مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

مقاله عمران مرتبط با ساختمان پیش ساخته

چهارشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷ ق.ظ
http://sandewichpanel.com/wp-content/uploads/2014/11/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86.jpg

رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا، نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه­های عمرانی و کاهش زمان برگشت سرمایة سرمایه­گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده­اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه­های سنتی صنعت ساختمان روز به ­روز بیشتر شود. روش­ “سازه­های پیش­ ساخته سبک” که یکی از تکنولوژی­های نوپا در عرصه ساخت و ساز­های عمرانی در کشور است موضوع مصاحبة شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران با مهندس احمدی ، معاونت اجرایی موسسة سازه­های پیش­ساختة سبک (SAP) است.

در زیر نکات مهم آن ملاحظه می­گردد: صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صد و ده سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی بر می­گردد که اولین تیرهای بتونی به صورت T شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتونی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد.

اگر تکنولوژی ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان ­سازی بگیریم، از حدود سال۴۷ تکنولوژی ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان ­سازی به صورت شهرک ­سازی در بعضی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان (مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهرها شروع شد. این صنعت بیشتر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد.

تکنولوژی سازه­های پیش­ ساخته سبک

تنوع تکنولوژی­ های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگیها و قاعدتاً محدودیت­های خاص خود را دارند. سیستم سازه ­های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد. مرحله صنعتی شدن آن ۵ تا ۶ سال به طول انجامید. عمده­ترین شرکت­هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می­گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت­های ۳D Panel و RAM   در آمریکا می­ باشند. توجه زیاد صنایع اروپایی به تکنولوژی سازه­های پیش­ ساخته سبک به خاطر مشکلاتی بود که در سایر تکنولوژی­های پیش­ ساخته وجود داشت. به طور مثال تکنولوژی Large Panel با وجود سرعت بالا و کارخانه­ای بودن آن، با مشکل ضعف اتصالات روبروست و همچنین وزن سنگین ساختمان یک معضل جدی در این تکنولوژی به شمار می­رود. حمل­ونقل قطعات سنگین بتونی، این فرآیندها را دشوار می­کند. در زلزله­ای که چند سال پیش در ترکیه اتفاق افتاد، ساختمان­های زیادی که در آنها از تکنولوژی Large Panel استفاده شده بود به دلیل ضعف اتصالات تخریب شدند.

کانکسها انواع متفاوتی دارند

کانکس مدیریت ، کانکس نمازخانه، کانکس سالنی، کانکس سرویس بهداشتی، کانکس سرویس بهداشتی حمام،کانکس های کارگاهی،کانکس رستوران،کانکس آشپزخانه،کانکس دو طبقه ، کانکس پلیس،کانکس ساندویچ پانل دکوراتیو،کانکس مسکونی،کانکس پیش ساخته، کانکس اداری، کانکس چرخدار، کانکس ثابت، کانکس سیار،کانکس ساندویچ پانل، کانکس کامپوزیت، کانکس فایبرگلاس، کانکس نگهبانی، کانکس پی وی سی .سقف ضربی کُرمیت به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قدیم استفاده از طاق  قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان  نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی  با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد  فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی  بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد. در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین  ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در  مصرف فولاد صرفه جویی می شود.  سقف تیرچه و بلوک کُرمیت   ا متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی  مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که  عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.  شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می  کند. در سال 1363 با استفاده از بلوک کُرمیت به جای طاق ضربی که قبلا" در  این سیستم بعنوان قالب ثابت بکار می رفت عملا" سقف تیرچه وبلوک کُرمیت وارد بازارشد.   این سقف به علت خود  ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسکلت های فولادی  بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد.

کانکس ساندویچ پانل چه تفاوتی با کانکس های معمولی دارد؟

تفاوت کانکس ساندویچ پانل با کانکس های دیگر در نوع عایق آن می باشد. در این مقاله این تفاوت ها ذکر شده کانکس ساندویچ پانل از عایق تزریقی پلی اوریتان استفاده می شود اما در کانکس معمولی از عایق پلی استایرن استفاده می شود که عایق تزریقی پلی اوریتان عایقی حرارتی می باشد که در مقابل سرما، گرما و رطوبت خیلی مقاوم تر از پلی استایرن است.

مقایسه ی هسته های ساندویچ پانل:

مزایا و معایب فوم عایق پلی اوریتان:

مزایا:

  1. بالاترین دانسیته در بین عایق های هسته مربوط به این فوم میباشد.
  2. به دو صورت کانتینیوز و دیسکانتینیوز تولید میگردد.
  3. اولین بار در ایران از این فوم برای تولید ساندویچ پانل استفاده شده.
  4. به دلیل فرایند گرماده ایزو سیانات و پلی ال در حین ترکیب از پیوند مولکولی بالایی برخوردار است.
  5. به دلیل فرایند گرماده ,چسبندگی مطلوبی به ورق گالوانیزه و یا لایه های بیرونی پانل دارد.
  6. نسبت به عایق پلی استایرن از ضریب هدایت حرارتی پایین تری برخوردار است.

معایب:

  1. نسبت به عایق های دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است در نتیجه قیمت تمام شده محصول را افزایش میدهد.
  2. به دلیل قیمت بالا برای مکان هایی که سرما و عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار نیست عایق مناسبی نمی باشد و پیشنهاد نمی شود.
  3. برای تولید در ضخامت های مختلف محدودیت دارد.
  4. در بعضی موارد به دلیل نقص در ترکیب مواد پلی و ایزو افزایش حجم،ناقص انجام شده و در نتیجه پانل به صورت پوک تولید شده و تشخیص این نواقص دشوار است.
  5. مواد اولیه ی این فوم کاملاً وارداتی بوده و متاسفانه تولید کنندگان ما با مشکلات متعددی از قبیل تحریم ها مواجه اند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۸
فرزاد هاتفی