مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

کفش های مخصوص دویدن و اسپرت

سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰ ق.ظ


کفش ورزشی خوب ویژگی هایی دارد که می تواند راحتی و کارایی شما را نیز افزایش دهد. انتخاب یک جفت کفش مناسب ورزش، یعنی انتخاب بین رسیدن به هدف تناسب اندامتان، یا نشستن روی صندلی پزشک ارتوپداکثر فعالیت های ورزشی و تمرینات تناسب اندام، نیاز مبرمی به پاها، قوزک، ساق و ران پای شما دارند، و پوشیدن یک کفش ورزشی مناسب و اندازه‌ی شما می‌تواند فشار وارد شده بر پاها را کاهش داده و از بوجود آمدن آسیب‌های ورزشی پیشگیری کند. 

همچنین یک کفش ورزشی مناسب، می تواند راحتی و کارایی شما را نیز افزایش دهد. نیازهایتان را بسنجید اینطور فکر نکنید که یک جفت کفش کتانی تمام نیازهای ورزشی شما را پوشش می‌دهد!

 کفش‌های ورزشی اختصاصا برای فعالیت‌های خاصی طراحی شده‌اند. شما می‌توانید کفش‌هایی برای دویدن، پیاده روی، کوه پیمایی و بسکتبال و در عین حال کفش های میخ داری برای بیس بال، فوتبال و سافت بال پیدا کنید. اگر می خواهید فعالیتی را حداقل دو بار در هر هفته انجام دهید، به کفش طراحی شده مخصوص آن فعالیت احتیاج دارید. خرید کفش هنگامی که تصمیم گرفتید کفش ورزشی بخرید، سعی کنید که در پایان روز خریدتان را انجام دهید.
 پاها در طول روز متورم خواهند شد، بنابراین کفش مورد نظرتان باید زمانی که پاهای شما در بزرگ ترین اندازه ی خود قرار دارند، کاملا اندازه تان باشد. همان مدل جورابی را بپوشید که معمولا همیشه به پا می کنید. هنگامی که در حال امتحان یک جفت کفش هستید، اطمینان حاصل کنید که کفش، پاشنه‌ی پایتان را محکم چسبیده و بخوبی آنرا پوشانده باشد.

 وقتی راه می روید پاهایتان نباید داخل کفش بلغزد. بعلاوه باید بین انگشتان پاهایتان و انتهای کفش، به اندازه ی نیم اینچ برابر با پهنای شصت دستتان فاصله باشد. نباید احساس کنید که جا برای انگشتان پاهایتان تنگ است یا بدتر از آن در حال له شدن هستند! هر دو لنگه‌ی کفش مورد نظرتان را بپوشید و بندهایش را سفت کنید تا مطمئن شوید که اندازه‌ی شماست. سپس در اطراف فروشگاه قدم بزنید تا سطح راحتی کفش را تست کنید.
 علاوه بر اندازه‌ی مناسب، قوس کف پای شما نیز تعیین کننده‌ی نوع کفشی است که نیاز دارید.;اگر قوس کف پاهایتان زیاد است، هنگامی که می‌دوید پاهایتان تمایل به چرخیدن به سمت بیرون پاهایتان را دارند. در حالیکه قوس کم، باعث خواهد شد هنگام دویدن پاها به درون بچرخند. شما می‌توانید کفش‌هایی را انتخاب کنید که اختصاصا برای اصلاح این گرایش طبیعی ساخته شده باشند. 
 یک پزشک، با توجه به میزان قوس کف پای شما، می‌تواند نوع کفشی که به کارتان می‌آید را تشخیص دهد. قیمت قبل از اینکه به خرید بروید، مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید را مشخص کنید. کفش‌های ورزشی با کیفیت، قیمت نسبتا بالایی هم دارند. اما به یاد داشته باشید که گران‌تر، همیشه به معنای بهتر نیست.
 بیماری های مختلفی در پا وجود دارند و مشکلات ناشی از بعضی را می توان با استفاده از کفش مناسب برطرف کرد. در هر بیماری پا، ممکن است نیاز به استفاده از کفشی با خصوصیات خاص باشد که با بیماری دیگر متفاوت است، ولی خصوصیات مشترکی وجود دارند که تمام کفش اسپرت طبی باید واجد آنها باشند.
 

1- کفی کفش طبی ورزشی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به طور کلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می‌شود، معمولا حدود دو برابر وزن بدن است. این نیرو در حالت دویدن حتی تا 10 برابر وزن بدن هم به اندام ‌ها منتقل خواهد شد. بنابراین‌ کفی کفش می‌تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و در نهایت به بدن داشته باشد.

 
2- کفی کفش ورزشی باید کاملا متناسب با ویژگی های کف و قوس کف پا باشد. ضمن اینکه باید سبک، ضخیم و جاذب ضربه (دارای خاصیت الاستیکی) به‌خصوص در ناحیه پاشنه هم باشد.

3- پوشیدن کفش‌ هایی با پاشنه یا کفی‌ای از جنس چوب یا MDF، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ حتی اگر چنین کفش‌ هایی با ادعای طبی بودن به فروش برسند. جنس چوب و MDF (ام دی اف) می‌تواند به سرعت پاشنه پا را آزار دهد و باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. در حالی که پوشیدن کفش ‌هایی با پاشنه و کفی‌ هایی با خاصیت الاستیکی، به هیچ ‌وجه پاشنه و کف پا را آزار نمی‌دهد. 
 
4- کفش مناسب باید کاملا اندازه پا باشد، نه تنگ‌تر و نه گشادتر. اگر کفش شما بیش از حد تنگ باشد یا پاهایتان را فشار دهد، خون رسانی در ناحیه پا مختل خواهد شد. ایجاد نقاط فشاری و زخم ناشی از آن هم می‌تواند از دیگر عوارض پوشیدن کفش اسپرت طبی یا غیرطبی تنگ باشد. گشاد بودن کفش طبی و بازی کردن پا درون آن هم باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در انتقال نیرو می ‌شود. پس حواستان باشد فروشنده کفش بزرگتر یا کوچکتری را به شما تحمیل نکند و قول بهبود سایز با قالب زدن یا کفی گذاشتن را به شما ندهد.
 
5- معمولا قسمت جلویی کفش طبی مناسب باید فضای مناسب برای انگشتان پا را داشته باشد، یعنی انگشتان پای شما باید در فضایی قرار بگیرند که نه آنقدر تنگ باشد که روی هم بیفتند و فشرده شوند و نه آنقدر فضای قرار گرفتنشان در پنجه کفش گشاد و باز باشد که محافظت خوبی از آنها در برابر ضربه ‌های احتمالی انجام نشود. 

6- رویه کفش طبی باید انعطاف‌پذیر و از جنس چرم باشد تا بتواند سرما و گرما را به خوبی به پا منتقل کند. البته در حال حاضر، جنس‌های ترکیبی مختلف و با قیمت مناسب‌ تری برای رویه کفش‌ های طبی طراحی شده‌اند که چنین خاصیت هایی هم دارند.

7- وقتی عرض یا ارتفاع پنجه کفش کم باشد بیماری های زیادی مانند انگشت چکشی، میخچه و هالوکس والگوس را ایجاد می کند. انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی داشته باشند تا از هم باز شوند و کمی به بالا و پایین بروند. بجای استفاده از کفش های نوک تیز از کفش های با پنجه گرد استفاده کنید.
 
8- سعی کنید کفشی بخرید که کفی Insole قابل عوض کردن داشته باشد. با این کار می توان با عوض کردن کفی، اندازه و حجم کفش اسپرت را کم و زیاد کرد تا وقتی پا ورم کرد، بتوان جا برای آن باز کرد و یا کفی ساده را با کفی های درمانی جایگزین کرد. وقتی پا عرق کرده و کفش را نمناک می کند، کفی قابل تعویض در کم کردن رطوبت کفش می تواند موثر باشد. کفش مرطوب می تواند موجب ابتلا پا به بیماری های قارچی باشد.
 
9- پشتی کفش Heel counter قسمتی از کفش است که در پشت پاشنه پا قرار می گیرد. این پشتی باید سفت و محکم باشد. برای امتحان کردن پشتی کفش، با شست خود بر روی آن فشار دهید. اگر فرو نرفت، پشتی محکمی دارد.
 
10- کف کفش از داخل Foot bed باید قوس هایی داشته باشد که هماهنگ با قوس های کف پا باشد. وزن بدن در داخل چنین کفشی به صورت متناسب بر روی تمام سطح کف آن توزیع شده و پا در چنین کفی احساس راحتی می کند. مهم ترین قوس کف پا، قوس طولی آن است. پس کف داخلی کفش باید در قسمت میانی و داخلی کمی برجسته تر باشد.

11- پاشنه Heel کفش از قسمت های مهم آن است. کفش بدون پاشنه و کفش با پاشنه بلند هر دو مضر هستند. اندازه پاشنه به طور متعادل باید حدود 1.5 تا 4 سانتیمتر باشد. 
 
12- کف بیرونی کفش Outsole باید قدری گوژ باشد تا وسط کفش پایین تر از دو انتهای آن قرار گیرد. راه رفتن در چنین کفشی بسیار راحت بوده و در هنگام راه رفتن، موقع اصابت پاشنه به زمین و موقع بلند شدن پنجه از زمین، فشار زیادی به کف پا و مچ پا وارد نمی شود.
 
13- با دست کشیدن به تمام سطح داخلی کفش اسپرت باید متوجه شویم سطوح یکنواخت و قوس های نرمی در درون کفش وجود دارد. این چنین کفش هایی در موقع راه رفتن فشار کمتری را به پوست وارد می کنند.

سعی کنید کفشی را که انتخاب می‌کنید تنها جنبه زیبایی نداشته ‌باشد، بلکه از هر لحاظ مانع آسیب دیدن پای شما در برابر گرما، سرما و ناهمواری‌های زمین باشد.

 4) به موقعیت و شرایط خودتان هنگام خرید کفش دقت کنید.

 5) در نظر گرفتن بیماری‌هایی مثل دیابت ممکن است انتخاب تان را محدود کند، ولی در نهایت با آگاهی از بیماری و شرایط حاکم بر شما، یک انتخاب صحیح خواهید داشت.

 6) در دوران بارداری کفش اسپرت بپوشید که فشار زیادی بر پا و ناحیه پشت شما وارد نکند، مثل کفش‌های راحت و تختی که جنس و بافت نرمی دارند. معمولا در این دوران، بین نیم تا یک نمره، تغییر سایز خواهید داشت که با توجه به این تغییر، باید کفشی مناسب انتخاب کنید.

 7) اگر از کمردردهای مکرر رنج می‌برید،‌ حتما با دقت بیشتری کفش‌هایتان را انتخاب کنید و سعی کنید کفش‌های طبی به پا کنید، زیرا این کمردردها گاهی از عواقب پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد هستند.

 8) اگر اضافه وزن دارید، پوشیدن کفش‌های تخت و راحت به شما توصیه‌ می‌شود. راه رفتن با کفش اسپرت پاشنه بلند برای کسانی‌ که اضافه وزن دارند باعث عدم تعادل می‌شود.

 9) ‌قبل از خرید کفش ورزشی حتما چند بار آن را امتحان کنید و مطمئن شوید به پایتان فشار نمی‌آورد.

10) ‌بهترین زمان برای خرید کفش، پایان روز است. در طول روز پاهای شما دما، فشار و استرس زیادی را تحمل می کنند و برای انتخابی آگاهانه و شناسایی سایز دقیق و مناسب، وقت مناسب‌تری است.

 11) ‌هنگام خرید کفش‌ بهتر است جورابی مناسب به پا داشته باشید که بسیار نازک یا بسیار ضخیم نباشد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۶
فرزاد هاتفی