مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

http://files.wikipg.com/images/context/images/CloudStorage.jpg

با گسترده شدن امکانات و حوزه فعالیت های وسایل الکترونیکی و دیجیتالی نیاز به قرار دادن حافظه برای افزایش کارایی و بهره وری از آنها امری ضروری شد.به همین جهت طراحان و سازندگان این وسایل به دنبال  ساخت کارت حافظه یا مموری کارت متناسب با وسایل خود رفتند . این کارتهای حافظه ابتدا در اندازه های بزرگتر عرضه می شدند ولی به تدریج با پیشرفت تکنولوژی کارتهای حافظه در اندازه های کوچکتر ، ظرفیت و سرعت بالاتر هم ساخته شد .

می توان گفت هارددیسک های مغناطیسی دارای چندین شکل میباشند. هارد دیسک ها دارای ظرفیت بالاو قیمت بیت پایین می باشند. هارددیسک ها عمومی ترین دیسک مورد استفاده برای پردازش فایلی روزانه هستند. رسانه ای است (وسیله ذخیره سازی) گردان با امکان دسترسی مستقیم که به آن direct access device می گویند. هارد دیسک ها شامل رویه ای مغناطیس شونده هستند که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.هارد دیسک ها سرعت بالایی دارند، SATA Hard Disk نمونه ای از یک هارد دیسک، که دارای سرعت بالاتر، حجم کمتر و کارآمدتر از مزیت های هارد دیسک های دیگر دارد.
در مقایسه با دسترسی به عنصری در RAM دسترسی دیسک همیشه گرانتر است. با این وجود، تمام دسترسیهای دیسک با هم برابر نیستند . دلیل این،روش کار دیسک گردان است.درایوهای دیسک جزء گروهی از ابزارها به نام ابزارهای ذخیره سازی با دسترسی مستقیمDASD میباشند، زیرا امکان دسترسی مستقیم به داده ها را فراهم میکنند.DASD ها مغایر با ابزارهای سری میباشند که گروه اصلی ابزارهای ذخیره سازی مانند مموری کارت می باشند.ابزارهای سری از رسانه های مثل نوار مغنا طیسی استفاده می کنند که فقط دسترسی سری را ارائه میدهند.
 یا Compact Disc چیست ؟ عنوان دیسک نوری برای اولین بار در سال 1970 توسط شرکت فیلیپ (Philips) برای ذخیره اطلاعات موسیقی معرفی شده است که این نوع از حافظه ها دارای ابعاد استاندارد، به قطر mm 120و با ضخامت mm 1.2 ساخته شده اند. دو نوع استاندارد برای ذخیره اطلاعات وجود دارد که به صورت Yellow book برای Cd – rom و Red book برای Audio CD می باشند. Cd از صفحه ای مدور ساخته شده است که اطلاعات درون Cd به صورت شیارهای حلزونی شکل و مارپیچ ذخیره می شوند، فقط خواندنی هستند و دارای ظرفیتی حدود 650 مگا بایت می باشند.
نوار مغناطیسی:
واحدهای نوار مغناطیسی جزءگروهی از ابزارها هستندکه دسترسی مستقیم را ارائه نمی دهند ولی می توانند دسترسی ترتیبی سریعی به داده ها فراهم کنند. نوارها فشرده بوده وتحت شرایط محیطی مختلف به خوبی نصب می شوند و ذخیره سازی وانتقال داده ها در آنها ساده بوده وقیمت آنها نسبت به دیسک ها کمتر است. نوارمغناطیسی، رسانه مناسبی برای پردازش ترتیبی برنامه های کاربردی است. در صورتی که فایل های پردازش شده مشابه نبوده و دسترسی مستقیم نیاز نباشد، از این رسانه میتوان استفاده کرد. نوار مغناطیسی که یک ماده مغناطیس شونده بر روی نوار پلاستیکی قرار دارد، پوشانده شده است.تقریبا با نوار ضبط مشابه است ولی با این تفاوت که tape پهنای بیشتری دارد. نحوه ذخیره سازی اطلاعات بر روی این نوار مغناطیسی به صورت ترتیبی یا پشت سر هم ضبط می شود. به عنوان مثال، مسئله به هنگام سازی یک لیست پستی در هر ماه را در نظر بگیرید .آیا ضروری است که لیست به طور مطلق به روز باشد یا در هر ماه به هنگام شود، کافی است؟ در صورتی که اطلاعات بایستی به دقیقه باشند، پس رسانه بایستی امکان دسترسی مستقیم را فرا هم کند تا به هنگام سازی بتواند بلافاصله عمل کند . ولی اگر نیاز است لیست پستی فقط هنگامی که بر چسبها چاپ می شوند به هنگام شود، پس همه تغییراتی که در طول ماه رخ می دهند، می توانند جمع شده و در یک فایل قرار گیرند که به همان روش لیست پستی ذخیره می شود. سپس برنامه ای که هر دو فایل را می خواند می تواند به صورت همزمان اجرا شده و تغییرات مورد نیاز را در داده ها اعمال نماید.

  SD—Secure Digital 

این نوع کارت های حافظه یا اصطلاحا مموری کارت برای وسایل دیجیتالی قابل حمل از جمله تلفن های همراه، دوربین های دیجیتال، دستگاههای GPS  و همچنین تبلت ها در نظر گرفته شده است.

این کارتها در چهار استاندارد مختلف ساخته شده اند :

SDSC که مخفف عبارت SD Standard Capacity  می باشد.

SDHC  که مخفف SD High Capacity   می باشد.

SDXC  که مخفف SD eXtended Capacity می باشد.

SDIO که مخفف عبارت ترکیبی SD Input/Output  می باشد.

همانطور که در عکس می بینید این نوع از کارت های حافظه دارای اندازه ی بزرگتری در مقایسه با سایر کارتهای جدید می باشند. این کارتها در انواع مختلفی ظهور کردند که تنها تفاوت آنها در سرعت انتقال داده می باشد.

امروزه این کارت های حافظه را بیشتر در دوربین های دیجیتالی یا وسایل دیجیتالی که اندازه ی نسبتاً بزرگتری دارند خواهید دید.

Standard size

  • SD (SDSC), (SDHC), (SDXC), (SDIO)
  • 32.0×24.0×2.1 mm
  • 32.0×24.0×1.4 mm

خانواده SD  ها از نظر سایز و اندازه دارای سه مدل مختلف می باشند که در ادامه به معرفی و مقایسه هریک از آنها می پردازیم.

Mini SD 

این کارتها نسل بعدی کارتهای SD شدند. همانطور که ملاحظه می فرمائید اندازه ی آنها کاهش چشمگیری داشته است البته اندازه کوچکتر تنها مزیت این نوع کارتها نیست بلکه سرعت بالاتر و ظرفیت بیشتر دو عامل دیگری است که استفاده از این کارت های حافظه را توجیه پذیر می کند.

Standard size

  • (miniSD), (miniSDHC), (miniSDIO)
  • 21.5×20.0×1.4 mm

Micro SD 

اگر تلفن همراه داشته باشید بدون شک با این نوع کارت های حافظه آشنایی دارید. اندازه ی بسیار کوچک این حافظه ها مثال زدنیست



فناوری به کار رفته در هاردیسک به گونه ایست که سوزن هارد با قرارگیری بر روی هد عمل آدرس یابی اطلاعات را انجام داده، و پس از پیدا کردن آدرس مورد نظر، داده ها را به رم انتقال داده و سپس برای عمل پردازش به پروسسور ارسال می شوند، با توجه به این که تمامی این مراحل اعم از جابه جایی سوزن، گردش هد و همچنین عمل آدرس یابی در هارد دیسک به صورت مکانیکی انجام می شود، موجب به وجود آمدن گرما، مصرف انرژی و همچنین به وجود آمدن زمان تاخیر در خواندن نوشتن می شود.که تمامی این اتفاقات در کنار یکدیگر موجب به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل طولانی شدن زمان بوت سیستم، استهلاک قطعات مکانیکی هارد دیسک، تولید گرمای زیاد توسط هارد و در نهایت موجب کاهش سرعت کلیه ی عملیات پردازشی می شود. علاوه بر مشکلات بالا هارد دیسک ها در برابر ضربه ی فوق العاده حساس هستند، به صورتی که ممکن است با ضربه ای کوچک هارد بسوزد و یا قسمتی از اطلاعات آن از بین برود.هارد دیسک های حالت جامد یا همان SSD ها به حافظه هایی گفته می شوند که در آن ها از هیچ قطعه ی متحرکی استفاده نشده باشد، در ساخت آن ها از حافظه های مبتنی بر فلش یا SD Ram ها استفاده می شود. استفاده از حافظه های مبتنی بر فلش در SSD ها باعث می شود تا زمان تاخیر به حداقل برسد و همچنین گرمای تولید شده کاهش یابد که تمامی این مسائل باعث کاهش مصرف انرژی و همچنین سبکتر شدن این حافظه ها نسبت به هارد دیسک ها می شود. اما SSD ها هم همانند هارد دیسک درایوها دارای مشکلاتی می باشند که می توان از مهم ترین آنها به قیمت بالای این حافظه ها در مقابل هارد دیسک اشاره کرد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
فرزاد هاتفی