مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

11435-فروش تیرآهن 16 IPE (معمولی) - سامانه آهن ۲۰

معمولا  قیمت خرید فولاد به شکل و نوع آهن  و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد .

مانند میلگرد ، تیرآهن ،ناودانی، نبشی ، ورق  و سایر اتصالات  که در بازار ، قیمت میلگرد ، ورق و اتصالات تقریبا با هم برابر است ولی قیمت تیرآهن ساده  نسبت به نمره تیر آهن و میزان  عرضه و تقاضا در بازار متغیر خواهد بود.

ساختمان های اسکلت فلزی: در این نوع ساختمان ها برای ساختن ستون ها و پل ها از پروفیل های فولادی استفاده می شود. در کشور ما معمولا ستون ها را از تیر آهن های I دوبل یا بال پهن های تکی استفاده می نمایند، و همچنین برای اتصالات از نبشی و تسمه و برای زیستون ها از صفحه فولادی استفاده می شود، و معمولا دو قطعه را به وسیله جوش به همدیگر متصل می نمایند. سقف این نوع ساختمان ها ممکن است تیرآهن و طاق ضربی باشد، و یا از انواع سقف های دیگر از قبیل تیرچه بلوک و غیره استفاده گردد.برای پارتیشن بندی می توان از انواع آجر و یا قطعات گچی و یا چوب و یا سفال های تیغه ای استفاده کرد.

میانگین قیمت تیرآهن اصفهان 

معمولا  در اسکلت فولادی  مقدار ورق و سایر اتصالات حدود 70% و تیر آهن نمره سنگین حدود 30% از وزن سازه را تشکیل میدهد .تیرآهن IPE و INP به ارتفاع 80-600 میلیمتر و تیرآهن IPB به ارتفاع 100-1000 میلیمتر تولید می شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن IPE این تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است.

البته این درصد به نوع طراحی و محاسبات صورت گرفته در  سازه بستگی دارد  ،  در نتیجه قیمت خرید هر کیلوگرم  آهن از میانگین   قیمت ها نسبت به  درصد وزنی آهن آلات  بدست می آید.

مثال:

اگر  قیمت خرید ورق و  اتصالات از قرارهرکیلوگرم 2250تومان70% از وزن سازه باشد و انواع تیرآهن نمر 20-27 متوسط هر کیلو2400 تومان30% از وزن سازه را به خود اختصاص دهد  میانگین هزینه  خرید  از قرار هر کیلوگرم آهن حدودا  2300 تومان خواهد بود.

میانگین  قیمت خرید آهن  نسبت به درصد وزن و اختلاف قیمت فولاد به روش زیر محاسبه میشود ؛

تومان2300=(30%×2400)+(70%×2250)

در مرحله آخر میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم  آهن مصرفی را با اجرت ساخت هر کیلوگرم آهن مصرفی جمع کرده و در مقدار وزن آهن در هر متر مربع ضرب میکنیم تا عدد هزینه ساخت اسکلت فلزی در یک متر مربع از زیربنا مشخص شود.

نواع پروفیل های فولادی در ساختمان:

مقاطع فولادهای ساختمانی معمولا با یک حرف که بیانگر مقطع و دو عدد (برای نبشی سه عدد) است، مشخص می شوند. عدد اول عمق مقطع بر حسب اینچ یا میلیمتر و عدد دوم وزن مقطع در واحد طول بر حسب پوند در هر فوت یا کیلوگرم در هر متر است. برای مثال مقطع W14×87 مقطعی بال پهن با عمق 14 اینچ و وزن 87 پوند در هر فوت است. مقطع L8×8×½ نیز نبشی با دو ساق مساوی با طول 8 اینچ و ضخامت ½ اینچ است که آن را به صورت L×8×½ نیز مشخص می کنند.

تیرآهن مهمترین نوع پروفیل های ساختمانی است و به دو صورت معمولی به فرم I ویا NP نوشته می شود و بال پهن با علامت H و یا IPB که ارتفاع و بال مساوی می باشد در ساختمان به کار می رود. نوع اول نسبت به نوع دوم در ساختمان استفاده بسیار بیشتری دارد. تیرآهن نوع اول معمولی به ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر عرضه می شود و مورد استفاده آن در ستون ها، خرپا ها، نعل درگاه ها، بیم ها در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری می باشد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۰۸
فرزاد هاتفی