مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

چگونه یک شیشه شکل و ساخته می شود

چهارشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۲۴ ب.ظ

شیشه را می‌توان با قالب‌گیری ماشینی یا دستی شکل داد. عامل مهمی که باید در قالب‌گیری ماشینی شیشه مدنظر داشت، این است که طراحی ماشین باید چنان باشد که کالای موردنظر ، ظرف چند ثانیه کاملا شکل گیرد. در طی این زمان نسبتا کوتاه ، شیشه از حالت یک مایع گرانرو به جامدی شفاف تبدیل می‌شود. در نتیجه به‌سهولت می‌توان دریافت که حل مشکلات طراحی همچون جریان گرما ، پایداری فلزات و لقی یاتاقانها بسیار پیچیده است و موفقیت چنین ماشینهایی به مهندس شیشه کمک شایانی می‌کند. شیشه پنجره ، شیشه جام ، شیشه شناور ، شیشه نشکن و مشجر ، شیشه دمشی و … ، با ماشین شکل داده می‌شوند.
شیشه سربی
با جانشین شدن اکسید سرب به جای اکسید کلسیم در شیشه مذاب ، شیشه سربی بدست می‌آید. این شیشه‌ها بدلیل برخورداری از ضریب شکست بالا و پراکندگی نور زیاد ، در کارهای نوری از اهمیت بسزایی برخوردارند. تاکنون میزان سرب موجود در شیشه را به %92 نیز رسانده‌اند.
به علت بالا بودن میزان انرژی الاستیک ذخیره شده، شیشه‌هایی که از این طریق سکوریت شده‌اند، در صورت بروز شکست به تعداد زیادی ذرات ریز که فاقد لبه‌های برنده می‌باشند تبدیل خواهند شد که برای مصرف کننده خطرات کمتری دربردارد.  زیاد‌تر بودن تعداد ذرات حاصل از شکست و کوچک‌تر بودن ابعاد آن حاکی از درجه شیشه سکوریت بالا‌تر می‌باشد. در نتیجه تعداد و ابعاد ذرات حاصله از شکست معیار ارزیابی کیفیت این شیشه‌ها در استانداردهای مربوطه قرار می‌گیرد. سکوریت کردن یک فرایند حرارتی است که برروی انواع شیشه ها ی رنگی ، ساده، رفلکتیو، چاپ شده و... با ضخامتهای گوناگون قابل اجرا می باشد.

دراین فرایند شیشه را تا دمای حدود 700 درجه سانتی گراد گرم کرده و پس از طی مدت زمان خاصی که به ضخامت و نوع شیشه بستگی دارد بلافاصله تحت بادی سرد قرار می دهند که به دو سطح شیشه وزیده می شود.

مطابق با این استاندارد‌ها، وزن ١٠ قطعه از بزرگ‌ترین قطعات شکسته شده یک شیشه سکوریت باید کمتر از وزن ۶۴ سانتی متر مربع از‌‌ همان شیشه باشد.  شیشه سکوریت در برابر بارهای مکانیکی، تنش‌های حرارتی، باد، وزن برف وضربه ۴ تا ۵ برابر نسبت به شیشه معمولی با‌‌ همان ابعاد و ضخامت مقاومتراست. در فرآیند سکوریت کردن شیشه‌ها رنگ، ترکیب شیمیائی، درصدعبورنور، خصوصیات فیزیکی مربوط به انرژی وصدا، وزن مخصوص، نقطه ذوب، هدایت حرارتی و ضریب انبساط بدون تغییر باقی می‌مانند.درخشندگی یک بلور تراش داده شده خوب بدلیل مقدار زیاد سرب در ترکیب آن است. مقدار زیادی از این شیشه برای ساخت حباب لامپهای برق ، لامپهای نئون و رادیوترونها بدلیل مقاومت الکتریکی بالای آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیشه برای ایجاد حفاظ در برابر پرتوهای اتمی نیز مفید است.
شیشه بوروسیلیکاتی
شیشه بوروسیلیکاتی ، معمولا حاوی حدود 10 تا 20 درصد B2O2 ، حدود 80 تا 85 درصد سیلیس و کمتر از 10 درصد Na2O است. این نوع شیشه دارای ضریب انبساط کم ، مقاومت فوق‌العاده زیاد در برابر ضربه ، پایداری عالی در برابر مواد شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالاست.
ظروف آزمایشگاهی ساخته شده از این شیشه ، تحت نام تجارتی پیرکس فروخته می‌شود. با این حال ، در سالهای اخیر نام پیرکس برای اجناس شیشه‌ای بسیاری که ترکیب شیمیایی دیگری دارند (مانند شیشه آلومین _ سیلیکات در ظروف شیشه‌ای مناسب برای پخت و پز) نیز بکار می‌رود. مصارف دیگر شیشه‌های بوروسیلیکاتی علاوه بر ظروف آزمایشگاهی عبارت است از واشرها و عایقهای فشار قوی ، خطوط لوله و عدسی تلسکوپها.
شیشه‌های ویژه
شیشه‌های رنگی و پوشش‌دار ، کدر ، شفاف ، ایمنی ، شیشه اپتیکی ، شیشه فوتوکرومیکی و سرامیکهای شیشه‌ای ، همه شیشه‌های ویژه هستند. ترکیب تمامی این شیشه‌ها بر طبق مشخصات محصول نهایی موردنظر تغییر می‌کند.
الیاف شیشه‌ای
الیاف شیشه‌ای از ترکیبات ویژه‌ای که در برابر شرایط جوی مقاوم هستند، ساخته می‌شوند. سطح بسیار زیاد این الیاف سبب می‌شود تا آنها نسبت به همه رطوبت موجود در هوا آسیب پذیر باشند. مقدار سیلیس (حدود %55) و قلیایی موجود در این شیشه پایین است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۴
فرزاد هاتفی

شیشه سکوریت