مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

برای گوش و حلق و بینی خود به پزشک مراجعه کنید

يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۸، ۰۶:۵۳ ب.ظ
یک متخصص گوش و حلق و بینی در زمینه‌ی گوش، دهان، گلو و بینی آموزش دیده است. جدای از تمرکز این رشته بر سیستم تنفسی، متخصص گوش و حلق و بینی به بیماری‌های حنجره، سینوس‌ها و ساختار صورت و گردن نیز تسلط دارد. متخصص گوش و حلق و بینی هم‌چنین دوره‌هایی در حوزه‌ی علوم ارتباطی شامل درمان گفتاری و شنیداری، طی کرده است. وظایف متخصص گوش و حلق و بینی به نوع بیماری و تخصص اضافی آن‌ها بستگی دارد.

گوش‌ها و بینی

یک متخصص گوش و حلق و بینی اختلالات گوشی شامل کم‌شنوایی، اختلال ناتوانی در حفظ تعادل، سوت کشیدن گوش و مشکلات حاد گوش داخلی و خارجی را درمان می‌کند. متخصص گوش و حلق و بینی هم‌چنین بر مشکلات سینوسی و پلیپ بینی که منجر به خرناس کشیدن در خواب، آلرژی و اختلالات چشایی می‌شود تمرکز دارد. متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است جراحی پلاستیک را برای حل مشکلات ساختاری در شکل بینی انجام دهد.

سر و گردن

متخصص گوش و حلق و بینی به دنبال علل سردردهای میگرنی نیز است. به‌علاوه، متخصص گوش و حلق و بینی بیماری‌ها و اختلالات گلو، تیروئید و حنجره شامل اختلال در خوردن، بلعیدن و صحبت کردن را نیز بررسی می‌کند. درمان مشکلات سر و گردن که منجر به اختلال در سیستم بینایی، شنیداری و بویایی می‌شود، ممکن است مربوط به بیماری‌های ویروسی، تصادفات یا سرطان باشد. درمان اختلال عصبی جمجمه‌ای نیز بخشی از این تخصص است.

آزمایش، تشخیص و درمان

متخصص گوش و حلق و بینی، آزمایش‌های مختلفی مانند بررسی حساسیت‌ها، بیماری‌های ویروسی و سرطان را اجرا می‌کند. متخصص گوش و حلق و بینی دارو تجویز کرده، درمان را اجرا، شنوایی را آزمایش و بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع می‌دهد. متخصص گوش و حلق و بینی جراحی پلاستیک و ساختاری را نیز به کمک میکروسکوپ‌های قدرتمند انجام می‌دهد. جراحان پلیپ را حذف، شکاف سقف دهان را اصلاح تومورها یا سلول‌های سرطانی را درمان می‌کنند و شکل ظاهری بینی را تغییر می‌دهد.

یونیت معاینه گوش و حلق و بینی نوعی صندلی با تجهیزات همراهش مخصوص معاینه گوش و حلق و بینی است.دراین مطلب تصاویری از انواع مختلف این یونیت را مشاهده خواهید کرد  

دکتر صـــالح راد سال 1356 وارد دانشکـــده پزشـــکی دانشــگاه تهران و سال 1371 وارد دوره تخصصی گوش و حلـق و بینی این دانشگاه شدند.ایشان پس از اتمام دوره تخصصی و دریافت بورد تخصصـــی خود در سال 1375، از همان ســـال فعالیت های پزشکی خصوصی خود را آغاز نمودند و به دلیل علاقه زیاد همراه با مهارت و هنر ایشان در جراحی زیبایی بینی تمرکز خود را روی عمـل های جراحی زیبـایی بینی گذاشتند به طوری که در حال حاضر ایشان جزو شناخته شده ترین جراحان بینی کشور می باشند. 

حوزه‌های مربوط متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی باید حدود 8 سال آموزش دیده و پس از طی دوره‌های پزشکی عمومی، کارآموزی و قبولی در آزمون وارد کار شود. بیشتر این دانشجویان به یکی از 8 زیر شاخه‌ی این حوزه گرایش داشته و یکی از حوزه‌های گوش‌شناسی و عصب‌شناسی، حنجره‌شناسی، ساختار صورت و جراحی پلاستیک و اختلالات خواب را انتخاب می‌کنند.

جراحی پرده گوش و مراقبت های پس از آن:

در مورد جراحی پرده گوش چه می دانید؟ آیا میتوان پارگی پرده گوش را با جراحی درمان کرد؟ این جراحی در چه سنینی قابل انجام است؟
 همانطور که می دانید ارگی پرده گوش می تواند کم کم افزایش یافته و توسعه باید. 

در نتیجه شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلای را برای وی به ارمغان می آورد. در این مقاله از بخش گوش، حلق و بینی دکتر سلام به بررسی پارگی پرده گوش پرداخته و در مورد جراحی آن توضیحاتی را ارائه می کنیم. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 پاره شدن پرده صماخ و جراحی پرده گوش یکی از عوارضی که با پاره شدن پرده گوش فرد را تهدید می کند، عفونت گوش است. زیرا پرده صماخ از ورود گرد و خاک و باکتری ها به گوش جلوگیری می کند ولی با پاره شدن آن، ذرات ریز و باکتری ها به راحتی وارد گوش شده و باعث بروز عفونت و التهاب در گوش می شوند. 
 جراحی پرده گوش در انتهای کانل گوش، پرده ای قرار دارد که به آن پرده صماخ یا پرده گوش می گویند. در صورت پاره شدن این پرده، عوارضی فرد را تهدید می کند که شامل موارد زیر است: کم شدن شنوایی سرگیجه عفونت گوش  خروج ترشحاتی از گوش یکی از جراحی های گوش که تیمپانوپلاستی نام دارد، استخوانچه کوچکی که در گوش میانی قرار دارد را ترمیم کرده و پرده گوش را نیز ترمیم می کند.

 آیا می دانید جراحی پرده گوش چگونه انجام می شود؟ روش های انجام تمپانوپلاستی این جراحی پرده گوش به روش های مختلفی انجام می شود که انتخاب روش مناسب بیمار بستگی به شرایط زیر دارد: سن بیمار علت پاره شدن گوش میزان پارگی پرده گوش محل پارگی جراحی های انجام شده قبلی بر روی گوش بیمار 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۵
فرزاد هاتفی

سلامتی

پزشکی

گوش