مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

برای دکتر زنان چه تخصص های واجب است؟

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹ ق.ظ


رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﯾﮑﯽ از رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی ، ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن و ﭘﯽ ﮔﯿﺮی ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ زﻧﺎن  و ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎی ﭘﺴﺘﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ، و ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﯾﻦ اﻋﻀﺎء ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد ؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺣﯿﻦ ﺑﺎرداری و زاﯾﻤﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻋﺎرﺿﻪ دار ﻣﯽ ﭘﺮدازد

ﻣﺘﺨﺼﺺ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﮔﺬراﻧﺪن دوره دﺳﺘﯿﺎری و ﮐﺴﺐ ﺗﺨﺼﺺ ﻣﺮﺑﻮط ، دارای داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی ، ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره – management – ﻃﯿﻒ وﺳﯿﻌﯽ از ﺷﺮاﯾﻄﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ زﻧﺎن ، ﭘﺴﺘﺎن ، ﺑﺎرداری و زاﯾﻤﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد . ﻣﺘﺨﺼﺺ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اراﺋﻪ آﻣﻮزش ، ﻣﺸﺎوره و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎران در ﻣﻮارد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ در ﺣﺎﻻت ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻋﺎرﺿﻪ دار ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻧﯿﺰ ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

پ ـ ﻃﻮل دوره آﻣﻮزش دکتر زنان

ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻃﻮل ﻣﺪت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺳﺘﯿﺎری رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﭼﻬﺎر – ۴ – ﺳﺎل ﺗﻤﺎم ﺑﺎﺷﺪ    .

ﻣﺤﺘﻮای آﻣﻮزﺷﯽ

آﻣﻮزش دﺳﺘﯿﺎران در ﻫﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺳﺘﯿﺎری زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ، در ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﯽ  ﻧﮕﺮﺷﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ – ﺑﺮ اﺳﺎس اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ اﺻﻠﯽ – ، ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ

ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ

ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻮارد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎوره ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده ، ﻣﺸﺎوره ﻗﺒﻞ از  ﺑﺎرداری، ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی دوران ﺑﺎرداری – Prenatal care – ، ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﻗــﺒﻞ – antepartum care – ، ﺣﯿﻦ – intrapartum care – ، و ﭘﺲ از زاﯾﻤﺎن  postpartum care – ، زاﯾﻤﺎن ﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻏﯿﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ ، ﻋﻮارض ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ، و ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﻫﺎی ﭘﺮ ﺧﻄﺮ

۱ـ اﻧﺠﺎم زاﯾﻤﺎن ﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ و اﭘﯽ زﯾﻮﺗﻮﻣﯽ ؛

۲ـ اﻧﺠﺎم زاﯾﻤﺎن ﻫﺎی واژﯾﻨﺎل ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻮرﺳﭙﺲ و ﯾﺎ وﮐﯿﻮم ؛

۳ـ اﻧﺠﺎم زاﯾﻤﺎن ﻫﺎی واژﯾﻨﺎل ﺑﺮﯾﭻ و ﭼﻨﺪ ﻗﻠﻮﯾﯽ ؛

۴ـ اﻧﺠﺎم زاﯾﻤﺎن واژﯾﻨﺎل ﺑﻌﺪ از ﺳﺰارﯾﻦ ﻗﺒﻠﯽ – در ﺻﻮرت ﻓــﺮاﻫﻢ ﺑﻮدن ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮاﯾﻂ – ؛

۵ـ اﻧﺠﺎم ﺳﺰارﯾﻦ و ﺳﺰارﯾﻦ ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ ؛

۶ـ اداره و درﻣﺎن اﻧﻮاع ﺳﻘﻂ ؛

۷ـ ﺗﺮﻣﯿﻢ اﻧﻮاع ﭘﺎرﮔﯽ ﻫﺎی ﻫﻨﮕﺎم زاﯾﻤﺎن و ﮐﻮراژ ؛

۸ـ ﺑﯽ ﺣﺴﯽ و ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ در ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ – اﻧﺠﺎم ﺑﯽ ﺣﺴﯽ ﻣﻮﺿﻌﯽ و ﭘﻮدﻧﺪال ، و آﻣﻮزش اﺻﻮل ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻫﺪاﯾﺘﯽ – conductional – ، ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺤﻮه اداره – management – ﻋﻮارض اﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎ – ؛

۹ـ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ اداره ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺪﺣﺎل ؛

۱۰ـ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ژﻧﺘﯿﮏ ، از ﺟﻤﻠﻪ آﻣﻮزش ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر و اﻧﺠﺎم آﻣﻨﯿﻮﺳﻨﺘﺰ

ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺴﺎﯾﻞ ژﻧﺘﯿﮑﯽ – ؛

۱۱ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﻓﻮری در ﻧﻮزادان – ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ در اﻧﺠﺎم اﺣﯿﺎی ﻧﻮزاد از ﺟﻤﻠﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺬاری ﺗﺮاﺷﻪ و آﻣﻮزش اﺻﻮل ﻋﻮارض ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﻮزادی – ؛

۱۲ـ اﻧﺠﺎم ﺳﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ – ﺗﺨﻤﯿﻦ ﺳﻦ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ، ارزﯾﺎﺑﯽ رﺷﺪ ﺟﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﯿﻮﻓﯿﺰﯾﮑﺎل ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﻔﺖ و ﻣﺎﯾﻊ آﻣﻨﯿﻮﺗﯿﮏ ، و ﺑﺮرﺳﯽ آﻧﺎﺗﻮﻣﯽ ﺟﻨﯿﻦ و داﻧﺶ اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ ؛

۱۳ـ داﻧﺶ اﺛﺮات رواﻧﯽ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺮ ﻓﺮد و اﻃﺮاﻓﯿﺎن وی در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ؛

۱۴ـ آﻣﻮزش ﺑﻪ زﻧﺎن در ﺧﺼـﻮص ﺗﻐﺬﯾـﻪ ، ورزش ، ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ، رﻓﺘـﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧـﻄﺮ -high- risk behaviors – و آﻣﺎده ﺷﺪن ﺑﺮای ﺑﺎرداری و زاﯾﻤﺎن ، و دوران ﺑﻌﺪ از زاﯾﻤﺎن ؛

۱۵ـ اداره ﮐﻠﯿﻪ اﺧﺘﻼﻻت دوران ﺑﻌﺪ از زاﯾﻤﺎن – puerperium – و آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده ؛

۱۶ـ داﻧﺶ آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺎﻣﺎی ؛

۱۷ـ اﺻﻮل و ﺿﻮاﺑﻂ اﻧﺘﻘﺎل ﺧﻮن – blood transfusion – .

۱ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و درﻣﺎن ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﻫﺎی ﺧﺎرج رﺣﻤﯽ ؛

۲ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره ﺧﻮﻧﺮﯾﺰی ﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ رﺣﻤﯽ ؛

۳ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و درﻣﺎن ﺗﻮده ﻫﺎی ﻟﮕﻨﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ؛

۴ـ اﻧﺠﺎم ﻫﯿﺴـﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ واژﯾﻨﺎل و اﺑﺪوﻣﯿﻨﺎل ؛

۵ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره ﻧﺎﻫﻨﺠﺎری ﻫﺎی ﺷﺎﯾﻊ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ، و ﺗﺸﺨﯿﺺ و ارﺟﺎع ﻣﻮارد ﻏﯿﺮ ﺷﺎﯾﻊ ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﺠﻬﺰ زﻧﺎن ؛

۶ـ اﻧﺠﺎم ﻻﭘﺎراﺳﮑﻮﭘﯽ و ﻫﯿﺴﺘﺮوﺳﮑﻮﭘﯽ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ؛

۷ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ ، اداره و ﭘﯽ ﮔﯿﺮی ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﺗﺮوﻓﻮﺑﻼﺳﺘﯿﮏ ؛

۸ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و درﻣﺎن ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ؛

۹ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره اﺧﺘﻼﻻت ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﮐﻒ ﻟﮕﻦ ؛

۱۰ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره ﻃﺒﯽ و ﺟﺮاﺣﯽ ﺑﯽ اﺧﺘﯿﺎری اﮐﺘﺴﺎﺑﯽ ادرار ؛

۱۱ـ ﺳﺮﻃﺎن ﺷﻨﺎﺳﯽ – اﻧﮑﻮﻟﻮژی – ﺷﺎﻣﻞ ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی ، ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن ﺟﺮاﺣﯽ و ﻣﺸـــﺎرﮐﺖ در درﻣﺎن ﻫﺎی ﭼﻨﺪ رﺷــﺘﻪ ای -multidisciplinary – و ارﺟﺎع و ﭘﯽ ﮔﯿﺮی ؛

۱۲ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و درﻣﺎن ﻫﺎی ﻏﯿﺮ ﺟﺮاﺣﯽ ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎی ﭘﺴﺘﺎن – در زﻧﺎن – از ﺟﻤﻠﻪ آﺳﭙﯿﺮاﺳﯿﻮن ﺑﺎ ﺳﻮزن ﻇﺮﯾﻒ – FNA – ، ﺑﯿﻮﭘﺴﯽ ﺑﺎز و درﻧﺎژ آﺑﺴﻪ ؛

۱۳ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن و ﻣﺸﺎوره اﻧﺪوﮐﺮﯾﻨﻮﻟﻮژی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻠﻮغ ، ﻧﺎزاﯾﯽ و دوران ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ ؛

۱۴ـ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده ؛

۱۵ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن و ارﺟﺎع ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی روان ﺟﻨﺴﯽ – psychosexual – ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ،و ﺗﺸﺨﯿﺺ و ارﺟﺎع ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی روان ﺗﻨﯽ psychosomatic – ؛

۱۶ـ اﻧﺠﺎم ﺳﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ؛

۱۷ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﺻﻮل و اﻧﺪﯾﮑﺎﺳﯿﻮن ﻫﺎی ﻣﺎﻣﻮﮔﺮاﻓﯽ و ﺳﺎﯾﺮ روش ﻫﺎی ﺗﺼﻮﯾﺮﺑﺮداری ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ آن ؛

۱۸ـ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ اداره ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺪﺣﺎل ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ و اﻧﺠﺎم ﻣﺸﺎوره در ﺻﻮرت ﻟﺰوم

۱۹ـ ﻣﺸﺎوره و آﻣﻮزش دادن ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎران در ﻣﻮرد ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﻮرد رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮی ﮐﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ را ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ؛

۲۰ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎی زﻧﺎن

ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ و ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی ﮐﻨﻨﺪه

۱ـ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﯾﮏ ﺷﺮح ﺣﺎل ﺟﺎﻣﻊ و ﮐﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺒﯽ ، ﺗﻐﺬﯾﻪ ای ، ﺟﻨﺴﯽ ، ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ، ژﻧﺘﯿﮑﯽ و رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ در

زﻣﯿﻨﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺧﻄﺮات ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺘﯽ زﻧﺎن ؛

۲ـ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﮐﺎﻣﻞ ؛

۳ـ اﺳﺘﻔﺎده ﺻﺤﯿﺢ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ و ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎی ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ؛

۴ـ آﻣﻮزش و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﮐﺮدن ﺑﯿﻤﺎر ؛

۵ـ ﻏﺮﺑﺎل ﮔﺮی – screening – ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺳﻨﯽ و ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮ

risk factors – ﻣﺨﺘﻠﻒ ؛

۶ـ اﯾﻤﻦ ﺳﺎزی ﻻزم ﺑﺮای ﺳﻨﯿﻦ ﺧﺎص و ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص ؛

۷ـ ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﺷﺎﯾﻊ ﻏﯿﺮژﯾﻨﮑﻮﻟﻮژﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ

ﻣﺜﻞ زﻧﺎن ؛

۸ـ اراﯾﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ژﯾﻨﮑﻮﻟﻮژﯾﮏ ﺑﻪ دﺧﺘﺮان و زﻧﺎن ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ؛

۹ـ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﻣﺮاﮐﺰ ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﭘﺰﺷﮑﺎن در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺸﺎوره در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز – ؛

۱۰ـ آﮔﺎﻫﯽ و داﻧﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻣﻮرد ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺘﺎری و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ

زﻧﺎن در ﻃﺒﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد ؛

۱۱ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻃﺐ رﻓﺘﺎری و ﻣﺸﮑﻼت رواﻧﯽ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ،از ﺟﻤﻠﻪ ﺧﺸﻮﻧﺘﻬﺎی

ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎﻧﻮاده ، ﺗﺠﺎوز ﺟﻨﺴﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر ؛

۱۲ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﻓﻮرﯾﺘﯽ – اورژاﻧﺲ – زﻧﺎن و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ ؛

۱۳ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ در ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺴﻦ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ؛

۱۴ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﺻﻮل ﭘﺎﯾﻪ ای در اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی ، آﻣﺎر ، ﺟﻤﻊ آوری و ﻣﺮﺗﺐ ﺳﺎزی اﻃﻼﻋﺎت ، و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﮑﺘﻮﺑﺎت ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ارزش آن ﻫﺎ ؛

۱۵ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ و ﭘﺎی ﺑﻨﺪی ﺑﻪ اﺻﻮل اﺧﻼق و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ؛

۱۶ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ؛

۱۷ـ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﮐﺸﻮری ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ؛

۱۸ـ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر و ﺗﺼــﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮ اﺳﺎس آن

 اﺟﺰای ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ

۱ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ  

ﻻزم اﺳﺖ در ﻃﻮل دوره آﻣﻮزش و تربیت متخصص دکتر زنان در تهران ، دﺳﺘﯿﺎران ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺗﻌﺪاد ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از ﺑﯿﻤﺎران ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻃﯿﻒ وﺳﯿﻌﯽ از اﻧﻮاع ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی زﻧﺎن و ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﮔﯿﺮﻧﺪ . اﯾﻦ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮاردی ﻫﻤﭽﻮن ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ، ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی از ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎ ، ﺗﺸﺨﯿﺺ ، درﻣﺎن ، ﭘﯽ ﮔﯿﺮی ، ﻣﺸﺎوره و ارﺟﺎع ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ و ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی ﮐﻨﻨﺪه ، ﻣﻘﺘﻀﯽ اﺳﺖ در ﻃﻮل دوره آﻣﻮزش ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ دﺳﺘﯿﺎران ، ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﻣﺒﺬول ﮔﺮدد.    ﺿﺮوری اﺳﺖ وﯾﺰﯾﺖ ﮐﻠﯿﻪ ﺑﯿﻤﺎران ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ ، ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد . ﻧﻈﺎرت ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺟﻬﺖ اراﯾﻪ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ در دﺳﺘﺮس ﺑﺎﺷﺪ – در ﺳﺎﻋﺎت اداری در ﻣﺤﻞ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ – . ﺳﺎﯾﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی دﺳﺘﯿﺎر ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺧﺘﻼل در اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﮔﺮدد

۲ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﺴﺘﺮی و ﺟﺮاﺣﯽ

اﻟﻒ ـ ﻗﻀﺎوت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ در ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﯾﮏ ﻋﻤﻞ ﺟﺮاﺣﯽ ﺧﺎص ، ﺗﺸﺨﯿﺺ و اداره- management – ﻋﻮارض ﻧﺎﺷﯽ از آن از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ در  آﻣﻮزش دﺳﺘﯿﺎری ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺳﺘﯿﺎری ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮای درﮔﯿﺮ ﮐﺮدن دﺳﺘﯿﺎر در ﭼﻨﯿﻦ آﻣﻮزﺷﯽ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺎ اﯾﻦ آﻣﻮزش ، دﺳﺘﯿﺎر ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺤﻮه اﻧﺘﺨﺎب ﻋﻤﻞ ﺟﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺒﻞ از ﻋﻤﻞ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻞ در ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ را ﮐﻪ در ﻣﻮرد آن ﻫﺎ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ دارد ، ﻓﺮا ﮔﯿﺮد وﯾﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﺪاوم ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻞ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺛﺒﺖ ﮔﺮدد

ب ـ ﻻزم اﺳﺖ در ﻫﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دﺳﺘﯿﺎری ﭘﺲ از ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﭘﺎﯾﻪ ای  دﺳﺘﯿﺎر در زﻣﯿﻨﻪ ﺟﺮاﺣﯽ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ اﺻﻠﯽ ، ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﮐﺎﻓﯽ ﮐﺴﺐ ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﻻزم اﺳﺖ ﭘﯿﺶ از آن ﮐﻪ دﺳﺘﯿﺎران ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ اﻧﺠﺎم اﻧﻮاع ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎی ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ، اﺑﺘﺪا اﯾﻦ ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎ را ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﮐﺎﻓﯽ زﯾﺮ ﻧﻈﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺴﺆول اﻧﺠﺎم داده ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺿﺮوری اﺳﺖ ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﻣﺬﮐﻮر ، ﻃﺮح ﮐﻠﯽ در ﻣﻮرد ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ دﺳﺘﯿﺎر ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن دوره آﻣﻮزﺷﯽ ﺧﻮد -و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ اﺻﻠﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ – اﻧﺠﺎم دﻫﺪ ، ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ

در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ

ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮد دﺳﺘﯿﺎر ﺿﺮوری اﺳﺖ

۱ـ زاﯾﻤﺎن واژﯾﻨﺎل ﻃﺒﯿﻌﯽ : ۸۰ – ﻫﺸﺘﺎد – ﻣﻮرد

۲ـ زاﯾﻤﺎن واژﯾﻨﺎل ﻏﯿﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ – از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻮرﺳﭙﺲ ، وﮐﯿﻮم ، دوﻗﻠﻮﯾﯽ ، ﮐﻮراژ و ﺑﺮﯾﭻ – : ۲۰ – ﺑﯿﺴﺖ – ﻣﻮرد

۳ـ اﻧﻮاع ﺳﺰارﯾﻦ : ۷۰ – ﻫﻔﺘﺎد – ﻣﻮرد

۴ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ و ﭘﯽ ﮔﯿﺮی آن : ۵۰ – ﭘﻨﺠﺎه – ﻣﻮرد

۵ـ ﺳﺮﮐﻼژ : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۶ـ آﻣﻨﯿﻮﺳﻨﺘﺰ : ۳ – ﺳﻪ – ﻣﻮرد

۷ـ ﺳﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ : ۱۵۰ – ﺻﺪ و ﭘﻨﺠﺎه – ﻣﻮرد

۸ـ ﮐﻮرﺗﺎژ ﺗﺨﻠﯿﻪ ای : ۲۰ – ﺑﯿﺴﺖ – ﻣﻮرد

۹ـ ﮐﻮرﺗﺎژ ﻣﻮل – suction curettage – : 7 – ﻫﻔﺖ – ﻣﻮرد

اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﺗﻮﺳﻂ دﺳﺘﯿﺎر ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺟﺮاح ، ﮐﻤﮏ اول ﯾﺎ ﮐﻤﮏ دوم ﺣﺪاﻗﻞ دو ﻣﻮرد از ﻫﺮ ﮐﺪام – ﺿﺮوری اﺳﺖ

۱ـ ﭘﺎرﮔﯽ درﺟﻪ ۴ – ﭼﻬﺎر

۲ـ ﺑﺴﺘﻦ ﻋﺮوق رﺣﻤﯽ

۳ـ ﺑﺴﺘﻦ ﺷﺮﯾﺎن ﻫﺎﯾﭙﻮﮔﺎﺳﺘﺮﯾﮏ

۴ـ ﺳﺰارﯾﻦ ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ و/ ﯾﺎ ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ ﻣﻮل

در ﺣﯿﻄﻪ زﻧﺎن

I ـ ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎی ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﺿﺮوری   

ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮد دﺳﺘﯿﺎر ﺿﺮوری اﺳﺖ

۱ـ ﮐﻮﻟﭙﻮﺳﮑﻮﭘﯽ : ۳۰ – ﺳﯽ – ﻣﻮرد ۲ـ ﻫﯿﺴﺘﺮوﺳﮑﻮﭘﯽ : ۱۰ – ده – ﻣﻮرد  ۳ـ ﺳﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ : ۸۰ – ﻫﺸﺘﺎد – ﻣﻮرد  ۴ـ ﻻﭘﺎراﺳﮑﻮﭘﯽ : ۲۰ – ﺑﯿﺴﺖ – ﻣﻮرد

۵ـ دﯾﻼﺗﺎﺳـــﯿﻮن و ﮐﻮرﺗﺎژ – D&C – : 40 – ﭼﻬﻞ – ﻣﻮرد

۶ـ ﺑﯿﻮﭘﺴﯽ آﻧﺪوﻣﺘﺮ : ۲۰ – ﺑﯿﺴﺖ – ﻣﻮرد

II ـ ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎی ﺟﺮاﺣﯽ

ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮد دﺳﺘﯿﺎر – ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟـﺮاح

اﺻﻠﯽ – ﺿﺮوری اﺳﺖ

۱ـ ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ اﺑﺪوﻣﯿﻨﺎل : ۲۵- ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۲ـ ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ واژﯾﻨﺎل : ۸ – ﻫﺸﺖ – ﻣﻮرد

۳ـ ﮐﻮﻟﭙﻮراﻓﯽ ﻗﺪاﻣﯽ ﯾﺎ ﺧﻠﻔﯽ ، و ﭘﺮﯾﻨﻮراﻓﯽ : ۲۰ – ﺑﯿﺴﺖ – ﻣﻮرد ۴ـ ﺳﯿﺴﺘﮑﺘﻮﻣﯽ ﺗﺨﻤﺪان ﯾﺎ اووﻓﻮرﮐﺘﻮﻣﯽ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ : ۱۰ – ده – ﻣﻮرد

۵ـ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﺧﺎرج رﺣﻤﯽ : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۶ـ ﻣﯿﻮﻣﮑﺘﻮﻣﯽ : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۷ـ ﮐﻨﯿﺰاﺳﯿﻮن : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۸ـ ﺑﺴﺘﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی رﺣﻤﯽ – TL – : 10 – ده – ﻣﻮرد

ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮد دﺳﺘﯿﺎر ﺿﺮوری ﻧﯿﺴﺖ اﻣﺎ

ﺷﺮﮐﺖ در آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮐﻤﮏ ﺟﺮاح اول ﯾﺎ دوم ﺿﺮوری اﺳﺖ

۱ـ ﺳﺎﮐﺮوﮐﻮﻟﭙﻮﭘﮑﺴﯽ : ۴ – ﭼﻬﺎر – ﻣﻮرد

۲ـ ﺑﺮچ – Burch – : 4 – ﭼﻬﺎر – ﻣﻮرد

۳ـ واژﯾﻨﻮﭘﻼﺳﺘﯽ : ۲ – دو – ﻣﻮرد

۴ـ رادﯾﮑﺎل ﻫﯿﺴﺘﺮﮐﺘﻮﻣﯽ+ ﻟﻨﻔﺎدﻧﮑﺘﻮﻣﯽ ﻟﮕﻨﯽ + ﭘﺎرﺷﯿﺎل واژﻧﮑﺘﻮﻣﯽ – ورﺗﻬﺎﯾﻢ

Wertheim – : 5 – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۵ـ ﻋﻤﻞ ﺟﺮاﺣﯽ ﮐﺎﻧﺴـﺮﻫﺎی ﺗﺨﻤﺪان : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

۶ـ اﺻﻼح اﺧﺘﻼﻻت آﻧﺎﺗﻮﻣﯿﮏ دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ – از ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎﯾﻤﻦ ﺑﺪون ﺳﻮراخ ﺳﭙﺘﻮم واژن و ﺳﭙﺘﻮم رﺣﻢ – : ۵ – ﭘﻨﺞ – ﻣﻮرد

ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻌﺪاد اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮد دﺳﺘﯿﺎر ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﮑﻞ

ﺟﺮاح اﺻﻠﯽ ﯾﺎ ﮐﻤﮏ ﺟﺮاح – ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ

۱ـ ﺟﺮاﺣﯽ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ ﻻﭘﺎراﺳﮑﻮﭘﯽ- ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﺧﺎرج رﺣﻤﯽ – EP – ﮐﯿﺴﺖ ﺗﺨﻤﺪان،رﻓﻊ ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﯽ ﻫﺎ ، ﮐﻮﺗﺮ ﮐﺮدن ﺗﺨﻤﺪان ﻫﺎ و ﺑﯿﻮﭘﺴﯽ- : ۱۰ -ده- ﻣﻮرد   ۲ـ ﺗﺮﻣﯿﻢ ﻓﯿﺴﺘﻮل وزﯾﮑﻮواژﯾﻨﺎل و رﮐﺘﻮواژﯾﻨﺎل : ۲ – دو – ﻣﻮرد

پ ـ ﭘﺮوﺳﯿﺠﺮﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ رﺷﺘﻪ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن ﮐﻪ ﻧﺎﻣﯽ از آن ﻫﺎ ﺑﺮده ﻧﺸﺪه  ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺻﻼﺣﺪﯾﺪ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ، ﺑﻪ ﺷﺮط آن ﮐﻪ در اﺟﺮای ﺿﻮاﺑﻂ ﺧﻠﻠﯽ اﯾﺠﺎد ﻧﮑﻨﺪ ، در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ دﺳﺘﯿﺎر ﮔﻨﺠﺎﻧﺪه ﺷﻮد

ت ـ ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت دﺳﺘﯿﺎران در زﻣﯿﻨﻪ اﻋﻤﺎل ﺟـﺮاﺣــﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﮑــﺘﻮب و

دﻗﯿﻖ ﺛﺒﺖ ﺷﻮد – ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﯽ ﯾﺎ logbook – . در اﯾﻦ ﻣﻮرد

۱ـ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪارک ﻣﺮﺑﻮط درﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪه ﺗﻌﺪاد و ﻣﺸﺨﺼﺎت – از ﺟﻤﻠﻪ ﺷﻤﺎره ﭘﺮوﻧﺪه  ﺑﯿﻤﺎران در ﻫﺮ ﯾﮏ از زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ دﺳﺘﯿﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺮاح اﺻﻠﯽ و / ﯾﺎ ﮐﻤﮏ ﺟﺮاح اﻧﺠﺎم وﻇﯿﻔﻪ ﮐﺮده اﺳﺖ . ﻻزم اﺳﺖ اﻋﻤﺎل ﺛﺒﺖ ﺷﺪه ﺑﻪ

ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺴﺆول ﺑﺮﺳﺪ

۲ـ اﯾﻦ ﻣﮑﺘﻮب ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ دﺳﺘﯿﺎران ﺑﻪ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ در ﻧﻈﺮ

ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺮای آﻧﺎن از ﻧﻈﺮ ﺗﻌﺪاد و ﺗﻨﻮع اﻋﻤﺎل ﺟﺮاﺣﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ

۳ـ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ در ﻣﻮرد ﺛﺒﺖ اﻋﻤﺎل ﺟﺮاﺣﯽ ﺗﻮﺳﻂ دﺳﺘﯿﺎران ﻣﺴﺆول         ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

۴ـ ﻻزم اﺳﺖ logbook دﺳﺘﯿﺎران در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺎزدﯾﺪ ﮔﺮوه ﺑﺎزدﯾﺪ ﮐﻨﻨﺪه از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ

در دﺳﺘﺮس ﺑﺎﺷﺪ

۳ـ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده

ﻻزم اﺳﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ، آﻣﻮزش ﻣﻨﻈﻤﯽ در ﻣﻮرد ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎران وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت آﻣﻮزﺷﯽ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از ﻣﺸﺎوره ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﺎﻧﻮاده و ﺗﻤﺎم روش ﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﮔﯿﺮی از ﺑﺎرداری . اﯾﻦ آﻣﻮزش ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺤﻮه اﻧﺠﺎم ﻫﺮ ﮐﺪام و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ درﻣﺎن ﻋﻮارض ﻧﺎﺷﯽ از آن ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ  در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ آﻣﻮزش اﯾﻦ ﻣﻮارد ﺧﺎرج از ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺑﺎﯾﺪ

اﯾﻦ اﻣﺮ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻫﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺠﺮب ﺗﺤﻘﻖ ﯾﺎﺑﺪ

۴ـ دوره ﻫﺎی ﭼﺮﺧﺸﯽ – rotations –

ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻋﻼوه ﺑﺮ دوره ﻫﺎی ﭼﺮﺧﺸﯽ در ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎی زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن  ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ در ﺳﺎﯾﺮ ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻧﯿﺰ دوره ﻫﺎی ﭼﺮﺧﺸﯽ

ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد    اﻟﻒ ـ ﺟﺮاﺣﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ : دو – ۲ – ﻣﺎه ب ـ آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ : ﯾﮏ – ۱ – ﻣﺎه

پ ـ اوروﻟﻮژی : ﯾﮏ – ۱ – ﻣﺎه

ت ـ رادﯾﻮﻟﻮژی : ﯾﮏ – ۱ – ﻣﺎه

ث ـ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی وﯾﮋه ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن – ICU – ، ﻧﻮزادان – NICU – ، ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ و

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۶
فرزاد هاتفی

پزشکی