مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

عایق حرارتی پلی اتلینی

پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸ ق.ظ


عایقکاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایقکاری میتوان یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنکتر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته میشود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ میگردد. فاکتور مهم در انتخاب عایقها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی ای که به همراه دارد افزایش می یابد. پس به جای ضخامت عایقها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود. عایق های گوناگون با مقاومتهای حرارتی برابر، از نظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد است.

در حال حاضر عایقکاری حرارتی و برودتی یکی از الزامات اولیه ساخت و ساز محسوب میشود عامل مهم ارزشگذاری ساختمان. فرقی نمیکند شما ساختمان در حال ساخت دارید یا اینکه در ساختمان آماده سکونت زندگی میکنید؛ به هر کیفیت برای ذخیرهسازی گرمای خانه در زمستان و سرمای خانه در تابستان به عایقهای حرارتی و برودتی نیاز مبرم دارید. به طور معمول عایقهای حرارتی برای کف،سقف،دیوار،لولههای گرمایشی و سرمایشی،کانالهای هوا و هر جایی از ساختمان که نیاز به عایق کاری داشته باشد،کاربرد دارند.

مسئله مهم دیگری که در هنگام نصب عایق باید رعایت شود،پلهای حرارتی است؛ در برخی مواقع ابزار رسانا حرارت و برودت را به جدارههای عایق و دیوار ارتباط میدهند،در حالی که موضوع اصلی در عایق کاری حذف پلهای حرارتی است.علاوه بر این سبکی عایق، سرعت اجرا، پایداری و ماندگاری در عایق حرارتی کاری بسیار مهم است. عایقکاری یک تخصص مکانیکی و عمرانی است.وقتی جداره ساختمان را در نظر میگیریم موارد مختلفی در آن دخیل هستند؛ نوع سازه و اتصالات و متریالهای به کار رفته در دیوار و همچنین سیال و سیستمهای تاسیساتی.متریال مشترک دیوار با تأسیسات، عایق است و باید این دو مقوله با هم در نظر گرفته شوند. از طرف دیگر؛ نوع سیستمهای تاسیساتی به کار رفته داخل ساختمان، در انتخاب نوع عایق موثر است.

عایق میکرو گویچه سرامیکی
از جمله دستاوردهای فناوری نانو تولید نانوسرامیکها و استفاده از آنها در صنعت رنگ و پوشش می باشد. یکی از انواع این مواد که در ابعاد نانومتر تولید می گردد آلومینا سیلیکات ها هستند که در صنعت رنگ به عنوان مواد افزودنی عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیکها در ضخامت پوشش و فام رنگ هیچ گونه تاثیری نمی گذارند و بالعکس می توانند به صورت شگرفی رنگ را تقویت می نمایند. سطوح پوشش داده شده با این مواد دارای مقاومت بالا در برابر ورقه ای شدن ، خرد شدن ، خش و سایش می باشند. سرامیکها به دلیل داشتن جنس خاص می توانند ۹۵% حرارت خورشید و ۸۵% اشعه ماوراء بنفش را بازگردانند و بدین ترتیب بصورت لایه ای از فام رنگ محافظت نمایند و عمر پوشش را تا ۶ برابر افزایش دهند و از اتلاف انرژی در بناها جلوگیری نمایند.پوشش های سرامیکی علاوه بر داشتن خاصیت های ذکر شده دارای حالت آنتی باکتریال، عایق آب و عایق رطوبت می باشند. ضریب نفوذ بخار آب در آنها برابر ۱ بوده که بدین ترتیب در مصارف ساختمانی می تواند باعث تنفس ساختمان گردد و در نتیجه باعث افزایش عمر بنا گردد.
دسته دیگر،عایقهای پلیاتیلنی بوده و در اصلاح به«فوم سفید»معروف هستند که اگرچه در مقابل سرما مقاومت خوبی دارند ولی فاقد خاصیت انعطافپذیری بوده و در مقابل گرما مقاوم نیستند.
نسل جدید عایقها؛ عایق های«الاستومری»سلول بسته هستند که با قیمت مناسب در بازار ایران عرضه میشوند.این عایقها به دلیل دارا بودن سلولهای بسیار ریز کنار هم که هوا در آن قرار دارد و نوع آرایش میکروسکوپی آنها، باعث جلوگیری از اتلاف انرژی میشود.آنها دمای منهای ۷۰ درجه تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد را کنترل میکنند.ضمن اینکه رطوبت یا بخار آب به هیچ عنوان در آنها نفوذ نمیکند.به همین دلیل از زنگزدگی و پوسیدگی عایقها جلوگیری میشود و نیاز به تغییر و تعویض ندارند.عایقهای الاستومری بر روی لولههای آب گرم و سرد،کانال هوا و مخازن،چیلرها، برجهای خنک کننده نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد بالایی دارند.همچنین برای نصب در کف،سقف و دیوار ساختمان به کار میروند.البته در مقایسه با عایقهای پشم شیشه به هزینه بیشتری نیاز دارند بنابراین مشتریان و مالکان ساختمانها سعی میکنند از فومهای پلیاستایرن استفاده کنند که برای بسته بندی دور یخچال، تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی به کار میروند.
اگر ابتدای ساختمانسازی در خصوص عایقکاری تصمیمگیری شود مناسبتر است بنابراین مهندسان معمار ساختمان باید طبق مقررات ملی ساختمان عمل کنند زیرا صرفهجویی انرژی در ساختمان در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شده و اجرای آن اجباری است.ضمن اینکه، در خصوص عایقکاری، یک نفر همه اطلاعات را با هم ندارد بلکه مکملی از چند نفر میتوانند بهینهسازی ساختمان را بر عهده بگیرند. البته کسانی که بعد از اتمام ساخت نسبت به عایقکاری اقدام میکنند مجبور هستند از پارامتری به عنوان ممیزی انرژی استفاده نمایند که بر اساس فرم و چکلیست موارد لازم مشخص شده و نسبت به اجرای آن اقدام میکنند.معایب عایقکاری در این وضعیت یعنی عایقکاری از بیرون و نمای ساختمان، افزایش هزینه ها و کاهش فضای خانه است. امروزه هزینه های بالای تولید ، انتقال و توزیع انرژی در سطح مصارف خانگی و صنعتی ، موجب گسترش روش ها و راهکارهای استفاده با راندمان بالا و جلوگیری از هدر رفت آن شده است. بی گمان مصارف گرمایشی و سرمایشی از انرژی یکی از بیشترین موارد کاربرد انسان از این نعمت خدادادی می باشد.  ایجاد راندمان در مصرف انرژی در حوزه مصارف گرمایشی و سرمایشی با بکاربردن انواع عایق های حرارتی و برودتی میسر گردیده است. اگر چه دستیابی به راندمان های بالا در مصرف انرژی های گرمایشی و سرمایشی در سطوح مصرف خانگی و صنعتی مقدور و به صرفه اقتصادی نیست ، اما در سال های اخیر با نوآوری های صورت گرفته در تولید عایق های برودتی و حرارتی جدید ، پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در این مورد شاهد هستیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۳۰
فرزاد هاتفی