مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

معرفی انواع عایق حرارتی و رطوبتی

شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ب.ظ

عایقکاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایقکاری میتوان یک خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنکتر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته میشود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ میگردد.
ایرانیان از دیرباز با عایقکاری آشنا بوده اند و با استفاده از مصالح ساختمانی در دسترس، خانه های خود را طوری می ساختند که کمترین نیاز را به گرمایش و سرمایش داشته باشد و این خود جلوه ای از تمدن دیرینه ایران و ایرانیان است.عایق در تابستان باعث میشود گرمای کمتری وارد ساختمان شود و در زمستان نیز جلوی خروج گرما از ساختمان و سرد شدن آن را میگیرد
در این پایگاه قصد داریم شما را با انواع مختلف عایق اعم ازعایقهای سنتی ونوین وهمچنین روشهای صحیح عایق بندی اشنا کنیم.
ارائه اطلاعات به ترتیب تاریخ پیدایش وتولید عایقها ازعایقهای سنتی تا نوین ونیز توضیح در باره نحوه عملیات عایق بندی هریک در حین معرفی انها می باشد.امید است توضیحات مذکورمفید واقع گردد.
انواع عایقها:1. عایقهای سنتی 2.عایقهای نوین
میزان صرفه جویی انرژی با عایق های ساختمانی
اما در مورد محل های عایق کاری باید بدانید که سقف ها، دیوارهای خارجی، کف واحد مسکونی و همچنین لوله های آبگرم مرسوم ترین و اصلی ترین مکان هایی هستند که عایق کاری روی آنها پیاده سازی می شود.
به این ترتیب، عایق کاری سقف ها مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را ۳۵ درصد تا ۴۵ درصد کاهش می دهد.
همچنین عایق کاری دیوارهای خارجی مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ۱۵ درصد و عایق کاری کف مصرف انرژی را در زمستان ۵ درصد کاهش می دهد.
برای عایق کاری لوله های آبگرم می توان از عایق های پتویی یا عایق هایی که به طور ویژه برای لوله ها ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند استفاده کرد.
اما عایق های ساختمانی بر خلاف تصور، انواع و اقسام متنوع و فراوانی دارد که می توان از آنها در موارد مناسب خود استفاده کرد.
برخی از این عایق ها مانند ایزوگام ها و عایق های بام اشکال قدیمی تر و سنتی تر عایق کاری هستند، اما برخی دیگر مانند نانو عایق ها اشکال مدرن تری هستند که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و با گذشت زمان به بازار مصرف عرضه شده اند.
در این میان، برخی از انواع عایق ها نسبت به سایرین استفاده متداول تری دارند و بیشتر از آنها استقبال می شود.
چند راهنمایی کلی برای نصب عایق ها
عایق ها در صورتی خوب کار خود را انجام می دهند که به طور صحیح نصب شده باشند. موارد زیر به شما کمک می کند تا بهترین کارایی از عایق هایی که نصب می کنید ببینید:
هرگز عایق را فشرده نکنید. عایق باید پس از نصب همان ضخامت اولیه خود را داشته باشد، در غیر این صورت مقدار مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد و نمی توان آن طور که انتظار می رود جلوی انتقال حرارت را بگیرد.
عایق کاری را به طور کامل روی تمام سطح انجام دهید. چرا که اگر تنها 5% از سطح خالی بماند ، ممکن است تا 50% از کارایی عایق کاری کاسته شود.
مواد عایق را باید خشک نگه داشت ، زیرا به استثنای پلی استایرن که نسبت به آب مقاوم است ،بقیه عایق ها بر اثر رطوبت کارایی آنها پایین می آید. در برخی عایق های آزاد مقدار مقاومت حرارتی متناسب با تراکم عایق است نه ضخامت آن. در این عایق ها، مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتی تا 20% کاهش یابد. از این رو باید بعد از نصب کننده عایق تضمین گرفت.
از عایق های آزاد در سقف هایی که شیب زیادی دارند استفاده نکنید.
در صورت استفاده از عایق های بازتابنده باید حتما پشت آنها یک لایه هوای ساکن به ضخامت 20 میلی متر وجود داشته باشد.تمام سوراخها و پارگی ها و درزها باید با نوارچسب پوشیده شوند.
اطراف کابل های برق و لوازم الکتریکی را هرگز عایق کاری نکنید، ایمن بودن عایق کاری باید توسط یک فرد متخصص بررسی شود.
در فاصله کمتر از 90 میلی متر فنهای خروجی عایق نصب نکنید. در فاصله کمتر از 25 میلی متر حبابهای لامپ و سرپیچ آنها عایق کاری نکنید.
برآوردها نشان می دهد که 9 سانتیمتر عایق حرارتی پشم شیشه معادل 3 متر سیمان درکاهش مصرف سوخت وجلوگیری از اتلاف حرارت داخل ساختمان و همچنین کاهش ورود سر و صدا به داخل ساختمان عمل می کند.
با 2 درصد هزینه اضافی درساختمان سازی برای عایق کاری با پشم شیشه می توان 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و همچنین مانع ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان شد.
به عقیده کارشناسان صنعتی و دست اندرکاران ساختمان سازی، هزینه عایق کاری ساختمان ها 8/1 درصد هزینه کل ساختمان است، اما مزایای استفاده از عایق کاری مانند کاهش مصرف سوخت وجلوگیری از اتلاف گرما و سرمای داخل ساختمان و همچنین اثرات جلوگیری ازورود آلودگی هوا و آلودگی صوتی به داخل محیط زندگی و کار بسیار
بالاتر از سرمایه گذاری اولیه برای عایق کاری است. خانوارها و ساکنان ساختمان های عایق کاری شده در سال اول سکونت خود، کل هزینه عایق کاری را از محل صرفه جویی درسوخت و برق پرداخت خواهند کرد.
آمارهای صرف جویی در هزینه ها و کاهش مصرف سوخت در اثر عایق کاری صنایع و ساختمان ها درکشورهای مختلف نشان می دهد که ترکیه درسال 1995 با اجباری کردن عایق کاری با ضخامت 5 سانتی متر در ساختمان ها 20 هزار تن گازسمی co2 را کاهش داد، سایرآلاینده ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
این کشورها علاوه بر کاهش آلودگی هوا از سایر مزایای عایق کاری مانند کاهش مصرف سوخت و برق، جلوگیری از ورود سروصدا به داخل خودروها و ساختمان ها محیط زندگی و کاهش سروصدا و اتلاف انرژی در کارخانه ها، خیابان ها و ساختمان ها، میلیارد ها دلار صرفه جویی داشته اند و محیط زندگی شهری وخانواده ها با آرامش بیشتری همراه شده است.
کارشناسان محیط زیست، متخصصین انرژی و روان شناسان، امروزه اجباری کردن عایق کاری و استفاده از عایق رطوبتی و حرارتی را عاملی درکاهش ناراحتی های روحی، عصبی، اتلاف انرژی، کاهش آلودگی هوا و بیماری های مختلف معرفی کرده اند. درشرایطی که تولید خودرو درکشور به 700 هزار دستگاه در سال رسیده وساخت وساز رونق زیادی دارد و به معابر و خیابان های محدود تهران هر روز تعداد زیادی خودرو اضافه می شود، ساختمان های تک واحدی و 2 واحدی تخریب می شوند و به جای آنها آپارتمان های 20- 10 واحدی ساخته می شود، خانوارهای شهری به صورت متراکم در نقاط مختلف شهر سکونت می کنند،
برخی از مهم ترین عایق های رایج ساختمانی
عبارتند از:
عایق های قطعه ای: این عایق ها به دو نوع عایق های پشم شیشه و پشم سنگ تقسیم می شوند.
پشم شیشه از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود. این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده و برای مصرف به بازار عرضه می شوند. پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است. این عایق انواع و کاربردهای گوناگونی دارد و نصب آن مطابق دستورالعمل سازنده انجام می شود. پشم شیشه به راحتی بریده شده و نصب می شود. همچنین ماده اولیه برای تولید پشم سنگ، مشهورترین سنگ آذرین یعنی دیاباز یا بازالت است. این ماده بازمانده فعالیت های آتشفشانی است که در ایران فراوان یافت می شود. پشم سنگ از پشم شیشه متراکم تر بوده و دارای مقاومت گرمایی بیشتری است. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی خوبی نیز هست. تولید، عرضه و نصب این عایق مانند پشم شیشه بوده و در برابر آتش بسیار مقاوم است.
عایق های پتویی: شکل دیگری از انواع عایق های ساختمانی است ویژگی های این عایق ها شبیه عایق های قطعه ای است. پشت این عایق ها معمولا با ورقه آلومینیومی پوشانده می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۲
فرزاد هاتفی