مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اسپیکر جدید برای منازل کوچک

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶ ق.ظ

مطمئنا همه دوست دارند در ازای هزینه‌ای که برای خرید یک اسپیکر می کنند، صدای با کیفیتی از آن دریافت کنند. اما غالب مردم فکر می‌کنند هر چه قدرت اسپیکر یا به اصتلاح وات بالاتری روی آن نوشته شده باشد، اسپیکر بهتری جهت خرید است.

اما بر خلاف این تصور باید بگوییم که چنین چیزی اصلا صحت ندارد! فاکتورهای بسیار زیادی در کیفیت و قدرت صدای خروجی یک بلندگو یا اسپیکر دخیل هستند که در هنگام خرید یک سیستم صوتی باید به این فاکتورها توجه کافی کرد. با ما همراه باشید تا شما را با این نکات آشنا کنیم.

دنیای اطراف ما پر از اطلاعات است. این اطلاعات گاهی ممکن است صوت باشند. البته صداهای بسیار ناهنجاری در محیط  اطراف ما وجود دارد که ما قادر به شنیدن آن‌ها نیستیم.

 محدوده‌ی شنوایی انسان بین 20  تا 20000 هرتز قرار دارد. هر چه به بالای گستره‌ شنوایی نزدیک می‌شویم صداهای ریزتر و هر چه به پایین گستره‌ی شنوایی نزدیک می‌شویم صدای بم تری به گوش ما خواهد رسید. 

بنابراین یک اسپیکر خوب باید قادر باشد تا تمام صداهای بین 20  تا 20 کیلوهرتز را به خوبی پخش کند. هر چه حداقل میزان فرکانس قابل پخش توسط اسپیکر به عدد 20 هرتز نزدیک‌تر باشد، اسپیکر شما صدای بم یا بیس عمیق‌تری تولید می‌کند.

 مسلما هر چه مقدار مینیموم فرکانس قابل پخش توسط اسپیکر از 20 هرتز فاصله بگیرد، از عمق بیس صدا کاسته خواهد شد که این ضعف، خود را در هنگام پخش فیلم‌های سینمایی یا گیم‌های اکشن به خوبی نشان خواهد داد. 

بنابراین در صورتی که اسپیکر انتخابی شما از مقدار مینیموم رنج شنوایی انسان فاصله داشته باشد انتظار شنیدن طبیعی صدای انفجار و شلیک گلوله‌ها را از سیستم صوتی خود نداشته باشید! معمولا اگر اسپیکر توان پخش صدا تا مرز 50 هرتز را داشته باشد، بیس قابل قبولی را تولید می‌کند. البته پیشنهاد ما خرید اسپیکری است که صداهای 20 هرتز را به خوبی پخش کند.

در سمت دیگر حداکثر فرکانس قابل پخش توسط اسپیکر قرار دارد. هر چه این عدد به 20 کیلوهرتز نزدیک تر باشد بدین معنی است که سیستم صوتی شما، صداهای ریز را واقع‌گرایانه تر پخش می‌کند. بنابراین دقت کافی داشته باشید که حداکثر فرکانس قابل پخش توسط اسپیکر نزدیک یا برابر با 20 کیلوهرتز باشد. در غیر اینصورت باید قید جزئیات و صداهای ریز را بزنید!


طراحی بلندگوها

طراحی مناسب و دقیق بلندگوها یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صدا است، به طور مثال خرید یک اسپیکر با بدنه‌ای مناسب مانع از ایجاد صدای نامناسب در هنگام پخش صدای بم می‌شود که این حالت در بسیاری از بلندگوها‌ی موجود در بازار مشاهده می‌شود.

 همچنین طراحی مناسب بلندگوها باعث افزایش زاویه پخش(همان طیف پوشش‌پذیری صوتی) توسط اسپیکر می‌شود که این عامل در تاثیرگذاری بیشتر روی کاربر موثر است. از طرفی طراحی مناسب بلندگو خود باعث افزایش جذابیت آن برای کاربر می‌شود که این عامل یکی از دلایل مهم در خرید اسپیکر مناسب توسط اکثر کاربران محسوب می‌شود.

میزان فرکانس قابل پشتیبانی

اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی گوش طبیعی انسان قادر به شنیدن اصواتی مابین ۲۰ تا ۲۰هزار هرتز است و در صورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار قادر به شنیدن آن نخواهیم بود.

تعداد کانال‌‌های خروجی

امروزه اکثر بلندگوهای بازار دارای حداقل ۲کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این عامل باعث تاثیر‌گذاری بهتر در هنگام شنیدن صداهای مختلف می‌شود، اما به علت پیشرفت و تعبیه کارت‌های صدای چند کاناله روی مادربورد‌های امروزی کم‌کم این بلندگوها جای خود را به بلندگوهای چندکاناله می‌دهند. سعی کنید بلندگویی تهیه کنید که حداقل از ۴کانال، یک کانال برای صدای بم داشته باشد.

شاید برای کاربران این بحث به‌وجود آید که در این دوران که صداهای محیطی باعث کلافه‌شدن بسیاری از افراد می‌شود خرید یک بلندگوی چندکاناله فقط باعث افزایش دادن حجم صدا می‌شود، اما این طور نیست چون در بلندگوهای چندکاناله به علت تقسیم صدا در کانال‌های مختلف، براساس نوع موقعیت آنها توان صوتی در معدل‌ مابین بلندگوها تقسیم می‌شود و در اصل وجود تعداد بلندگوی بیشتر باعث افزایش حجم صدا نشده و باعث افزایش دقت و تفکیک‌پذیری صوتی می‌شود.

مورد بعدی در خرید اسپیکر است. حساسیت اسپیکرها نیز از مواردی است که معمولا روی جعبه اسپیکر نوشته نمی‌شود و فروشندگان هم اطلاع کافی از آن ندارد. استاندارد حساسیت سیستم صوتی 87 دسیبل است. 

البته در اکثر موارد، اسپیکرهای ارزان قیمت در این فاکتور ضعف دارند و پایین‌تر از حد استاندارد عمل می‌کنند. بنابراین بین این عدد و حساسیت اسپیکر رابطه‌ی مستقیم برقرار است به طوری‌که هر چه این عدد بالاتر باشد حساسیت اسپیکر افزایش و هر چه این عدد کمتر باشد حساسیت اسپیکر کاهش می‌یابد.

نکته بعدی امپدانس اسپیکر است که با واحد اهم بیان می‌شود.

 هر چه میزان مقاومت الکتریکی اسپیکر کمتر باشد کنترل کم‌تری بر روی دیافراگم خواهیم داشت. به عبارت ساده‌تر اسپیکرهای امپدانس پایین دارای مقاوت سیم پیچ کم‌تری بوده و در ازای ولتاژ کم‌تر صدای بلندتری تولید می‌کنند اما یک اسپیکر با امپدانس بالا مقاومت سیم پیچ بالاتری داشته و کنترل بهتری را بر روی دیافراگم فراهم می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۷
فرزاد هاتفی