مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه صورت می گیرد

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ق.ظ

http://www.vegannews.ir/wp-content/uploads/education_research.jpg

تحقیق بازار مشاهده عملکرد مشتریان به منظور درک این که چیزی توجه آنها را جلب می کند و نهایتاً نتیجه گیری کردن از این مشاهدات است. اگر تحقیقات بازار اجرا نشده باشد آنگاه ممکن است مهارت‌های فروش و مذاکره چندان بکار نیاید. به بیان دیگر شرط لازم برای اثربخشی تبلیغات یا مذاکره و فروش، داشتن درک کامل از بازار می‌باشد. اهمیت تحقیقات بازاریابی بحدی است که برخی شرکت‌ها بصورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها برای صاحبان کسب‌وکارها اطلاعات مورد نیازشان از بازار، جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند.

جمع‌آوری اطلاعات فقط از افرادی که می‌شناسید. گاهی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در زمان تحقیق، فقط با اعضای خانواده و همکاران نزدیک‌شان مصاحبه می‌کنند. اما اغلب، دوستان و خانواده گزینه‌های مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی نیستند. 

برای به دست آوردن مفیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات، باید با مشتریان واقعی در مورد نیازها، خواسته‌ها و انتظارات‌شان صحبت کنید.همزمان با گرد آوری اطلاعات تاریخچه ای درباره ی فروش شرکت ، جمع آوری اطلاعاتی که جایگاه واقعی آن را نشان دهد ضرورت دارد. این امر مستلزم تحقیق در مورد بازار ، یعنی جمع آوری اطلاعات درباره ی بازار و سپس تجزیه و تحلیل ان در شرایط بازاریابی تولیدات است. 

تحقیق در مورد بازار را در ساده ترین شکل آن میتوان ترکیب تجربیات درون سازمانی ، عوامل مؤثر در فروش ، اطلاعات بازار و مطالعات بازاریابی تعریف کرد. ما از این منابع ، اطلاعات بازاریابی استخراج میکنیم که به ما امکان تجزیه و تحلیل ، مقایسه و ارزیابی می دهد . 

تحقیقات بازاریابی فرآیند طراحی، جمع آوری، تجزیه، تحلیل و ارائه سیستماتیک داده ها و یافته های مربوط به یک وضعیت خاص بازاریابی است که شرکت با آن مواجه شده است . 

 تحقیقات بازار یابی را نباید با تحقیقات بازار اشتباه گرفت . تحقیقات بازار یا کنکاش در یک بازار خاص فقط یکی از اجزاء تحقیقات بازاریابی است. 

تحقیقات بازار بطور خاص با جمع آوری اطلاعات درباره اندازه و روند بازار سرو کار دارد اما تحقیقات بازاریابی سطح وسیعتری از فعالیتها را در بر می گیرد.در حالیکه ممکن است تحقیقات بازار را هم در بربگیرد. به عبارت دیگر تحقیقات بازار یک جزء از تحقیقات بازاریابی است که درباره تحقیق نمودن در خصوص بازار شامل نیازهای مشتریان، رقبا، فرصتها و تغییرات بازار می باشد.  مهمترین عامل ظهور تبلیغات خلاق و اثرگذار در قرن حاضر، برقراری ارتباطی صحیح با مخاطب می باشد.

 در گرو برقراری چنین ارتباطی است که پیام مستتر در تبلیغ همان گونه که منبع ارسال مایل است، دریافت و رمزگشایی می شود. به عبارتی تعیین پذیری در ارتباط به اوج خود می رسد و مخاطبان هدف تفسیری یکسان از پیام مطابق با خواست صاحب کالا یا خدمت را خواهند داشت. تحقیقات بازار یا همان تحقیقات بازاریابی یکی از عوامل کلیدی برای به دست آوردن مزیت در مقابل رقبا است. تحقیقات بازار اطلاعات مهمی برای تشخیص و تجزیه و تحلیل نیازهای بازار، اندازه بازار و رقبا است.

 تحقیقات بازار بر اساس تعریف ارائه شده توسط انجمن تحقیقات بازار اروپا (ایزومار) در مورد تحقیقات اجتماعی و بازار، شامل تحقیق در مورد عقاید و اجتماع می شود و جمع آوری سیستماتیک اطلاعات و تفسیر اطلاعات در مورد افراد و یا سازمان ها با استفاده از روش های تحلیلی و آماری و تکنیک های علوم کاربردی اجتماعی و حمایت از تصمیم گیری ها؛ را در بر می گیرد.

عرضه چنین اثر تبلیغی نیازمند دانش و درک درست و کامل خالق آن نسبت به مخاطبان هدف می باشد بدین ترتیب با در نظر داشتن فاکتورهای مطلوب و مورد پسند دست به عمل زده و رویاها و آرزوهای بزرگ مردم را دست یافتنی و نزدیک نشان می دهد و همان طور که یک ضرب المثل قدیمی در تبلیغات می گوید : صدای کباب کردن استیک را بفروش نه خود آن را لذت استفاده از کالا یا خدمت را برای آنها به تصویر می کشد.

  در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار از طریق جمع آوری اطلاعات مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیمهای درست به شمار می آید. 

 شما به کمک تحقیقات بازاریابی می توانید: ریسک فعالیتهای خود را کاهش دهید. فرصتهای نهفتۀ بازار را کشف و شناسایی کنید. مشکلات  بالقوه را شناسایی کنید. از وضعیت رقبای خود آگاه شوید.  مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر بشناسید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۸
فرزاد هاتفی