز سبب سرماخوردگی بشوند که معمولا خطری ندارند. علائم سرماخوردگی شامل سر درد، آبریزی بینی یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، تب، خارش چشم‌ها، گلو درد، بدن درد و ... می‌شود. اگر سرماخوردگی تشدید شود، علائم مربوط به گوش یعنی عفونت گوش، مسدود شدن گوش و گوش درد بروز خواهند کرد. گاهی سرماخوردگی می‌تواند سینوس‌ها را مسدود کند و منجر به عفونت سینوسی شود.

عفونت سینوسی یا سینوزیت، التهاب و تحریک سینوس‌ها و حفره‌های بینی است. معمولا ویروس عامل این بیماری است اما گاهی باکتری یا حتی قارچ نیز می‌تواند عامل سینوزیت باشد. بعضی وقتها، آلرژی، پولیپ بینی (بافت غیرسرطانی در مخاط بینی) و یا حتی عفونت دندان می‌تواند سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات سینوسی می‌توانند احتمال عفونت گوش، گوش درد و یا حتی وزوز گوش را افزایش بدهند.

فشاری که به خاطر گرفتگی سینوس‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند روی فشار موجود در گوش‌ها اثر بگذارد. اگر در بخش میانی گوش که شیپور استاش نام دارد، التهاب یا گرفتگی وجود داشته باشد، ممکن است دچار عفونت گوش شوید. این انسداد موجب تولید مایعات در گوش می‌شود. وزوز گوش زمانی است که شما صدای آزاردهنده‌ای در گوش‌های‌تان احساس کنید. این صدا ممکن است به صورت سروصدا، تق تق، پچ پچ و یا هو هو کردن باشد. همچنین ممکن است یک گوش یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار دهد، بلند یا آهسته، زیر یا بم باشد. با درمان گرفتگی ، از این علائم خلاص خواهید شد. استفاده از اسپری آبنمک برای بینی یا اسپری استنشاقی چند بار در روز می‌تواند علائم را فورا تسکین دهد.

2. عفونت گلو

درمان عفونت گلو گاهی واقعا چالش برانگیز است. برخی از باکتری‌ها یا یک ویروس عامل عفونت گلو هستند. عفونت گلو می‌تواند نتیجه‌ی آلرژی، آلودگی یا محرک‌‌ها باشد و یا از یک بیماری درونی ناشی شود. عفونت‌ گوش و گوش درد، عوارض متداولی هستند که در صورت پیشرفت عفونت گلو و رسیدن به درجه‌ی حادتر ایجاد می‌شوند.

سایر علائم متداول عفونت گلو شامل تورم لوزه‌ها، التهاب گرههای لنفاوی در گردن، گلو درد و التهاب حلق می‌‌شود.

 

3. بیماری منییر (Ménière’s Disease)

بیماری منییر، اختلالی در گوش داخلی است. تعادل و شنوایی، عملکردهای حیاتی گوش داخلی شما هستند. این بیماری به طور کلی، فقط یک گوش را مبتلا می‌کند. از هر 1000 نفر در دنیا، 12 نفر دچار بیماری منییر هستند. این بیماری معمولا افراد بین 40 تا 60 سال را مبتلا می‌کند.

بیماری منییر هر چند یک اختلال مزمن است اما درمان و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به تسکین علائم کمک زیادی بکند. علائم بیماری منییر ممکن است چند سال خاموش باشند و ناگهان بروز کنند. این علائم شامل سرگیجه، از دست دادن شنوایی در گوش تحت تاثیر، وزوز گوش، از دست دادن تعادل، تهوع، سر درد، احساس سنگینی در گوش تحت تاثیر و درد می‌شود. علت دقیق بیماری منییر مشخص شناخته شده نیست. دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است این بیماری با ترکیب مایعات درون گوش و یا سطح مایعات داخل گوش مرتبط باشد. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، داروهای مناسب می‌توانند به برطرف کردن سرگیجه کمک کنند. همچنین محدود کردن مصرف نمک و استفاده از وسایل کمکی شنوایی نیز می‌توانند علائم این بیماری را کنترل کنند.

4. بیماری کرون

بیماری کرون، التهاب و تحریک سیستم معده و روده است. بیماری کرون، نوعی بیماری مزمن التهابی گوارشی است که می‌تواند هر بخشی از سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار بدهد، از دهان گرفته تا مقعد. معمولا این بیماری در روده‌ی کوچک مشاهده می‌شود.

علائم بیماری کرون شامل اسهال مکرر، خونریزی مقعدی، کاهش وزن بی‌دلیل، گرفتگی‌های شکمی، تب، خستگی و کم بودن انرژی و از دست دادن اشتها می‌شود. بیماران مبتلا به کرون ممکن است دچار کَری شدید نیز بشوند. علت دقیق بیماری کرون ناشناخته است. اما عوامل زیادی مانند وراثت، اثر سیستم ایمنی بیش از حد فعال بر سیستم معده و روده و فاکتورهای محیطی (باکتری‌ها و ویروس‌ها) و سایر عوامل ناشناخته‌ی دیگر سبب بروز این بیماری می‌شوند.

5. اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی واگیردار است که توسط ویروس اوریون ایجاد شده و پارامیکسوویروس نیز شناخته می‌شود. این بیماری غده بناگوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که غده‌ی اصلی بزاق واقع در جلو و زیر گوش‌هاست.
علائم اوریون شامل التهاب و تورم غدد بزاق در زیر یک یا هر دو گوش، تب، سر درد، خستگی و بیحالی، از دست دادن اشتها و درد عضلانی می‌شود. از دست دادن شنوایی نیز می‌تواند از عوارض اوریون باشد و در موارد نادر، این از دست دادن شنوایی می‌تواند دائمی باشد.

البته این اتفاق بیشتر زمانی می‌افتاد که دانشمندان هنوز واکسن اوریون را کشف نکرده بودند. بنابراین بعد از عفونت اوریونی، وضعیت شنوایی باید بررسی شود. اوریون و در نتیجه احتمال از دست دادن شنوایی را می‌توان به راحتی با واکسن (سرخک، سرخجه و اوریون)MMR پیشگیری کرد.

6. سرخک

سرخک یا روبئولا، یک بیماری ویروسی خطرناک است که با ویروسی از خانواده‌ی پارامیکسو ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس، سیستم تنفسی را مبتلا کرده و بسیار واگیردار است. ویروس سرخک معمولا با سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا در هوا پراکنده می‌شود. شما ممکن است بواسطه‌ی تماس با بزاق یا خلط فرد مبتلا به این بیماری دچار شوید.

سرخک، دلیل عمده‌ی مرگ و میر کودکان در تمام دنیاست. در سال 2016، سازمان سلامت جهانی گزارش کرد که در سراسر دنیا، 89780 مرگ ناشی از سرخک وجود داشته است. با واکسیناسیون می‌توان در برابر این بیماری مصون شد و از ابتلا به آن پیشگیری کرد. واکسن سرخک برای کودکان ضروری است. علائم سرخک با تب خفیف، آبریزی بینی، سرفه، قرمزی و آبریزی چشمها و نقطه‌های ریز سفید رنگ در داخل لُپ‌ها شروع می‌شود. سایر علائم شامل دردهای عضلانی، گلو درد و راش‌های قرمز و خارش دار که معمولا در ناحیه‌ی سر شروع شده و تدریجا در سایر قسمت‌های بدن نیز بیرون می‌زنند، می‌شود.

دکتر گوش و حلق و بینی نشان داده‌اند که بین ویروس سرخک و بیماری گوش به نام اتواسکلروز ارتباط وجود دارد. اتواسکلروز، رشد غیر طبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی است که مانع عملکرد طبیعی استخوان رکابی در گوش میانی می‌شود. استخوان رکابی فیکس شده و دیگر نمی‌تواند حرکت کند. این تغییر شکل، قابلیت انتقال امواج صوتی از گوش میانی به گوش داخلی را تحت تاثیر قرار داده و بنابراین شنوایی را مختل می‌کند. ویروس سرخک می‌تواند عامل فعالسازی بروز اتواسکلروز باشد. از دست دادن شنوایی ناشی از سرخک در مناطقی که واکسیناسیون سرخک انجام نشده، دیده می‌شود.

7. مننژیت

مننژیت، التهاب غشاء پوشاننده‌ی مغز و نخاع است. این التهاب اساسا به دلیل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود. گاهی میکروب‌ها، قارچ‌‌ها، انگل‌هایی خاص و یا حتی بیماری‌های خاصی چون سرطان، لوپوس، آسیب مغزی یا جراحی مغز می‌‌توانند موجب مننژیت شوند.

علت دقیق مننژیت باید تشخیص داده شود تا درمان موثر صورت بگیرد. در برخی موارد، مننژیت ممکن است خود به خود برطرف شود اما در سایر موارد می‌تواند خطرناک باشد. با مشاهده‌ی علائم اولیه‌ی مننژیت، زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علا‌ئم مننژیت شامل تب بالای ناگهانی، سر درد غیرعادی همراه با تهوع، مشکل تمرکز، حمله صرع، کاهش اشتها، مشکل در بیدار و هشیار ماندن، حساسیت به نور و راش‌های پوستی می‌شود. از دست دادن شنوایی نیز با مننژیت ارتباط دارد. کودکانی که مبتلا به مننژیت باکتریایی می‌‌شوند و همچنین کسانی که مبتلا به مننژیت ویروسی می‌شوند ممکن است شنوایی خود را از دست بدهند.

8. مشکلات قلبی یا رگهای خونی

اگر صدای کوبیدن یا غژغژ در گوش‌های‌تان احساس می‌کنید که ریتمیک است، ممکن است دچار نوع غیرمعمولی از وزوز گوش به نام وزوز تپشی شده باشید. این بیماری چندان شبیه وزوز معمولی گوش نبوده و ممکن است یک یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار بدهد.

در واقع صدایی که بواسطه‌ی وزوز تپشی در گوش احساس می‌شود، بسیار واقعی بوده و به صدای جریان خون در رگها تشبیه می‌شود. علامت اولیه‌ی این بیماری، شنیدن صدایی شبیه تپش قلب در گوش‌هاست. ممکن است احساس سرسبُکی یا ضربان قلب تند هم داشته باشید.

اگر این علائم را همراه با درد قفسه سینه دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. علت این علائم به مشکلات جریان خون مربوط شده و ممکن است شامل فشار خون بالا، تصلب شرایین، تومور سر و گردن و کاپیلاری غیرطبیعی نیز بشود. برای درمان این نوع وزوز گوش، باید مشکل اصلی و علت پنهان به درستی تشخیص داده شده و سپس درمان مناسب تجویز شود. این بیماری می‌تواند مشکلات خواب نیز ایجاد کند.

9. عدم تعادل هورمونی

شاید تعجب کنید اگر بدانید که تغییرات هورمونی هم می‌تواند موجب مشکلات مربوط به گوش شود. برخی از مشکلات هورمونی مانند مشکلات تیروئیدی می‌تواند هم در زنان و هم در مردان روی بدهد. اما یک اختلال هورمونی در هورمون‌های زنانه می‌تواند اختلال شنوایی در زنان ایجاد کند.

وزوز گوش مشکلی است که معمولا در افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی دیده می‌شود. وقتی غده‌ی تیروئید که در بخش پایینی گردن واقع شده به درستی عمل نکند، دچار علائمی چون پایین بودن سطح انرژی، افزایش وزن و افسرگی خواهید شد. علائم بستگی به نوع مشکل تیروئید شما دارند که پزشک باید آن را تشخیص بدهد.

آیا می‌دانستید که عدم تعادل هورمونی در زنان نیز می‌تواند موجب بروز مشکلات گوش مانند بیماری منییر و اختلال دهلیزی گوش بشود؟ هر چند پزشکان عقیده دارند این ارتباط ممکن است اما تحقیقات بسیار کمی در این مورد صورت گرفته است. بنابراین، ارتباط دقیق این دو اختلال و درصد زنانی که دچارش هستند هنوز مشخص نیست.

تغییرات هورمونی در زنان می‌تواند منجر به علائم گوناگونی شود. برخی از علائم مربوط به گوش داخلی با تغییرات هورمون‌های زنانه مرتبط هستند. بعضی از این علائم شامل از دست دادن شنوایی، سرگیجه، افزایش وزوز گوش، احساس پُری گوش و فشار گوش می‌شود. این نشانه‌ها و بیماری‌های سببی آنها در افراد متفاوت است. بهترین کار این است که جهت تشخیص و درمان مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نورونیت دهلیزی اختلالی است که می‌تواند موجب سرگیجه‌های شدید و ناگهانی بشود. علت آن نیز التهاب عصب دهلیزی است که تعادل را کنترل می‌کند. علائم نورونیت دهلیزی شامل حملات سرگیجه ناگهانی می‌شود که می‌تواند 7 تا 10 روز طول بکشد و سپس سرگیجه‌ خفیف به مدت چند هفته باقی بماند. تهوع و استفراغ و حرکت غیرارادی کره چشم از سایر علائم هستند. دارو می‌تواند سرگیجه و استفراغ را تسکین بدهد.

10. تومورهای مغزی

سرطان‌های مغز می‌توانند در هر سنی روی بدهند، اما این سرطان‌ها معمولا در کودکان و افراد سالمند دیده می‌‌شوند.

تومورهای مغزی انواع گوناگونی دارد و علائم بسته به نوع تومور، متفاوت هستند. از دست دادن شنوایی معمولا با تومورهای مغزی ارتباط دارد. برخی از سایر علامت‌ها شامل سر درد، حمله‌ی صرع، از دست دادن کنترل حرکات، از دست دادن بینایی، خستگی، افسردگی و تغییرات رفتاری می‌شود. با مشاهده‌ی این علائم هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۱۵
فرزاد هاتفی

بیماری‌های پوستی می‌توانند بسیار خطرناک باشند، این بیماری‌ها حالت مسری یا غیر مسری دارند و به همین دلیل باید افراد به طور مرتب تحت مشاوره و کنترل متخصص برای بررسی وضعیت پوست خود قرار داشته باشند، بویژه اگر سابقه بیماری پوستی در خود یا اطرافیان واعضای خانواده خود را دارند.

شایع ترین و مشهورترین بیماری‌های پوستی که در هر فردی می‌تواند بروز کند موارد زیر را می‌توان نام برد:

سرطان‌های پوستی را بشناسید

 سرطان های شایع ملانوما و کارسینوم از جمله مرگبارترین بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در صورت تاخیر در شناسایی و درمان بیماری با سرایت به سایر قسمت‌های بدن موجب مرگ بیمار شوند.

عوامل دخیل در بروز آکنه و جوش صورت 

انواع آکنه و جوش صورت به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، رژیم نامناسب غذایی، قرارگیری در مکان‌های آلوده، استرس و مشکلاتی از این دست به وجود می‌آید. آکنه‌ها معمولاً پس از دوران بلوغ به وجود می‌آیند، اما می‌توانند حالت مزمن نیز داشته باشند و تا سال‌ها فرد را درگیر کنند. آکنه علاوه بر درد می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد به همین دلیل رسیدگی و درمان فوری آن ضروری است.


اگزمای پوستی، بیماری شایع در نوزادان


این بیماری نیز در دسته واکنش‌های آلرژیکی پوست قرار می‌گیرد و منشاء بیرونی دارد. اگزما می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد به مراقبت‌های درمانی دائمی نیازداشته باشد. این بیماری در نوزدان بسیار شایع است و معمولاً به خاطر البسه، حسایت‌های پوستی و خوردن برخی مواد غذایی آلرژی زا ایجاد می‌شود.


پسوریازیس سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند


پسوریازیس دردسته بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی حمله می‌کند و سبب ایجاد لکه‌های پوستی قرمز و دردناک بر سطح پوست می‌شود. پسوریازیس می‌تواند بر چهره و بدن فرد اثر منفی بگذارد و ارتباط آن با برخی بیماری‌های مزمن اعضای بدن تایید شده است.


قارچ‌های پوستی با دارو بهبود می یابند


قارچ‌های پوستی می‌توانند به دلیل در معرض قرار گرفتن پوست با مواد آلوده و یا دارای قارچ ایجاد شوند، برخی از بیماری‌های پوستی حالت واگیر دارند. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های پوستی با استفاده از دارو، انجام آزمایش و مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کنند.


وقتی آبله مرغان تبدیل به زونا می شود


بیماری آبله مرغان نیز منشاء ویروسی دارد و جوش‌های آب دار بر روی بدن  ایجاد و فرد دچار تب و احساس خارش شدید می‌شود. این بیماری پس ازگذشت یک الی دوهفته در صورت انجام دقیق مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. در کودکان معمولاً این بیماری شدید نیست، اما در سالمندان و افراد بزرگسال می‌تواند با تحت تاثیر قراردادن سیستم عصبی بدن آن‌ها به یک بیماری جدی و خطرناک به نام زونا تبدیل شود.


برص درمان قطعی ندارد


بیماری برص نیز از سالیان دور وجود داشته و در دسته بیماری‌های خود ایمنی است، دراین بیماری سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول‌های رنگدانه‌ای پوست باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری رنگ پوست خود را به تدریج از دست می‌دهند. متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، اما برخی دارو‌ها می‌تواند از رشد بیماری و از دست رفتن رنگدانه‌های پوستی تا حد زیادی جلوگیری کند.

 


آفتاب سوختگی را در تابستان جدی بگیرید!


آفتاب سوختگی یک عارضه شایع بویژه در فصول گرم سال است، افرادی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند امکان دارد با مشکلاتی، چون قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، زخم و تاول‌های پوستی مواجه شوند که نشان دهنده  آفتاب سوختگی است.

درمان آفتاب سوختگی با انواع دارو‌ها و کرم‌ها انجام می‌شود، اما نیاز به ممارست دارد، افرادی که دائماً دچار آفتاب سوختگی می‌شوند امکان دارد در آینده مبتلا به سرطان پوست شوند.

 

 با وجودی که پوست کودکان از حساسیت زیادی برخوردار است اما وقتی مانند پوست آدم های بالغ در مواجهه با بسیاری از شرایط فیزیکی خاص قرار می گیرد با خطر آسیب مواجه می شود، اما باید تاکید کرد که در تمام بیماری ها نباید پزشک کودک خود باشید.
 
به گزارش ایرنا، بیشتر کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت معتقدند کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بیماریهای ویروسی پوستی هستند که
 
سرخک و سرخچه در صدر این بیماری ها قرار دارند.
 
به گفته این کارشناسان بیماریهای ویروسی دیگری در بین کودکان وجود دارند که با علائم و تظاهرات پوستی تب، گلو درد، راش و ضایعات پوستی بروز می کند.
 
به اعتقاد متخصصان پزشکی وزارت بهداشت بزرگسالان کمتر به بیماریهای پوستی ویروسی مبتلا می شوند چرا که بدن آنها در مقابل میکروب و ویروس ها ایمن تر هستند.
 
اگر تاکنون در مورد خارش، تاول یا قرمزی پوست فرزندتان از خود سئوال پرسیده اید که اینها نشانه های بیماری، آلرژی، یا گرما و سرما هستند با خیر بدانید که بیشتر اوقات این علائم زیاد اهمیت ندارند و به راحتی درمان می شوند اما همیشه باید با پزشک مشورت و درمان درست را بیابید.
 
 
 
** کچلی یا ˈکرم حلقه ایˈ از بیماریهای پوستی شایع در کودکان
 
علت این بیماری قارچی است که از پوست و بافت مرده و ناخن تغذیه می کند، این عفونت دچار برآمدگی، قرمزرنگ و سپس تبدیل به حلقه ای قرمز می شود و شروع به خارش کرده و تاول می زند و دور آن پوسته پوسته می شود.
 
این بیماری با تماس پوست - به- پوست بین حیوان و انسان منتقل می شود و همچنین بچه ها با استفاده مشترک از حوله و وسایل ورزشی به این بیماری مبتلا می شوند که درمان آن با کرم های ضدقارچ صورت می گیرد.
 
 
 
** پوست سرخی یا بیماری پنجم
 
یک بیماری واگیردار و معمولا ملایم است که بعد از چند هفته خوب می شود، بیماری پنجم با نشانه های شبه آنفلوانزا شروع می شود سپس صورت فرد قرمز و بدن شروع به خارش می کند.
 
سرفه و عطسه موجب گسترش آن می شود که با استراحت، مصرف مایعات و مسکن درمان که توصیه می شود در این شرایط به بچه ها آسپیرین ندهید.
 
 
 
** آبله مرغان
 
این بیماری که زمانی بسیار شایع بود ولی به دلیل تزریق واکسن آبله مرغان این روزها کمتر شده است.
 
این بیماری بسیار واگیردار است و به راحتی پخش و روی تمام بدن جوش ها و تاول های آبکی و قرمزی می گذارد که همراه با خارش زیاد هستند.
 
جوش ها طی چند مرحله اول پر آب می شوند، می ترکند، خشک و پوسته پوسته می شوند که این بیماری می تواند بسیار جدی شود.
 
 
 
** زرد زخم
 
این بیماری از یک باکتری ایجاد می شود و روی پوست تاول های قرمز و دردناک می زند، این تاول ها ممکن است باز شوند و آب بدهند و پوسته زرد یا قهوه ای بزنند، این بیماری با تماس نزدیک و یا استفاده مشترک از حوله و اسباب بازی پخش می شود که زخم های این بیماری ممکن است در تمام بدن به خصوص دور دهان و بینی ظاهر شوند.
 
خاراندن تاول ها باعث می شود که به قسمت های دیگر بدن هم سرایت کند که با قرص یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود.
 
 
 
** زگیل
 
یک ویروس موجب ایجاد این برآمدگی های بی درد و بی ضرر، ولی بدشکل می شود، زگیل به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند که اگر کسی با این ویروس به چیزی دست بزند، به راحتی این بیماری را پخش می کند.
 
زگیل بیشتر روی دست و انگشتان ظاهر می شود که برای جلوگیری از گسترش زگیل، نباید آنها را دستکاری کند بلکه باید آنها را با چسب زخم پوشاند هرچند بیشتر زگیل ها خود از بین می روند.
 
 
 
**عرق سوز یا تب عرق گز
 
علت اصلی ایجاد عرق سوز بسته شدن مجاری عرق است که بیشتر با جوش های کوچک صورتی یا قرمز خودش را نشان می دهد و روی سر، گردن و شانه نوزادان دیده می شود.
 
وقتی والدین به نوزاد لباس زیادی می پوشانند و او را خیلی گرم می کنند، نوزاد عرق سوز می شود که بهتر است در هوای گرم یک لایه کمتر از لباس والدین به تن داشته باشند.
 
 
 
** آماس پوست در اثر تماس
 
پوست بعضی از بچه ها بعد از دست زدن به غذا، صابون یا گیاهانی مانند پیچک سمی، سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد که این ورم معمولا 48 ساعت پس از تماس با آن شکل می گیرد.
 
این بیماری در موارد خفیف قرمز یا دچار خارش می شود که در موارد وخیم ورم، تاول، قرمزی و تاول های بزرگ بوجود می آید که این ورم بعد از یکی دو هفته از بین می رود.
 
 
 
** بیماری دست، پا و دهان
 
این بیماری با وجود نام ترسناکی که دارد و در میان بچه ها شایع تر است با تب آغاز و جوش های دردناک و بدون خارشی دور دهان می زند، تاول هایی روی دست ها و پاها و گاهی روی باسن دیده می شود که با سرفه، عطسه و پوشک گسترش می یابد.
 
گفته شده این بیماری جدی نیست و معمولا خودش بعد از یک هفته از بین می رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۰۷
فرزاد هاتفی

پزشک متخصص زنان توانایی لازم برای جراحی و درمان موارد مرتبط با زنان از جمله بیماری های دستگاه تناسلی زنان، زایمان ونازایی را دارد . از همین رو نقش پر اهمیتی در سلامت بانوان و به تبع آن حفظ سلامتی خانواده دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان در تلاش است که میزان آگاهی مردم را در مورد نیاز های مراقبتی زنان افزایش دهد تا ریسک مبتلا شدن بانوان به بیماری ها و سرطان های شایع زنان را در سطح جامعه کاهش دهد.
اکثر خانم ها باور دارند تنها زنان متاهل نیاز به مراجعه به متخصص زنان و زایمان دارند و این تفکر رایج کاملا غلط است چرا که بانوان از همان زمان طفولیت به علت آناتومی خاص دستگاه ادراری تناسلی ، ظرافت و تمایل ذاتی به حفظ زیبایی همواره نیازمند رسیدگی و مراقبت خاص هستند.

 

متخصص زنان و زایمان یک پزشک است که به طور موفقیت آمیز، دوره‌های تئوری و عملی و آموزش تخصصی در زمینه مدیریت حاملگی، زایمان و نقاهت را انجام داده است. یک متخصص زنان خوب یک پزشک است که آموزش و پرورش و آموزش های تخصصی را در زمینه سلامت سیستم تولید مثل زنان، از جمله تشخیص و درمان اختلالات و بیماری ها، انجام داده است. به طور معمول، دوره‌های عملی و تئوری برای هر دو زمینه به طور همزمان صورت می گیرد.

یک متخصص زنان و زایمان یک پزشک متخصص است که مراقبت های پزشکی و جراحی را برای زنان فراهم می کند و تخصص ویژه در بارداری، زایمان و اختلالات سیستم تولید مثل دارد. متخصص زنان و زایمان خوب تخصص‌هایی شامل مراقبتهای پیشگیرانه، مراقبتهای قبل از زایمان، تشخیص بیماریهای منتقله از راه جنسی، تست پاپ (pap test)، برنامه ریزی خانواده و غیره است.

یک متخصص زنان و زایمان (OB / GYN) می تواند به عنوان یک پزشک عمومی عمل کند و اغلب به عنوان مشاوران دیگر پزشکان به کار گرفته می شود. OB / GYN ها می توانند از شیوه های خصوصی، کار در تنظیمات بیمارستان و یا کلینیک بهره مند شوند و موقعیت های تدریس در بیمارستان های دانشگاهی را حفظ کنند. OB / GYNs همچنین ممکن است در اداره های بهداشت عمومی و پزشکی پیشگیرانه کار کنند.

OB / GYNs یک پایگاه گسترده ای از دانش بوده و از نظر تمرکز حرفه‌ای، متفاوت است؛ شیوه های منحصر به فرد و متنوع جهت ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا برای زنان. OB / GYN ها می توانند در زمینه های زیر تخصص داشته باشند:

  • بیماری های حاد و مزمن
  • زنان و زایمان نوجوانان
  • مشکلات رفتاری
  • سرطان
  • غدد درون ریز
  • نگهداری سلامتی در دوران بارداری
  • ناباروری
  • جراحی زنان
  • بارداری و زایمان
  • سلامت پیشگیرانه
  • اختلالات دستگاه ادراری

الزامات آموزش و پرورش OB / GYN

الزامات آموزش و پرورش (دوره‌های تئوری و عملی) برای زنان و زایمان توسط هیئت آمریکایی زنان و زایمان (ABOG-American Board of Obstetrics and Gynecology) تعیین می شود و شامل موارد زیر می شود:

  • فارغ التحصیلی از یک دانشگاه پزشکی معتبر
  • تکمیل رزیدنتی OB / GYN (حداکثر ۴ سال) که توسط شورای آمریکایی آموزش فارغ التحصیلان پزشکی (ACGME- American Council for Graduate Medical Education) و در ایران توسط سازمان نظام پزشکی، تأیید شده است (بسته به تخصص: زنان و زایمان، انکولوژی، ناباروری و سونوگرافی)
  • تجربه در زمینه مراقبت اولیه و پیشگیرانه معادل حداقل ۶ ماه رزیدنتی، شامل مراقبت های سرپایی و آمبولیتیک؛ تشخیص و درمان بیماری پستان و اختلال عملکرد دستگاه ادراری. عملکرد و تفسیر اولتراسوند تشخیصی لگن و ترانس واژینال
  • افزایش مسئولیت در قبال بیماران با هر سال آموزش
  • خدمت به عنوان رزیدنت ارشد در طول سال آخر رزیدنتی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۴۹
فرزاد هاتفی

 

نورولوژیست‌ها (متخصصان مغز و اعصاب)،‌ روانپزشکان و روانشناسان اگرچه حوزه کاری مشخصی دارند و تخصص‌های جداگانه‌ای می‌گیرند، از سوی بسیاری از مراجعان و بیماران ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اینکه کی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد، کی به روانپزشک و کی به روانشناس، ممکن است سوال بسیاری از مردم باشد.

اگر این سوال، سوال شما هم باشد، باید بدانید که اصولا روانشناس فردی است که دوره عمومی پزشکی را نگذرانده است و با گرفتن مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی، روانشناس شده است و می‌تواند با ارائه راهکار‌های مختلف (بدون تجویز دارو) به مراجعانش کمک کند اما روانپزشک، پزشک متخصصی است که دوره عمومی پزشکی را طی کرده و پس از آن در رشته اعصاب و روان تخصص گرفته است.

پزشکی که در زمینه بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی) تخصص دارد نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب نام دارد. 

پزشک عمومی بعد از سپری کردن 4 سال دوره رزیدنتی در این تخصص بیماریهای مغز و اعصاب به نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب منسوب می گردد و پس از آن با گذراندن دوره های تکمیلی فوق تخصصی مغز و اعصاب در رشته های مربوطه (سردرد، بیماریهای حرکتی، خواب، بیماریهای عروقی مغز، Neuro Imaging، ام اس، دمانس، سرع، نورو افتالمولوژی ) به صورت فوق تخصصی به درمان بیماران مبتلا به بیماریهای مغز و اعصاب می پردازد.

 به درمان غیر جراحی بیماریهای مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و در صورت نیاز به جراحی در موارد خاص شما را به جراح ارجاع می دهد. تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و نخاع در حیطه غیر جراحی از جمله سردردها، سرگیجه، بیماری‌های اعصاب محیطی، تشنج‌ها، صرع، فراموشی، اختلالات حافظه، گزگز دست‌ها و پاها، کمر درد، لرزش بدن، اختلالات خواب، سکته مغزی، ‌ام اس، مننژیت، نوروپاتی، میوپاتی، پارکینسون و. . . بر عهده این گروه از پزشکان است.

فوق تخصص غدد یک متخصص واقعی است  متخصص غدد فردی است که بیماری‌های هورمونی را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و بهترین درمان‌های ممکن را می‌شناسد، حتی در مواقعی که راه‌های مرسوم درمان جواب نمی‌دهد. متخصص غدد بر خلاف پزشک خانواده یا پزشک عمومی هورمون‌ها و بیمار‌ی‌های هورمونی را به طور عمیق مورد مطالعه قرار می‌دهد و بهترین روش درمان ممکن را پیدا می‌کند. بیشتر پزشکان عمومی دارای تخصص لازم برای تشخیص و درمان بیماری‌های اصلی هستند، اما گاهی اوقات نیاز به کمک یک متخصص است.  

متخصص غدد با جدیدترین روش‌های درمانی آشنا است  دانش و درک ما از بیماری‌های هورمونی پیوسته در حال تغییر است. کار یک متخصص غدد دانستن این تغییرات و درک روش‌های درمانی جدیدی است که در دسترس بیماران امروز قرار دارد. بیمارانی که به متخصص غدد مراجعه می‌کنند، می‌توانند به جدیدترین روش‌های درمانی دسترسی داشته باشند.

یکی از تخصصهای مهم دستیاری پزشکی که با راه هوایی و تنفس انسان ارتباط نزدیکی دارد تخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سرو گردن است. همه ساله در آزمون ورودی رزیدنتی یا دستیاری پزشکی تعداد زیادی از پزشکان متخصص معتبر دکتر گوش و حلق و بینی با رتبه های بالا چه در ایران و چه در آمریکا در خواست ورود به رزیدنتی و تخصص گوش و حلق و بینی را دارند.
 

وظایف متخصص گوش، حلق و بینی چیست؟

جدای از تمرکز این رشته بر سیستم تنفسی، متخصص (ENT)به بیماری‌های حنجره، سینوس‌ها و ساختار صورت و گردن نیز تسلط دارد.

متخصص گوش و حلق و بینی همچنین دوره‌هایی در حوزه‌ی علوم ارتباطی شامل درمان گفتاری و شنیداری، طی کرده است. وظایف متخصص (ENT) به نوع بیماری و تخصص اضافی آن‌ها بستگی دارد.

گوش‌ها و بینییک متخصص (ENT) اختلالات گوشی شامل کم‌شنوایی، اختلال ناتوانی در حفظ تعادل، سوت کشیدن گوش و مشکلات حاد گوش داخلی و خارجی را درمان می‌کند.

متخصص گوش و حلق و بینی هم‌چنین بر مشکلات سینوسی و پلیپ بینی که منجر به خرناس کشیدن در خواب، آلرژی و اختلالات چشایی می‌شود تمرکز دارد. متخصص (ENT) ممکن است جراحی پلاستیک را برای حل مشکلات ساختاری در شکل بینی انجام دهد.

درمان مشکلات سر و گردن که منجر به اختلال در سیستم بینایی، شنیداری و بویایی می‌شود، ممکن است مربوط به بیماری‌های ویروسی، تصادفات یا سرطان باشد. درمان اختلال عصبی جمجمه‌ای نیز بخشی از این تخصص است

متخصص گوش و حلق و بینی، آزمایش‌های مختلفی مانند بررسی حساسیت‌ها، بیماری‌های ویروسی و سرطان را اجرا می‌کند. متخصص (ENT) دارو تجویز کرده، درمان را اجرا، شنوایی را آزمایش و بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد.

 

متخصص گوش و حلق و بینی جراحی پلاستیک و ساختاری را نیز به کمک میکروسکوپ‌های قدرتمند انجام می‌دهد. جراحان، پلیپ را حذف، شکاف سقف دهان را اصلاح تومورها یا سلول‌های سرطانی را درمان می‌کنند و شکل ظاهری بینی را تغییر می‌دهد

حوزه های تخصصی گوش ،حلق،بینیدرمان آلرژی از طریق دارو و ایمنی درمانی و یا اجتناب از آلودگی، خاک و غذا و دیگر مواد حساسیت‌زایی که گوش و بینی و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد انجام می‌گیرد.
متخصص (ENT) بیماری‌های مثل زکام بهاره، ورم غشاء مخاطی بینی هر ۲ نوع فصلی و دائمی، سینوزیت مزمن، التهاب حنجره، گلو درد، عفونت گوش میانی و سرگیجه را درمان می‌کند.جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی صورت درمان ناهنجاری‌های صورت و گردن و گوش از طریق جراحی زیبایی و ترمیمی. جراحی‌هایی که توسط شاخه‌ای از تخصص (ENT) انجام می‌‌شود شامل انحراف بینی، جراحی زیبایی بینی، لیفتینگ صورت، کام شکافته، افتادگی پلک، ریزش مو و انواع دفرمه شدن‌های دیگر درگوش.
 
سروگردناین متخصص (دکتر گوش و حلق و بینی)به تومورهای سرطانی و غیر سرطانی در سر و گردن بینی، سینوس‌ها، دهان، گلو، حنجره و قسمت بالای مری از جمله تیروئید و پاراتیروئید برآمدگی در گردن یا تیروئید، سرطان حنجره رسیدگی می‌کند

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۴۴
فرزاد هاتفی

یک متخصص خون و آنکولوژیست گفت: سرطان خون دارای علائم خاصی است که ممکن است با نشانه‌هایی از کم خونی بروز کند، اما نکته مهم این است که با انجام یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است.

دکتر سید اسداله موسوی در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با بیان این مطلب افزود: سرطان‌های خون متفاوت هستند و به دو دسته حاد و مزمن دسته بندی می‌شوند و هر دسته نشانه‌های خاص خودش را دارد. در سرطان خون مزمن نشانه‌هایی از جمله لکه‌های کبود در پوست بدن یا خونریزی از بینی، دستگاه گوارشی یا در خانم‌ها خونریزی غیرطبیعی زنانگی از رحم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: البته ممکن است بی‌حالی، ضعف و خستگی‌پذیری ناشی از کم خونی در نتیجه سرطان خون یا اختلال گلبول‌های سفید که فرد را دچار تب می‌کند، باعث مراجعه بیماران به پزشک می‌شود.

موسوی تصریح کرد: علائم دیگری نظیر ناخوشی، حال عمومی‌ نامناسب، درد استخوان و بزرگی غده‌های لنفی و لوزی نیز می‌توانند جزو علائم سرطان حاد خونی باشند. خود سرطان‌های خون حاد و مزمن به دو دسته سرطان خون مایلویید و لنفویید تقسیم می‌شوند.

بهترین فوق تخصص خون و انکولوژی

این متخصص خون و آنکولوژیست اظهار داشت: ممکن است در ابتدای سرطان مایلوییدی مزمن علامتی دیده نشود، اما در یک آزمایش ساده تغییر تعداد گلبول‌های سفید یا پلاکت خون و وجود احساس ناخوشی در بیمار می تواند منجر به تشخیص سرطان شود. گاهی اوقات ممکن است در سرطان مایلوییدی افراد به علت بزرگ شدن طحال در بالای شکم احساس نامطلوب و تعریق به ویژه تعریق شبانه داشته باشد.

وی با اشاره به سرطان لنفوییدی، گفت: سرطان لنفوییدی نیز به طور معمول با انجام آزمایشی که شاید برای منظور دیگری گرفته شده، ممکن است تشخیص داده ‌شود. در موارد پیشرفته‌تر این نوع سرطان غده‌های لنفی بیمار در گردن، زیر بغل، طحال و کبد فرد بزرگ شده و علامت‌هایی ناشی از کم خونی مثل ضعف و بی‌حالی را شاهد خواهیم بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۴۰
فرزاد هاتفی

هترین پزشک مغز و اعصاب تهران کیست؟ امروزه عده ای هم هستن که مشکلات مربوط به مغز و اعصاب رو دارن و به دنبال انتخاب بهترین پزشک مغز و اعصاب میگردن تا بتونن به سلامتی برسن! اما انتخاب کردن این نوع پزشکان اون هم در شهر بزرگی مثل تهران کار راحت و آسونی نیست! اما در این مطلب سعی کردم فقط چند تا از این پزشکان حاذق و کاربلد رو معرفی کنم، اما چون لیست ما محدوده پس مسلما دلیل بر این نیست که دکترهای برتر دیگه وجود نداره! اتفاقا کشور ما پر از متخصصین برتر با تحصیلات عالیه است که توی کارشون هم حرفه ای عمل میکنن. با ادامه مطلب همراه باش و اگه نظری در مورد انتخاب بهترین پزشک مغز و اعصاب در تهران داری برامون حتما نظراتت رو بنویس.

معرفی معروف ترین و بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران

۱٫ پروفسور مجید سمیعی، بهترین پزشک مغز و اعصاب جهان

پروفسور مجید سمیعی رو دیگه کل جامعه پزشکی جهان میشناسه و همونطور که میدونی پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی است. پروفسور سمیعی در حال حاضر ریاست فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان رو بر عهده داره.  حیطه تخصصی پروفسور سمیعی در جراحی تومورهای نورینوم آکوستیک، جراحی میکروسکوپی داخل جمجمه‌ای، جراحی شوانوما، و… است. جالبه بدونی که تا سال ۱۳۹۰ هشت هزار عمل جراحی قاعده جمجمه روی بیماران انجام داده که یک رکورد جهانی است!! البته در کنار خدمات درمانی در زمینه تألیف و پژوهش نیز فعالیت هایی داشته و تا کنون صدها مقاله رو نگارش و در مجله های معتبر علمی-پژوهشی چاپ کرده است.

  • آدرس مطب تهران: ولی عصر – بالاتر از میدان ونک – خیابان یاسمی – بیمارستان خاتم الانبیا
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۸۸۴۰۴۰
  • آدرس در کشور آلمان:  rudolf-pichlmayr-str. ۴ international neuroscience institute hannover ۳۰۶۲۵
  • تلفن آلمان: ۵۱۱۲۷۰۹۲۷۰۰

۲٫ سید ابراهیم کتابچی یکی از جراحان و مدرسان بزرگ مغز و اعصاب کشور

دکتر سید ابراهیم کتابچی هم یکی از جراحان و مدرسان بزرگ مغز و اعصاب کشور است که تونسته خدمات مفیدی رو برای جامعه پزشکی و مردم ارائه بده. از جمله خدماتش میشه به آموزش جراحی اعصاب در دانشگاه های مختلف ایران و دانشگاه تهران و تربیت عده ای از متخصصین جراحی اعصاب در سراسر کشور اشاره کرد. البته نوشتن کتاب درسی و مقاله های علمی و پزشکی و شرکت در مجالس مذهبی از دیگر فعالیتهای روزمره دکتر است.

  • آدرس مطب تهران: میدان آرژانتین، خیابان الوند، بن بست آفرین، ساختمان پزشکان
  • تلفن : ۰۲۱۸۸۸۸۴۸۰۹

۳٫ دکتر مهدی سخابخش از متخصصین برتر مغز و اعصاب

دکتر سخابخش هم بهترین پزشک مغز و اعصاب در تهران شناخته میشه و به نظر میرسه که این متخصص برجسته توی کارش حرفه ای عمل میکنه و تونسته لبخند رضایت رو به بیمارانش هدیه بده. فعالیت های آقای دکتر در زمینه های متعددی است که به بهبود بیماری های مغز و اعصاب کمک میکنه.

  • آدرس مطب تهران: انتهای خ استاد مطهری، نرسیده به خ دکتر شریعتی، ساختمان سجاد (پلاک۱۵)، طبقه ۱، واحد۲
  • تلفن: ۰۲۱۴۲۱۹۸۴۶۷

۴٫ دکتر مهدی دهقانی از برترین پزشکان مغز و اعصاب تهران

دکتر مهدی دهقانی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و دارای بورد تخصصی بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات است. تخصص این آقای دکتر مهربون در زمینه: تشنج و صرع، سکته مغزی، سردرد، سرگیجه، مشکل در تعادل و راه رفتن، ام اس، فراموشی، گزگز دست ها و پاها، کمردرد، گردن درد، اختلال در سطح هوشیاری، رعشه بدن و کندی در حرکات، فلج مغزی، ضعف عضلانی، و سایر بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب و ستون فقرات است. میتونی برای درمان بیماریت به این آقای دکتر کاربلد اعتماد کنی.

  • آدرس مطب تهران: خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، داخل کوچه ۳۴ ساختمان پزشکان ولیعصر، طبقه چهارم واحد ۱۶
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۵

۵٫ دکتر محمد صمدیان، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

دکتر صمدیان کارنامه علمی درخشانی داره و تخصصش در جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، نورو آندوسکوپی، جراحی قاعده جمجمه است. این آقای دکتر برجسته تونسته بیشتر از۴۰ نفر از شاگردانش رو به عنوان جراح و مغز و اعصاب در کشور تربیت کنه که الان هم مشغول به فعالیت هستن. دکتر صمدیان توی کارش دقت و ظرافت کافی رو داره و جزو بهترین پزشک مغز و اعصاب تهران بین مردم شناخته شده.

  • آدرس مطب تهران: خیابان ولیعصر-سه راه توانیر-روبروی بیمارستان دی (دوم گاندی) ساختمان پزشکان آریا ،طبقه ۳ ، واحد ۸
  • تلفن : ۸۸۶۵۴۲۰۸- ۰۲۱۸۸۶۷۲۱۳۸

۶٫ دکتر مجید کیهانی فرد، متخصص مغز و اعصاب و بهترین پزشک

دکتر مجید کیهانی فرد فوق تخصص مغز و اعصاب از سوئیس است و همچنین متخصص بیماریهای مغز و اعصاب است که در کارش دقت و ظرافت حرف اول رو میزنه. این پزشک حاذق و نمونه کشور تونسته بیماران متعددی رو شفا بده و همچنان به کارش با موفقیت ادامه میده. این پزشک برجسته خدماتی در زمینه: نوار مغز، نوار عصب و عضله، سونوگرافی مغز و دایلر، خدمات توانبخشی و … ارائه میده.

  • آدرس مطب تهران: میدان ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا، ساختمان تخصصی و فوق تخصصی ملاصدرا (پلاک ۱۵)، طبقه ۴، واحد ۱۹
  • تلفن: ۰۲۱۸۷۷۰۷۴۶

۷٫ دکتر بابک باباپور از پزشکان حاذق و کاربلد مغز و اعصاب

دکتر بابک باباپور عضو هیئت علمی دانشگاه هانوفر آلمان، متخصص و دارای بورد تخصصی در جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات است. این آقای دکتر سرشناس و محبوب درجه  دکترای تخصصی جراحی مغز و اعصابش رو در دانشکده هانوفر و زیر نظر پروفسور سمیعی گذرونده و تا الان هم بیشتر از چند هزار عمل جراحی در زمینه مغز و اعصاب و ستون فقرات انجام داده که موفقیت آمیز بوده است.

  • آدرس مطب تهران: سعادت آباد، حدفاصل میدان شهرداری و چهارراه سرو، انتهای خیابان ریاضی بخشایش، خیابان هفدهم غربی، پلاک ۸۱، طبقه ۴، واحد ۱۲
  • تلفن: ۲۲۷۱۲۷۶۹-۰۲۱

۸٫ دکتر علیرضا طبیب خوئی از برترین دکترهای مغز و اعصاب

دکتر علیرضا طبیب خوئی دارای تخصص در زمینه جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. آقای دکتر در حال حاضر در بیمارستان رسول اکرم فعالیت می کنه و در کنار انجام جراحی های پیچیده ی مغز، اعصاب و ستون فقرات (تومورهای بدخیم مغزی، اصلاح قوز مادرزادی، آنوریسم مغزی، کاشت شنوایی ساقه مغز، تزریق ریشه عصبی کمری، تومور ستون فقرات، شکستگی ستون فقرات، دیسک کمر و گردن، هیدروسفالی، خونریزی مغزی، ضربه مغزی، تومور هیپوفیز، سندرم تونل مچ دست، پارکینسون، ترمیم جمجمه، سکته مغزی، AVM مغزی، نورالژی، میلومننگوسل، و…)، عمل های مغز و قاعده جمجمه رو با استفاده از آندوسکوپ انجام می ده که در نوع خودش بی نظیر است!

  • آدرس مطب تهران: ستارخان، خیابان نیایش، بیمارستان رسول اکرم (ص)
  • تلفن: ۸۷ ۶۸ ۴۸ ۰۲۱۸۸

۹٫ دکتر علیرضا یاراحمدی دارای بورد فوق تخصصی از آمریکا

دکتر یار احمدی بورد فوق تخصصی صرع و اختلالات تشنجی از آمریکا رو داره و همچنین متخصص بیماری های مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات است. دکتر یار احمدی بهترین پزشک مغز و اعصاب تهران است که تبحر خاصی در زمینه فعالیتش داره و بخاطر نبوغ و استعداد تحسین برانگیزش، پروفسور سمیعی در نامه ای از ایشون دعوت به همکاری در مرکز خودشون کردن! میتونی به این پزشک با تجربه اعتماد کنی و سلامتی رو هدیه بگیری.

  • آدرس مطب تهران: بَرِخیابان ولیعصر ، بالاتر از بیمارستان دی (داخل ولیعصر) ، روبروی تالار خانجان ، پلاک ۲۳۶۱ ، طبقه ۱ ، واحد ۱
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۸۸۳۷۱۸

۱۰٫ دکتر مهدی وحید دستجردی، متخصص بیماری های مغز و اعصاب

دکتر دستجردی که متخصص بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی) است. از جمله پزشکان سرشناسی است که بارها در برنامه های زنده تلویزیونی حضور داشته و در مورد فعالیت هاش صحبت کرده. این آقای دکتر هم در زمینه کاری خودش موفق بوده و تونسته لقب بهترین پزشک مغز و اعصاب رو بگیره! بهتره در مورد این آقای دکتر برای درمان بیماریت تحقیق کنی.

  • آدرس مطب تهران: گاندی، کوچه دوم، پلاکدوازده، ساختمان پزشکان دی (روبروی بیمارستان دی، توانیر)
  • تلفن: ۰۲۱۸۸۸۸۴۵۱۵

در اینجا لیست کوتاه و محدودی از بهترین پزشک مغز و اعصاب تهران ذکر شد، اما دوستان عزیز توجه داشته باشین قبل از انتخاب هر کدوم از این پزشکان دوباره تحقیقات لازم رو انجام بدین چون پزشکان حاذق و برجسته ای دیگه هم هستن که اسم هاشون در این لیست نیست! اگه تجربه ای در انتخاب پزشک های معروف مغز و اعصاب داشتی با ما هم در میون بذار تا بقیه هم استفاده کنن.

بهترین جراح مغز و اعصاب ایران کیست ؟

مشکلاتی مانند تومور مغزی ، تصادف و ضربه مغزی ، خونریزی مغزی و سکته مغزی ، بیرون زدگی دیسک کمر و گردن، دیسک کمر ، دیسک گردن ، شکستگی های مهره های کمر و گردن و  تعداد زیادی از این بیماری ها میتوانند هر کسی را مجبور به پیدا کردن بهترین جراح مغز و اعصاب کنند.

اما برای پاسخ به این سوال که چه کسی بهترین جراح مغز و اعصاب است باید گفت که همه چیز بستگی به شرایط بیمار ، زمان و مکان دارد . ظرافت جراحی و مهارت و سابقه یک جراح نیز تاثیر انکار ناپذیری در نتایج جراحی دارد. تشخیص به موقع بیماری ها نیز در نتیجه جراحی تاثیر گذار است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هر جراحی عوارضی را به دنبال خواهد داشت که انتخاب جراح مغز و اعصاب خوب می تواند از میزان این عوارض کم کرده و به دنبال مراقبت های بعد از جراحی به درمان مطلوب رسید.

بنابراین جراح مغز و اعصاب قبل از شروع درمان و جراحی باید به طور کامل بیمار و همراهان را از روش جراحی و عوارض و خطرات احتمالی آگاه کند. به جراح خود اعتماد داشته باشید . حس اعتماد به پزشک هنگام شنیدن توضیحات بیماری و درمان از خود پزشک ایجاد می شود.

مهم‌ترین وظایف بهترین جراح مغز و اعصاب

بهترین جراح مغز و اعصاب با وجود تخصصی که در زمینه بیماری‌های موجود در ناحیه جمجمه یا حوالی نخاع دارد، روش‌های درمانی مناسبی را جهت بهبود وضعیت بیمار ارائه می‌کند.

اگر به سختی راه می‌روید و درد کمر یا ستون فقرات توان قدم زدن را از شما گرفته است! یا این که در طول روز با سردردهای عجیبی و غیر قابل تحملی مواجه می‌شوید که با هیچ دارویی التیام پیدا نمی‌کنند. بهتر است نزد یک جراح مغز و اعصاب معتبر مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را جهت شناخته نوع بیماری و به کارگیری روش‌های درمانی آن انجام دهید.

اگر سردهای عجیبی دارید و در طول روز دچار حالت تهوع می‌شوید احتمال این که به تومور مغزی مبتلا باشید وجود دارد، هر چند این گزینه فقط یک فرضیه است و نمی‌توان هر سردردی را به تومورهای مغزی ارتباط داد! زیرا ممکن است فردی که دچار سر درد شده است دارای سینوزیت یا میگرن باشد و مشکل حادی نداشته باشد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۰۵
فرزاد هاتفی