مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

طی دوسال گذشته، شبکه های اجتماعی چند صد میلیون نفر را به خود جذب کرده اند. همچنین این شبکه ها به عنوان شبکه های پوشش دهنده انواع فعالیت های نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال تبدیل شده اند. امروزه افراد نوجوان و جوان برای گذران زندگی اجتماعی خود و شرکت در بحث های مختلف اجتماعی از این نوع خدمات بسیار استفاده می کنند. امروز شبکه های اجتماعی علاوه بر ماهیت سرگرمی و تعامل برای تجارت نیز مکانی معتبر شناخته می شود و باعث شده است تا بحث بزرگ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پیش بیایید.

این سایت ها مزیت های زیر را دارا هستند:

  • شبکه های اجتماعی پوشش دهنده اخبار و رویداد های زندگی افراد مختلف هستند، همچنین با ارایه خدمات خود باعث آشنایی افراد با دوستان دوست خود می شوند، طوری که در زندگی اجتماعی سنتی چنین چیزی به سادگی امکان پذبر نبود، به همین دلیل این شبکه ها می توانند به عنوان مرجع ملاقات ها و آشنایی های افراد با یکدیگر تلقی شوند.

  • سایت ها و شبکه های اجتماعی محور افراد را نسبت به روابط دوستانه و گاه عاصفی افراد (دوست دوستان) آگاه می سازد و باعث می شود افراد برای آغاز روابط جدی خود با دیگران، از مجرد بودن یا تاهل افراد با خبر باشند.

  • بسیاری از جوانان و نوجوانان از ایمیل و شبکه های ارایه دهنده پست الکترونیک استقبال نمی کنند. دلیل این عدم استقبال، وجود دستور ها و قوانین گرامر محور در خدمات فوق است که اصولا جوانان و نوجوانان از ادبیات رسمی و کاری این چنینی استقبال نمی کنند. اما در شبکه های اجتماعی افراد می توانند، با ادبیات محاورانه خود مشغول فعالیت باشند و این مهم یک مزیت اساسی در این نوع شبکه ها به حساب می آید.

  • شبکه های اجتماعی به افراد اجازه نظارت و آگاهی از بزرگترین راز های زندگی اعضای خانواده شان را می دهند. مثلا عضو یکی از این شبکه ها می تواند نسبت به روابط صمیمی خواهر کوچکتر خود با دیگران آگاه باشد .

شبکه های اجتماعی باعث ایجاد گروه های اجتماعی شبه روستایی می شوند. همچنین این شبکه ها باعث ایجاد گروه های خاص برای اعضای خاص خود مانند اعضای یک دانشکده یا کارخانه می شود و اعضای ارگان های فوق در محیط مجازی برای خود یک شهر یا کشور مشترک با قوانین خاص خود می سازند.

  • شبکه های وبلاگی جزیی مانند تویتر، باعث می شود افراد از کوچکرتین و جزیی ترین رویدادهای زندگی دوستان صمیمی خود آگاه باشند.


  • شبکه های اجتماعی باعث می شوند افراد بدون کوچکترین زحمتی خاطرات دیشب خود را با دوستان به اشتراک بگذارند. (توسط عکس ، فیلم و … )

  • همچنین این شبکه ها باعث ترویج جزیی ترین اتفاق های جالب می شود. مثلا در مهمانی دیشب زبان و لهجه افراد چگونه بود و بحث های جالب این چنینی.

  • همچنین شبکه های اجتماعی باعث دسترسی مستقیم مردم به افراد مشهور می شود. دسترسی که این شبکه ها ایجاد می کنند، فارغ از هرگونه حاشیه و فیلتری که روزنامه ها و مجلات برای افراد مشهور ایجاد می کنند، می باشد. برای مثال بسیاری از روزنامه ها و مجلات با دورغ پردازی در رسانه های خود نشان می دادند که (پاریس) خواننده مشهور در زندان به سر می برد، ولی شبکه های اجتماعی فارغ از هرگونه حاشیه پردازی و دروغ های این چنین به شما یک دسترسی مستقیم با پاریس ایجاد می کند و می توانید بصورت زنده صدای اورا بشنوید و از حقایق با خبر باشید.

  • شبکه های اجتماعی حرفه ای مانند لینکداین امکان یافتن شغل برای اعضا، ارتباط دهی افراد با یکدیگر و ارایه منابع و مراجع را مهیا ساخته اند.

به همین دلایل شبکه های اجتماعی، به یک ابزار کشنده و نابود کننده دیگر ابزارهای کاربردی در محیط مجازی شبکه جهانی گسترده www تبدیل شده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۷
فرزاد هاتفی

برای خیلی از ما پیش آمده که با یک برند جدید برخورد کرده‌ایم و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات آن، سریعا به صفحه اینستاگرام یا فیس‌بوک برند مورد نظرمان رفته‌ایم تا اطلاعات بیشتری دستگیرمان شود. خوب، شاید همین جمله قبلی دلیل خوبی برای این باشد که هر برند در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کند؛ زیرا به هر حال همین حضور سبب افزایش اعتماد مخاطب می‌گردد. از طرفی امروزه شبکه‌های اجتماعی با امکانات مناسب خود به موتورهای جستجوگر تبدیل شده‌اند. برای درک بهتری کافیست به ساز و کار توییتر توجه کنید:

این شبکه اجتماعی با آوردن امکان هشتگ سبب شد که کاربرانش راحت‌تر محتوا تولیدی خود را دسته‌بندی کرده و از سوی دیگر به همه افراد فعال در توییتر کمک کند تا با سرعت بیشتری محتوا مورد نظر خود را پیدا کنند.

بگذارید یک نمونه دیگر عنوان کنم؛ حتما برای شما هم پیش آمده که دنبال یک لباس خاص بوده‌اید و سریعا ایسنتاگرام خود را بازکرده‌اید و به کمک هشتگ‌ها و بخش Explore، سعی کرده‌اید محصول مورد نظر خود را بیابید.

نکته همینجاست که اگر کمی عمقی‌تر به این دو پاراگراف بالا توجه کنید، درمیابید که ما از شبکه‌های اجتماعی به عنوان موتور جستجوگر بهره می‌بریم.

مقالات مرتبط:

آشنایی و معرفی شبکه‌ های اجتماعی

هشتگ چیست و تاثیر آن در بازاریابی شبکه های اجتماعی

مقالات بازاریابی شبکه های اجتماعی

اگر همچنان به این موضوع که شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجوگر آینده و یا حتی الان هستند، لازم است که به موارد زیر توجه کنید.

– در سال ۲۰۱۰ توییتر اعلام کرده که روزانه ۱۹ میلیون کلمه یا عبارت در این شبکه اجتماعی جستجو می‌شود.

– فیسبوک هم در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که روزانه میزبان ۱ میلیارد جستجو است.

گمان کنم که الان قانع شده باشید که باید برند خود را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارید و از هشتگ‌های نهایت بهره را ببرید. پس از همین امروز با یک استراتژی صحیح، وارد صحنه موتورهای جستجوگر امروزی یا همان شبکه‌های اجتماعی بشوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۵
فرزاد هاتفی

در این مقاله به بررسی برخی آمار و ارقام که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد می‌پر‌دازیم و می‌توانید استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود (Social media marketing) را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

  1. بیش‌ از ۹۷ درصد جست‌وجوهای کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۴ به کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی مربوط شدند.
  2. جنسیت ۶۸ درصد از اعضای شبکه اجتماعی گوگل پلاس Google+ مرد بوده و در مقابلش، ۸۰ درصد از کاربران شبکه اجتماعی پینترست Pinterest خانم هستند.
  3. نزدیک به ۸۰ درصد مدیران و صاحبان کالا باور دارند که شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در مارکتینگ و برندینگ آنها دارند.
  4. نزدیک به ۷ درصد مردم آمریکا همچنان نام فیس‌بوک Facebook و ۴۱ درصد آنها نام لینکدین LinkedIn را نشنیده‌اند.
  5. ‌بیش‌از ۴۲ درصد کاربران لینکدین به‌صورت مرتب مشخصات خود را به‌روز می‌کنند.
  6. ‌زن‌ها بیشتر از مردها صفحات برندها را در شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند.
  7. روزانه کل اعضای شبکه اجتماعی فیسبوک به اندازه ۵۰۰ سال ویدیو تماشا می‌کنند.

مقالات مرتبط:

آشنایی و معرفی شبکه‌ های اجتماعی

هشتگ چیست و تاثیر آن در بازاریابی شبکه های اجتماعی

مقالات بازاریابی شبکه های اجتماعی

social-media--marketing

 

  • ۶۰ درصد کاربران لینکدین LinkedIn روزانه روی یک آگاهی تبلیغاتی کلیک می‌کنند.
  • ‌۷۰ درصد برندها در گوگل پلاس Google+ صفحه ساخته‌اند، این درصد برای سال ۲۰۱۲ عدد ۴ درصد بوده است.
  • ‌۶۹ درصد برندها در شبکه اجتماعی پینترست Pinterest حضور دارند، در سال ۲۰۱۲ این عدد ۱۰ درصد بوده است.
  • ۷۱ درصد کاربرانی که در شبکه اجتماعی از یک برند پاسخ دریافت کرده‌اند، آن را به دیگران توصیه کرده‌اند.
  • ‌۹۳ درصد تحقیقات اینترنتی از موتورهای جستجو شروع می‌شوند.
  • ۶۸ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول، آن را در شبکه‌های اجتماعی جستجو و نظرات دیگران را بررسی می‌کنند.
  • ۸۶ درصد شرکت‌ها از شبکه اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می‌کنند.
  • ۷۰ میلیون عکس یا ویدیو به صورت روزانه در اینستاگرام آپلود می‌شود.
  • ۸۲ درصد کاربران اینترنتی در آمریکا حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند، این درصد در سال ۲۰۱۲ برابر ۶۷ درصد و در سال ۲۰۰۵ برابر ۸ درصد بوده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۴
فرزاد هاتفی

۲۰۱۴ سال بزرگی برای شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی بود که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. همان طور که می‌دانید برندهای بزرگ، سالیانه کمپین‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی می‌کنند که به آنها در تحقق اهدافی چون اطلاع‌رسانی، برندسازی و فروش یاری می‌رساند.

در ادامه این مطلب، نگاهی اجمالی به سه تا از کمپین‌های موفقی می‌اندازیم که در رسانه‌های اجتماعی راه ندازی شده‌اند و نتایج بسیار خوبی را به جای گذاشته‌اند.

۱-کمپین کمک‌رسانی The Project for Awesome:

این کمپین تبلیغاتی که توسط موسسان یوتیوب راه اندازی شد، توانست همه مشاهیر مشهور دنیا را به خود جذب کرده و‌ فقط‌ در عرض دو روز، سبب جمع آوری ۱/۲ میلیون دلار شود.‌ البته طرفداران پر و پا قرص یوتیوب که Nerdfighters نام دارند، سهم بزرگی را در این کمپین داشتند و توانستند سبب ثبت ۱۰۰۰ ویدئو در هشتگ P4A گردند. برادران گرین تمام پول حاصل شده از این کمپین قدرتمند را به بنیاد کمک به کودکان اهدا کردند.Project-for-Awesome-YouTube-communities-960x700

 

۲-کمپین #Cheerance هوندا:

هوندا هم برای کمک به سازمان خیریه و کمک رسانی به کودکانی که درگیر تومور های مغزی هستند، یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرد. این کمپین با یک ویدئو تبلیغاتی در یوتیوب آغاز شد و این ویدئو توانست مردم را کمی با داستان #Cheeerance آشنا کند. این کمپین قصد داشت سه میلیون Cheer میان برند هوندا و طرفدارانش دربرنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی رد و بدل شده و پس از تحقق این هدف، ۱۰۰ میلیون دلار به خیریه ذکر شده توسط هوندا اهدا گردد. بخش جالب این کمپین، وقتی بود که هوندا در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پست‌های دنبال کننده‌هایش که کلمه Cheer را نوشته بودند می‌گشت و به آن پست‌ها، جواب‌های بامزه‌ای می‌داد.

honda-summer-cheerance-cover

 

۳-کمپین #ShareACoke از کوکاکولا:

کوکاکولا توانست با استفاده از نیروی آفلاین و آنلاین خود برای نوجوانان کمپینی جالب و البته مناسبتی‌ای را طراحی کند. تابستان بهانه خوبی برای کوکاکولا بود تا بتواند کمی از لوگوی سنتی خود فاصله گرفته و به فکر تنوع بخشیدن به شیشه‌های محصولاتش بیافتد؛ ولی این دفعه به سراغ افرادی رفت که دوست داشتند شیشه نوشابه مختص خودشان را داشته باشند. در حقیقت کوکا ۲۵۰ اسم محبوب آمریکایی را روی شیشه‌ها آورد و با آوردن لوگوی نه چندان محبوب COKE، سعی کرد نوجوانان را به خودش جذب کند. از طرفی در شبکه‌های اجتماعی این اجازه را داد، افرادی که نامشان در آن ۲۵۰ نام ذکر شده نبود، با دوستان خود به صورت مجازی یک کوکا به اشتراک بگذارند و نام آنها هم روی شیشه‌های کوکا قرار گیرد.

ShareaCokenames

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۲
فرزاد هاتفی


با توجه به اهمیت ایجاد هویت برای برند، به‌منظور موفقیت در بازارهای رقابتی کنونی، در این مقاله تلاش شده است به بررسی ابعاد و مؤلفه­های مؤثر در گسترش و بهینه­سازی هویت برند خدماتی پرداخته شود. جامعة آماری این پژوهش، شامل تمامی نمایندگی­ها و شعبه­های بیمة ایران در سطح استان اردبیل است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و مدل‌سازی معادله‌های ساختاری انجام شد. یافته­ها بیانگر آن است که از میان عوامل مؤثر، عامل فرهنگ بازاریابی و شخصیت برند، تأثیری اندک بر هویت برند خدماتی می­گذارد و عوامل هویت بصری برند، مدیریت ارتباط با مشتری و ارتباط­های یکپارچة بازاریابی، تأثیری قوی بر توسعة هویت برند خدماتی سازمان بیمة ایران دارد.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که هویت برند چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟لازمه برندسازی ایجاد ثبات در رفتار، فرهنگ، شخصیت، کیفیت است. حال اگر همه این عوامل به یک ریشه متصل نباشد همچون درختی است که هر شاخه‌اش میوه‌ای می‌دهد و نمی‌توان آن را درخت خاصی نامید و موجودی مبهم و ناشناخته در ذهن ما می‌ماند.دقیقا زمانی که ما قصد کاشتن یک نهال را داریم به آن بیاندیشیم که خروجی آن چه میوه‌ای باشد؟سیب پرتقال، گردو یا پسته؟ اگر به نتیجه آن یا تصویری که از آینده آن داریم نیاندیشیم باید با نتیجه آن چه خوشایند و چه نا خوشایند کنار بیاییم. حتی ممکن است این درخت چند میوه متناقص و ناهمگون داشته باشد.

هویت در برند‌ها در مرحله اول چگونگی تداعیات مشتری از برند را تعیین می‌کند و در مرحله دوم همه اجزای برند را بر مبنای آن یک پارچه در یک راستا می‌کند. برندی که هویت ندارد نمی‌تواند به طور شفاف خودش را به مشتریانش معرفی کند و مشتری هم تمایی به برقراری ارتباط ندارد.

نداشتن هویت در برند همه کاره و هیچ کاره بودن را تداعی می کند. بسیاری از مدیرانی که به تمرکز بازار هدف در برند سازی باید اجرا شود ایمان ندارند و نمی‌توانند هویت جامعی برای یک برند مشخص کنند. چرا که ممکن است هر بازار هویت متناسب به خودش را داشته باشد.

  • هویت برند به هویت کلی CORPUTE EJENTITY  هویت بصری ، هویت گفتاری ، هویت شنیداری و هویت مهمی تقسیم می شوند.
  • هویت بصری:شامل رنگ، لوگو،بسته بندی، دکور و….
  • هویت گفتاری شنیداری شامل: نام ، شعار ،آوا ، دامنه و….
  • هویت حسی شامل: بو،مزه، لمس و….
  • و هویت کلی شامل: شخصیت برند،فرهنگ برند،رفتار برند و….

اگر بخواهیم مراحل هویت را برشماریم در مرحله اول شناخت هویت سازمان مرحله دوم تعیین هویت و مرحله سوم تزریق هویت به ذهن مشتری است.
در بسیاری کمپین‌ها و محتواسازى‌هاى آنلاین این روزها، شاهد هستیم  که کمپانی ها  برای تاثیر‌گذاری هویت برند از اتفاقاتى که هیاهوی زیادى ایجاد می‌کنند، استفاده می‌کنند تا سوار موج هاى متفاوت سوشیال و آنلاین شوند. به تازگى که روزهای المپیک  را سپری می‌کردیم این اتفاقات پررنگ تر می‌شد و هویت برند و نام هاى متفاوتى از رویداد بزرگى مانند المپیک بهره هاى لازم خود را در راستای برندینگ بردند. تبریک ها و اظهار تاسف هاى متفاوت در فضاى آنلاین انتشار پیدا کرد و کاربران هم واکنش هاى متفاوتى نسبت به آن داشتند. منظور از بازتاب، انعکاس برند بر مشتریان است، به عبارت دیگر انعکاس برند باید در فروشندگان به صورت کلیشه درآید.در این شرایط شرکت باید از فروشندگانی با شخصیت ­های چندگانه استفاده کند. این جمله به آن معنی است که فروشندگان اولین کسانی هستند که از جانب برند با مشتریان در تماس اند بنابراین فروشندگان باید نمایانگر شخصیت اصلی برند باشند. در مورد کوکاکولا که شخصیت برندش به صورت شاداب، بامزه، بذله گو و سرخوش تعریف شده، فروشندگانی جوان و با روحیه­ ای مشابه به شخصیت برند به مشتریان خدمت می کنند. البته این مورد با بازار هدف برند فرق دارد، امکان دارد بازار هدف بسیار گسترده­ تر از ویژگی ­های شخصیتی برند باشد.خودشناسی یا تصویر از خود یعنی ایجاد خود مورد علاقه­ ی مخاطباناین شاخص مانند آیین ه­ای است که شخص مورد نظر در مقابل خود گرفته است. بازاریابان و تبلیغ کنندگان­ می­ توانند برای هدایت رویکردها و استراتژی های خود بر خودشناسی مخاطبان مورد هدف­شان تکیه کنند. به عنوان مثال کسی که کوکاکولا می­ نوشد خود را شخصی اجتماعی، خوش مشرب و کسی که به دنبال خطر می­ رود و موانع را کنار می­زند، تصور می­ کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۱۲
فرزاد هاتفی