مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

بررسی‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون توسط پزشکان

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۴۷ ب.ظ

 

اگر علاقمند به علوم طبیعی و طبابت هستید و می خواهید به مردم کمک کنید، این حرفه می تواند برای شما ایده آل باشد. پزشک بیماران را ویزیت کرده، بیماری و عفونت را تشخیص داده و درمان می کند. یک پزشک باید دلسوز و مسولیت پذیر باشد. نیاز است که به افراد آرامش داده و اعتماد آنها را بدست آورد. برخی از آنها همچون پزشکان جراح باید تحت فشار کار کنند و تصمیمات سریع بگیرند.

بنابر تعریف پزشک در ویکی پدیا : پزشک (به معنای دور کننده درد و بیماری) یا دکتر (در اصطلاح رایج) در دانش پزشکی کسی است که به حرفهٔ پزشکی  یا طبابت، که برگرداندن سلامت انسان به وسیلهٔ مصاحبه با بیمار، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب دیدگی می‌باشد، می‌پردازد. این معمولاً به دانش کافی آکادمیک مانند آناتومی، فاماکولوژی ، فیزیولوژی و شناخت بیماری‌ها و درمان آن‌ها نیاز دارد.

شما به عنوان یک پزشک در صورت حضور در بیمارستان یا درمانگاه، اغلب در گروهی کار می کنید که شامل پرستاران، مامورین بهداشت، ماماها، مشاوران و کارکنان اداری است.

کار شما به صورت تمام وقت است. بسته به محل کارتان گاهی باید به صورت شیفتی در شب ها و روز های تعطیل کار کنید. البته امکان انجام کار پاره وقت نیز برای شما وجود دارد. اگر مطب شخصی داشته باشید، ساعت کاری تان را خود شما تعیین می کنید.

همچنین در کنار پزشکی مدرن، طب سنتی شاخه دیگری از پزشکی را رقم زده و امروز طرفداران خاص خود را دارد که تعداد آنها نیز کم نمی باشد.

طب سنتی را می توان به این شرح تعریف کرد:

پزشکی سنتی یا طب سنتی (Traditional medicine)  زمینه‌ای پرقدمت و متنوع است، که به توصیف و بررسی آن‌دسته از سیستم ها و دانش پزشکی می‌پردازد، که در طی سده‌های پیشین و قبل از دوران طب مدرن، در جوامع گوناگون بشری بوجود آمده‌است.

طب سنتی به دو بخش نظری و عملی تقسیم شده‌است که طب نظری شامل: ۱. امور طبیعیه ۲. اسباب وعلل و ۳. دلایل و علایم می‌باشد و طب عملی به سه بخش: ۱. تدابیر ۲. دارو درمانی و ۳. اعمال یدی تقسیم می‌گردد.

دسترسی سهل و آسان و به صورت ۲۴ ساعته به خدمات پزشکی در منزل، بی‌شک یکی از نیازهای مهم بیمارانی با شرایط خاص است. از آنجای که حضور در مراکز درمانی در کلان‌شهرها بدلیل ترافیک و اتلاف وقت پرهزینه خواهد بود و همچنین حضور افراد مسن یا ناتوان و بیمارانی که توانایی مراجعه حضوری را ندارند با مشکلات بسیار همراه است، اسنپ‌دکتر امکان استفاده از خدمات پزشکی در منزل را فراهم کرده است.

پزشک عمومی کیست؟       

پزشک عمومی پزشکی است که در بسیاری از بیماری‌های موثر بر بدن، که درمان اصلی آن‌ها شامل جراحی  نمی‌شود، تخصص دارد.

پزشک عمومی چه شرایطی را می‌تواند درمان کند؟

پزشک عمومی تمام شرایط از جمله بیماری‌های موثر بر دستگاه‌های قلبی عروقی، تنفسی، گوارش، عصبی، خون‌شناسی یا غدد درون‌ریز را می‌تواند درمان کند. نمونه‌هایی از شرایطی که پزشک عمومی می‌‌تواند درمان کند، در زیر آمده است:

  1. سیستم قلبی عروقی
  2. فشار خون (فشار خون بالا)
  3. بیماری ایسکمیک قلبی (آنژین، حمله قلبی)
  4. سیستم تنفس
  5. آسم
  6. آمفیزم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
  7. ذات‌الریه
  8. فیبروز ریوی
  9. سیستم گوارش
  10. گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای)
  11. بیماری کبد ازجمله سیروز کبدی
  12. سیستم عصبی
  13. سکته مغزی
  14. صرع (تشنج)
  15. زوال عقل
  16. خون‌شناسی
  17. کم‌خونی
  18. غدد درون ریز
  19. دیابت
  20. بیماری تیروئید
  21. بیماری هیپوفیز

آیا پزشکان عمومی به موضوعاتی خاص علاقه دارند؟

بیشتر پزشکان عمومی به یکی از شرایط پزشکی ذکر شده در بالا علاقه‌مند می‌شوند. درحالی‌که آنها دانش پزشکی گسترده‌ی خود را حفظ می‌کنند، اغلب به تمرکز بیشتر روی یک موضوع تمایل دارند و با تحصیل در رشته موردنظر، در آن تخصص پیدا می‌کنند.

پزشک عمومی چه آزمایش‌هایی را می‌تواند انجام دهد؟

پزشکان عمومی می‌توانند آزمایش‌های متنوعی را متناسب با شرایط شما انجام دهند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل تست‌های بالینی نوار قلب (ECG)، آزمایش ادرار (U/A)، سطح قند خون، فشار خون و آزمایش مدفوع باشد. منبع معتبر مقاله

همچنین می‌تواند شامل بررسی‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون باشد. این آزمایش‌ها به مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو هستید مربوط است. علاوه‌بر آزمایش خون، آزمایشگاه ممکن است آزمایش‌هایی را روی ادرار یا مایعاتی از دیگر قسمت‌های بدن انجام دهد.

گاهی اوقات بافت‌برداری از بافت بدن برای تشخیص نیاز است و برای آنالیز کامل به پاتولوژیست فرستاده می‌شود. تصویربرداری انجام شده توسط رادیولوژیست‌ها نیز بخش دیگری از مسیر بررسی را شکل می‌دهد. این تصویربرداری‌ها ممکن است شامل اشعه ایکس‌، CT اسکن، سونوگرافی و MRI می‌باشد. آزمایش‌های پزشکی هسته‌ای نیز در برخی موارد استفاده می‌شود.

سرانجام ممکن است پزشک عمومی شما را برای انجام برخی تست‌های تخصصی به متخصصی دیگر ارجاع دهد. متخصص قلب ممکن است آنژیوگرافی و متخصص دستگاه گوارش آندوسکوپی انجام دهد. یا متخصص ریه درخواست انجام تست عملکرد ریه را داشته باشد.

 

در ویزیت پزشک عمومی باید انتظار چه چیزی را داشت؟

پزشک عمومی از دانش پزشکی گسترده‌ای برخوردار است و ویزیت را مطابق با مشکل شما پیش خواهد برد. آن‌ها ممکن است از ما درباره‌ی علائم فعلی، شروع آن‌ها، مدت زمان، ویژگی‌ها، تسکین یا تشدید عوامل و آزمایش‌های قبلی و درمان‌های انجام شده سوالاتی بپرسد. سایر مشکلات پزشکی، داروها، آلرژی‌ها و سابقه خانوادگی و اجتماعی نیز مهم هستند.

معاینه

پزشک عمومی شما را مطابق با مشکلتان معاینه می‌کند. یک پزشک عمومی باتجربه می‌تواند با معاینه‌ای ساده چیزهای زیادی را دریافت کند. نگاه کردن به ناخن‌ها، دست‌ها، پوست، چشم‌ها و دهان می‌تواند سرنخ‌هایی را به همراه داشته باشد. سپس معاینه قلب، شکم و درصورت لزوم سیستم عصبی (مغز و اعصاب)، معاینه را کامل خواهد کرد. اکنون پزشک شما، برای تایید سوءظن‌های پزشکی خود، در مورد انجام آزمایش‌های مناسب تصمیم خواهد گرفت.

 

وظایف

  • درمان اختلالات درونی مثل فشارخون، بیماری های قلبی، دیابت و مشکلات ریه، مغز، کلیه، معده و روده.

  • تجویز دارو یا انجام معالجه و دیگر مراقبت های پزشکی خاص برای درمان یا پیشگیری از بیماری یا صدمات.

  • توضیح روند و نتایج آزمایش یا داروهای تجویزی به بیماران.

  • مدیریت و درمان مشکلات رایج سلامتی از قبیل عفونت، آنفولانزا و سینه پهلو بعلاوه بیماری های جدی، شدید و پیچیده در جوانان، بزرگسالان و افراد مسن.

  • تحلیل پیشینه ضبط شده، گزارشات، نتیجه آزمایش ها و یا ارزیابی اطلاعات برای تشخیص وضعیت پزشکی بیمار.

 

دانش

  • پزشکی و دندانپزشکی: دانش اطلاعات و تکنیک های مورد نیاز برای تشخیص و درمان بیماری ها و صدمات و نواقص انسانها که شامل علائم، روشهای درمان، ویژگی های دارو ها و واکنش های مربوط به آنها و اقدامات پیشگیری مربوط به سلامت بدن.

  • زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.

  • خدمات خصوصی و مشتری: شامل تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندارد های کیفیت در خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری.

  • معالجه و مشاوره: دانش اصول، روش ها و رویه های تشخیص، درمان و اصلاح معلولیت های جسمی و ذهنی و مشاوره و راهنمایی در دوره خدمت.

  • روانشناسی: دانش رفتار انسانی و عملکرد، شامل تفاوت های توانایی ها، علایق و شخصیت، یادگیری و انگیزش، روش های تحقیق روانشناسی و تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و رفتاری.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۲۹
فرزاد هاتفی