مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

کوتاهی قد و نظر متخصص غدد در این زمنینه

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲ ق.ظ

متخصص غدد با جدیدترین روش‌های درمانی آشنا است

دانش و درک ما از بیماری‌های هورمونی پیوسته در حال تغییر است. کار یک متخصص غدد دانستن این تغییرات و درک روش‌های درمانی جدیدی است که در دسترس بیماران امروز قرار دارد. بیمارانی که به متخصص غدد مراجعه می‌کنند، می‌توانند به جدیدترین روش‌های درمانی دسترسی داشته باشند.


فوق متخصص غدد خوب یک متخصص واقعی است

متخصص غدد فردی است که بیماری‌های هورمونی را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و بهترین درمان‌های ممکن را می‌شناسد، حتی در مواقعی که راه‌های مرسوم درمان جواب نمی‌دهد. متخصص غدد بر خلاف پزشک خانواده یا پزشک عمومی هورمون‌ها و بیمار‌ی‌های هورمونی را به طور عمیق مورد مطالعه قرار می‌دهد و بهترین روش درمان ممکن را پیدا می‌کند. بیشتر پزشکان عمومی دارای تخصص لازم برای تشخیص و درمان بیماری‌های اصلی هستند، اما گاهی اوقات نیاز به کمک یک متخصص است.

متخصص غدد به بیماران غیر معمول کمک می‌کند

برخی از بیماران به امراضی مبتلا هستند که به صورت طبیعی پیشرفت می‌کنند. روش‌های درمانی استاندارد روی آن‌ها جواب می‌دهد و می‌توانند با مصرف دارو به صورت خوراکی یا تزریقی دوره‌ی درمان را بگذرانند بدون این‌که اختلالی در زندگی روزمره‌شان به وجود بیاید.

اما روش‌های درمانی مرسوم برای برخی دیگر از بیماران بی‌تاثیر است. آن‌ها این روش‌های درمانی را مو به مو انجام می‌دهند اما به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند. در این موارد، نیاز است که یک متخصص غدد بررسی و اطمینان حاصل کند که تمام روش‌های درمانی ممکن به کار گرفته شده است.

برخی از بیماران به خاطر ابتلا به بیماری‌های دیگر که روی مشکلات هورمونی آن‌ها تاثیر می‌گذارد نیاز به مرااقبت‌های ویژه دارند. این دسته از بیماران ممکن است مشکلات ژنتیکی مثل فیبروز کیستیک داشته باشند که روی نحوه‌ی واکنش بدن آن‌ها به درمان‌ها اثر می‌گذارد.

افراد مبتلا به بیماری‌های معمولی ممکن است به ارزش یک متخصص غدد پی نبرند، اما بیمارانی که مشکلات عادی ندارند قدر این متخصصین را می‌دانند. بیماران غیر معمول برای درمان بیماری‌های هورمونی خود نیاز شدیدی به کمک یک متخصص غدد دارند.


متخصص غدد با پزشک عمومی شما همکاری می‌کند

مراجعه به متخصص غدد به این معنا نیست که پزشک اولیه‌ی خود را دیگر هرگز نخواهید دید. مراجعه به متخصص غدد هنگام ابتلا به بیماری‌های هورمونی امکان دیگری به شما می‌دهد که بتوانید سلامتی خود را به دست بیاورید.

به یاد داشته باشید اگر تشخیص داده شد که به بیماری هورمونی مبتلا هستید هدف شما باید این باشد که هر کاری را برای درمان بیماری خود انجام دهید. ن کار اغلب با کمک یک متخصص غدد امکان پذیر است. همین امروز به یک متخصص غدد مراجعه کنید و با مراقبت‌های صحیح پزشکی در مسیر سلامتی گام بردارید.


دکتر زهرا رضوی اظهار کرد: متوسط قد در پایان سن رشد در زنان ۱۶۲ و در مردان نیز ۱۷۲ تا ۱۷۵ سانتی‌م‌تر و حداقل قد در زنان و مردان به ترتیب ۱۵۲ و ۱۶۲ است و اگر پایین‌تر از معیار گفته باشد کوتاهی قد به فرد نسبت داده می‌شود.

وی تصریح کرد: رشد قد از تولد تا ۱۶ سالگی در دختران و تا ۱۸ سالگی در پسران آهنگ رشد منظمی دارد که مطابق آن رشد صورت می‌گیرد و برای هر فرد مختص خودش است که به عنوان یک الگوی رشد به کار برده می‌شود؛ به‌طوریکه اگر آهنگ رشد یک کودک از حد طبیعی کمتر باشد و سیر بالا رونده نداشته باشد، باید علت آن بررسی شود.

رضوی عنوان کرد: بیشترین علت کوتاهی قد، خانوادگی است و حتی بستگان نزدیک مانند عمو، دایی، عمه و... نیز در کوتاهی قد موثرند. همچنین سوءتغذیه در دوران کودکی، عفونت‌های مزمن و تکرار شونده، بیماری‌های دستگاه گوارش، کم‌کاری تیروئید، تاخیر بلوغ سرشتی، کم‌بودن هورمون رشد، کم‌خونی مزمن و... از علل کوتاهی قد به شمار می‌رود.

این فوق تخصص در ادامه گفت: در برخی موارد علت کوتاهی قد به اختلالات کروموزوم و سندروم ترنر و یک نقص ژنتیکی در استخوان بازمی‌گردد که راه درمانی هم برای آن وجود ندارد. بیشتر افرادی که با مشکل کوتاهی قد به پزشک مراجعه می‌کنند، دوست دارند قد بلند شوند اما باید گفت درمان کوتاهی قد بستگی به علت کوتاهی قد دارد. به عبارت دیگر در مواردی که کوتاهی قد ناشی از بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد باشد با درمان و برطرف کردن علت‌ها البته به شرطی که سن رشد به پایان نرسیده باشد، امکان بلند شدن قد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کودک دچار بیماری باشد که موجب عدم رشد کافی قدی او شده باشد، درمان بیماری باید تا قبل از قاعدگی در دختران و قبل از ۱۴ تا ۱۶ سالگی در پسران باشد. همچنین در خصوص مصرف کلسیم و آهن باید گفت که زمانی این موارد بر رشد قد تاثیرگذارند که علت کوتاهی قد ناشی از کمبود این مواد در بدن باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۶
فرزاد هاتفی

سلامتی

پزشکی