مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

بررسی تخصصی سیستم کاربرد شیشه در سقف ساختمان

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ


سقف های شیشه ای ساختاری زیبا ازشیشه به جای مصالح رایج سقف ساختمان می باشند. در واقع این ساختار راه حَلی زیبا و سازگار با محیط زیست برای روشن کردن ساختمان های مسکونی و یا تجاری هستند.این سیستم با استفاده از نور طبیعی به جای الکتریسیته بعنوان یک منبع نور موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد. انواع پنجره‌های سقفی شامل پنجره‌های پشت بام، پنجره‌های سقفی یکه، دستگاه‌های روشن سازی لوله‌ای(TDDs)، شیشه شیب دار و پنجره‌های سقفی معمولی می‌باشند. کاربردها شامل:

1- عامل‌های روشن سازی معمولاً برای ورود مستقیم و غیر مستقیم نور خورشید از طریق نورافکنی بالا به کار برده می‌شوند.

2- فراهم کردن رابطه بصری به محیط بیرون نسبت به ساکنان داخلی می‌باشد

3- ساختمان قابل تحمل – گرمایش غیر فعال خورشیدی با دستگاههای عملی، تهویه برای خنک سازی غیر فعال و مبادله هوای تازه

پنجره سقفی ثابت متشکل از چارچوب ساختاری محافظ یک قاب لعاب کاری می‌باشد (بخش انتقال دهنده نور، که عمدتاً از شیشه یا پلاستیک تشکیل می‌شود پنجره سقفی که عملی پنجره لعابی متصل و نگه داشته شده توسط قاب را بکار می‌برد زمانیکه در دسترس ساکنَان می‌باشد این نوع نیز پنجره سقفی نامیده می‌شود.

امروزه سقفهای کاذب در ساختمانها جزئی است که نمی توان آن را نادیده گرفت . محلی برای عبور تاسیسات که دسترسی به آن نیز بسیار مهم است . گاه این سقفها محلی برای نور دهی نیز به حساب می آیند که اهمیت آنها را دو چندان می کند . معمولا سقفهای کاذب در سرویسهای بهداشتی و یا آشپزخانه وجود دارد که توجه به زیبایی آنها باعث زیباتر شدن این فضاها در منزل می شود .

بسیاری از افراد که علاقه به داشتن فضایی زیبا و متفاوت هستند علاقه ای به استفاده از متریالهای بی ارزشی چون طلقهای پلاستیکی برای این فضا ندارند از این رو برای پوشش خاص و متفاوتی که برای آنها نیاز دارند دچار مشکل و سر در گمی می شوند .

از این رو هنرمندان ما بر آن شدند تا محصولی زیبا , منحصر به فرد و مناسب برای این سقفهای کاذب طراحی کنند . پیشنهاد ما استفاده از انواع شیشه های تزیینی است که با قابلیتهای بسیاری که دارند بسیار مناسب این فضاها می باشند .

امکان ساخت این شیشه ها در ابعاد و سایزهای مختلف وجود دارد چرا که همه مراحل ساخت آنها در داخل و توسط هنرمندان داخلی تولید می شود . از دیگر مزایای استفاده از آنها نصب ساده است که استفاده آنها را برای کلیه افراد سهل و آسان می کند . وجود طرحها و تکنیکهای مختلف در طراحی این شیشه ها باعث گشته که هر شخصی با هر سلیقه ای بتواند یک نمونه از آنها را انتخاب کند .

این شیشه ها بدلیل سکوریت بودنشان از نوع شیشه های ایمنی مخصوص سقف شیشه ای بوده و مشکلی برای استفاده ندارند . شیشه بدلیل شفافیتش قابلیت عبور نور را به راحتی در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم نور دهی مناسبی نیز در فضا داشته باشیم . در محلهایی که نیاز به پوشش کامل فضای پشتی وجود دارد می توان با مات کردن پشت شیشه از این امکان نیز برخوردار شویم .

کلیه رنگها ی کار شده بر روی این شیشه ها از دکور گرم تا دکور سرد کاملا بر روی شیشه تثبیت شده است به طوری که بر اثر بخار , خراش و یا هر نوع شستشویی مشکلی برای آنها پیش نمی آید و امکان تمیز شدن را به بهترین شکل به مصرف کننده می دهد . از این روست که استفاده از این نوع شیشه ها برای بسیاری از افراد مناسب و جالب است.

این روزها نمای شیشه ای به عنوان عضوی ثابت از نمای شهری در شهرهای مدرن محسوب می شود. سقفها، سایبان ها و نماهای شیشه ای باید پاسخگوی نیازهای عملکردی زیادی باشند، تعدادی از آنها را میتوان به شرح ذیل مطرح نمود:

  • عملکردهای بصری:

  -  استفاده حداکثری از نور روز.

  - دید به داخل و دید به خارج.

  - جلوه ظاهری.

  • عملکردهای حرارتی:

  -  ممانعت از اتلاف حرارت از داخل به بیرون و عدم جذب بیش از حد گرادیان حرارتی از خارج به داخل.

  -  جذب حرارت.

  -  ایجاد تعادل حرارتی.

  • عملکردهای مکانیکی:

  -  عمر مفید بالا.

  -  استحکام کافی در مقابل بارهای خارجی نظیر بار ناشی از باد و زلزله.

  -  تحمل تنش های حرارتی.

  • عملکردهای دیگر:

  -  مقاومت در برابر آتش سوزی.

  -  عایق صدا.

مهمترین نیاز عملکردی در نمای شیشه ای، ایمنی است که به عنوان موضوعی مهم در حراحل نصب نمای شیشه ای در ارتفاع بالاتر از قد انسان مطرح است که  دراین باره دو عامل مطرح است:

   - انتخاب نوع شیشه کاری و خصوصیات آن.

   - نوع طراحی سیستم نگهدارنده.

 انواع مصالحی که در معماری نما و سقفهای شیشه ای کاربرد  فراوان دارند عبارتند از شیشه های ساختمانی با ساختار مختلف، پلی کربنات ها و پلی متاکریلات ها یا PMMA (که دومی در زبان عامه به عنوان آکریلیک، پرسپکس یا پلکسی گلاس شناخته شده است).

ایجاد سازه پایدارخود ایستا با توان مقابله با نیروهای وارد از فشار برف،باران،باد و غیره همچنین مقاومت در برابر عبور گرما ،سرما،رطوبت،صدا و هوا با بهره گیری از دو فلز فولاد و آلومینیوم در کنار یکدیگر میسر می گردد.اجرای جزئیات ظریف بوسیله واشرها و چسبهای مخصوص همچنین محاسبات سازه ای و طراحی های زیبا مجموعه ای بی نظیر از لحاظ بصری را پدید می آورد     سیستم سقف شیشه ای متحرک برقی  سقف های متحرک یکی از تکنولوژی های جدید در این صنعت می باشد که بوسیله ریموت کنترل باز و بسته می شود .سقف متحرک شیشه ای اتوماتیک از ورود باران جلوگیری می کند. این محصول طوری طراحی شده وزن حاصل از باد و باران،برف و زلزله تحمل می کند.  از مزایای استفاده از سقف شیشه ای می توان به زیبایی و فرم پذیری ، عمر طولانی،استفاده راحت و تنوع رنگ و طرح اشاره کرد. این نوع پوشش برای مکانهای مختلفی از جمله مراکز توریستی،تجاری،آموزشی و فرهنگی و پارکها استفاده می شود.  این نوع سیستم ها توسط ریموت کنترل باز و بسته می شوند. تکنولوژی به کار گرفته شده در این محصول به نحوی است که سنسور هوشمند باران، آفتاب و یا برف را دارا می باشد. سنسور هوشمند باران یا برف طوری طراحی شده که در هنگام بارش ، سقف به طور اتوماتیک بسته شده و نیازی به دخالت کاربر نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۰
فرزاد هاتفی