مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اشتباه رایج که نباید در بازاریابی انجام داد

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ق.ظ

http://www.mbanews.ir/news2/uploads/posts/2011-08/1312761969_business.jpg

در اصل این طرح فرهنگ غالب در کسب و کار یک کارآفرین را نشان می دهد. مشتریان درخواهند یافت که این شرکت به آنها اهمیت می دهد و هدف آن فقط پول درآوردن از مشتریان نیست. این کسب و کار به مشتریان "خدمت" می کند و به نیازها و احساساتشان توجه داشته حل مشکلاتشان را وظیفه خود می داند. زمانی که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بتوانید انگیزه و علاقه ای منحصر به فرد و قوی در مشتریان احتمالی و مشتریان کنونی خلق کنید، آنها به خرید از شما، آمدن به فروشگاهتان، بازدید از وب سایت شرکت و حفظ رابطه با شما، ترغیب می شوند و این یعنی وفاداری مشتریان، افزایش فروش و افزایش درآمد. در این حالت شما توانسته اید مخاطبانتان را از گرایش به رقبا، به خودتان متمایل سازید. در طی این طرح ، شما با مشتریان ارتباطی مستحکم برقرار می کنید که اگر همچنان حفظ شود به تغییر عادات خرید و مصرف مشتریان ختم می شود. این رابطه به سادگی و اتفاقی خلق نمی شود و به دقت، مهارت و تیزهوشی احتیاج دارد. مشتریان دائمی شما کسانی هستند که همواره از شما خرید می کنند، روش های پرداخت این شرکت را به دیگران ترجیح داده کالاها و خدمات ارائه شده آن را از خدمات و کالاهای دیگران بهتر و مقرون به صرفه تر می دانند. بدین وسیله شما قادر خواهید شد "بهترین مشتریان" را شناسایی کرده آنها را عنصر ثابتی از کسب و کارتان به حساب آورید. به سیاست خود، تحت هر شرایطی، وفادار میمانیدهر تعاملی با مشتریان خود را فرصتی ببینید برای ساختن یک رابطه شخصی ـ کسبوکارهای کوچک از این طریق میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند، در حالی که کسبوکارهای عظیم و بدون چهره مشخص، چنین توانایی ندارند.

در حالی که حسابدار جایی از ترس از دست دادن کارش میتواند به مشتریان بگوید «متاسفم، سیاستگذاری ما چنین حکم میکند»، اما نمایندگان و مدیران خدمات مشتریان باید بتوانند راههایی برای انعطاف سیاستها بیابند و این سیاستها را برای ساختن روابط مثبت با مشتریان تغییر دهند. جمله « اگر این کار را برای تو بکنم، باید برای بقیه هم انجام بدهم» به سرعت مشتری شما را خواهد پراند.این گروه مشتریان خاص یک کسب و کارند و بدانید که توجه خاصی نیز می طلبنداز دیدگاه مالی حفظ مشتری قدیمی هزینۀ کمتری نسبت به پیدا کردن مشتریان جدید دارد زیرا یافتن مشتریان جدید نیازمند تدوین برنامه های تحقیقات بازاریابی، فروش و اختصاص هزینه های بالا است و همه ی ما به خوبی می دانیم که یک مشتری راضی میتواند با خود افراد جدیدی بیاورد.امروزه آنچه مردم راجع به کار شما می گویند بسیار مهم تر از چیزی است که شما در تبلیغات بازاریابی خود بیان می کنید و این خود باعث می شود که شما پایگاهی از مشتریان وفادار داشته باشید که همواره از کسب و کار شما دفاع می کننداین مورد در تحقیقات بازاریابی اثبات شده است.برای رسیدن به این خواسته، ۴ راز ساده وجود دارد که با به کارگیری آن ها می توانید روابط خود با مشتریانتان را قوی تر سازید وفاداری شان را افزایش دهید.به دست آوردن و حفظ اعتماد مشتریان اعتماد اساس همه ی روابط است. ساده ترین راه ساختن اعتماد آن است که بر سر وعده های خود بایستید و مسائل را پیچیده نکنید تا برای مشتری قابل درک باشد. در ارتباطاتتان صادقانه عمل کنید و مختصر سخن گویی کنید. این به شما کمک خواهد کرد که انتظارات مشتریانتان را مدیریت کنید. خلاصه ای از جزئیات ارتباط تمام مشتری هایتان را نزد خود نگه دارید تا بتوانید هنگام مکالمه با آن ها تا آنجا که مقدور است شخصی و مطابق نیازشان صحبت کنید. شنیدن و درک باز خورد مشتریان بسیار حیاتی است. توجه به نیازهای مشتری و برآورده کردن آن ها منتج به تنظیم دقیق استراتژی های آینده و ایجاد پیشنهاد های نو در جهت خدمت رسانی به مشتریان و درنهایت باعث پیشرفت کسب و کار شما می شود. در واکنش به بازخورد مشتریان اقدام معنیداری نشان دهید (نه اینکه فقط سخن بگویید!) با این رفتار به مشتریان شما ثابت میشود که حرفشان شنیده و نیازشان درک شده است.
آرشیو مناسبی از مشتریان خود ندارید
اگر پیدرپی «خانم جانسون از خیابان جکسون» را در مراودههای خویش «خانم جکسون از خیابان جانسون» بنویسید، مطمئن باشید که وی بعد از مدتی دیگر به کسبوکار با شما ادامه نخواهد داد.
در حالی که همه انواع کسب و کار جایزالخطا هستند، اما تلفظ نادرست و املای غلط در مورد نام مشتریان آنها را دلزده خواهد کرد.
مشتریان خود را سرگردان میکنید و هنگام پاسخگویی، کارکنانتان آنها را به یکدیگر «پاس میدهند»
باید اطمینان حاصل کنیدکه کسب و کار کوچک شما سیستمی کارآمد برای پاسخگویی به مشتریان دارد. وقتی کسی جهت یاریگرفتن به شرکت شما زنگ میزند، انتظار دارد تا نماینده خدمات مشتریان اولین یا دومین نفری باشد که با وی پای تلفن سخن میگوید. آدمها دوست ندارند پشت خط منتظر بمانند و پیدرپی با آدمهای مختلف سخن بگویند، یا از یک دپارتمان به دپارتمان دیگری پاس داده شوند. آن وقت مطمئن باشید که مشتریان خودشان را به بیرون از شرکتتان شوت میکنند!
نامه های از پیشنوشته شده میفرستید
از آنجا که ایمیل شرکت شخصی نیست، برای همین برخی از شرکتها ایمیلهای از پیشنوشتهشدهای آماده میکنند و آنها را برای هر کس که ایمیل میزند، میفرستند ـ فارغ از اینکه موارد توضیح داده شده در ایمیل ربطی به درخواست مشتری دارد یا نه. باید در نظر بگیرید که پاسخدادن به یک مشتری از سرحوصله و با صرف زمان کافی بسیار مهم است.
به مشتریانتان گوش نمیدهید
نمایندگان خدمات مشتریان اغلب به دقت به مشتریان خود گوش نمیسپارند؛ بهخصوص وقتی مشتری از چیزی ناراحت باشد. بنابراین، آنها پاسخی معمول و رایج به مشتری میدهند که عموما ربطی به معضل رخداده ندارد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۱
فرزاد هاتفی