سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در گزارشی جزئیاتی از روند صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی درمان بیماری کرونا ارائه داد.

بهره مندی از ظرفیت های علمی و ذخایر عظیم داروسازی سنتی که میراث چند هزار ساله نیاکان ماست، امروز هم می تواند در مسیر علمی گره گشای مشکلات نوین جامعه بشری باشد.

تاکنون تعداد زیادی دارو که ادعای کمک به درمان عوارض ناشی از بیماری کرونا یا درمان قطعی این بیماری را داشتند، به سازمان غذا و دارو ارجاع شده است و آن دسته از فراورده های مذکور که دارای مستندات علمی مکفی بودند، به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت تا در صورت گذراندن مراحل علمی و قانونی در نوبت صدور مجوز قرار ‌گیرند.

بر این اساس طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو برای بهبود علائم بیماری کووید ١٩ شده اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت ۶ ماه صادر شده است.

بیماری کرونا ویروس (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونا ایجاد شده است. بیشتر افرادی که با COVID-19 بیمار می‌شوند علائم خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند و بدون درمان خاصی بهبود می یابند.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره هایی ایجاد می شود که فرد آلوده هنگام سرفه، عطسه یا بازدم ایجاد می‌کند. این قطرات بیش از حد سنگین هستند که بتوانند در هوا آویزان شوند و به سرعت بر روی کف یا سطوح می‌ریزند. بنابراین اگر در مجاورت فردی با کووید-19 باشید یا با لمس یک سطح آلوده و سپس چشم، بینی یا دهان، می توانید با تنفس در ویروس آلوده شوید.

منابع:

https://www.fda.gov/emergency-preparedness-and-response/counterterrorism-and-emerging-threats/coronavirus-disease-2019-covid-19

 

ویروس کووید ۱۹ (COVID-19)

تفاوت عمده ویروس ها با هم در مولکول های RNA و همچنین در ترکیب پوشش خارجی ویروس است. ویروس COVID-19 از پوششی از جنس پروتئین برخوردار است که RNA آن را از عوامل محیطی محافظت می کند. این ویروس پس از ورود به دستگاه تنفسی و بخصوص ورود به ریه ها به داخل سلول های ریه وارد شده و در آنجا تکثیر می شود و موجب تخریب این سلولها می شود. یک ویروس در خارج سلول موجود زنده نیست . در خارج سلول، ویروس در صورتی که ساختار خود را حفظ کرده باشد می تواند بیماری زا باشد. در صورتی که ساختار ویروس آسیب ببیند دیگر نمی تواند بیماری زا باشد.

ویروس COVID-19، ویروسی بزرگ و سنگین است در نتیجه نمی تواند در هوا معلق بماند. این ویروس در بیرون بدن مدت طولانی نمی تواند بیماری زا بماند. این مدت بستگی به نوع محیط دارد. در صورتی که محیط نسبتا مناسب باشد این ویروس می تواند تا بیش از ۸ روز در خارج بدن فعال بماند.

چگونه بدن در برابر ویروس ها مبارزه می کند؟

بدن ما به صورت طبیعی دارای سلول های گلبول سفید در خون برای مبارزه با عوامل بیماری زا است. دو گروه از گلبول های سفید در برابر ویروس ها مبارزه می کنند. گروه اول ماکروفاژ ها هستند که ذرات ناشناس داخل خون و بدن را می خورند و از بین می برند و دسته دیگر سلولهای B هستند که پادتن یا آنتی بادی ها را تولید می کنند. پادتن ها موادی هستند که می توانند به پوشش ویروس ها چسبیده و آنها را از کار بیندازند. بنابراین بدن ما بصورت طبیعی در برابر ویروس ها دارای ساختار دفاعی است. در صورتی که ویروسی به بدن وارد شود و گلبول های B توانسته باشند آنرا شناسایی کرده و پادتن ضد آن را تولید کنند، دیگر بدن در برابر آن مقاوم می شود.

آنچه که به تازگی موجب ترس و بیماری بسیاری از هموطن های ما شده است، ویروس جدیدی است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس جدیدترین آنها از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری شده است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد

تست کرونا در منزل

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

آزمایش کرونا اسنپ دکتر زیرنظر مراکز خدمات پزشکی و آزمایشگاه‌های معتبر با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی، در منزل و محل کار شما انجام می‌شود. همچنین انجام این آزمایش برای مسافرین بین‌المللی که نیاز به ارائه گواهی سلامت دارند، امکان‌پذیر است.

امکان ارائه گواهی آزمایش کرونا قبل از پرواز، برای ایرلاین‌های زیر فراهم شده است:

  • هواپیمایی قطر
  • هواپیمایی ایران ایر
  • هواپیمایی ماهان
  • هواپیمایی قشم ایر
  • هواپیمایی امارات
  • هواپیمایی ایرتور
  • هواپیمایی ترکیش
  • هواپیمایی العراقیه

بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این بیماری این است که اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونا، علائمی که ایجاد می‌کند و نحوه سرایت آن را به دست آورید و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنید. شما می‌توانید با زدن ماسک، شستن دست ها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل و دست نزدن به‌صورت، از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنید.

وی با اشاره به اینکه هم اینک میزان استفاده از ماسک در کشورهای اروپایی در حدود 60 درصد است، گفت که در صورت استفاده 95 درصد مردم از ماسک نیازی به اتخاذ تدابیر محدود کننده وجود نخواهد داشت.

مدیر منطقهای سازمان جهانی بهداشت در اروپا همچنین از پرشدن 95 درصدی ظرفیت بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان های فرانسه و صد در صدی سوئیس خبر داد.

وی پیشرفت‌های اخیر در زمینه ساخت واکسن کرونا در جهان را امیدوار کننده عنوان کرد و افزود: «اگر چه واکسن‌ها ویروس کرونا را به شکل کامل متوقف نخواهند کرد، اما در مبارزه علیه این ویروس بسیار مفید خواهند بود.»