مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

یک متخصص خون و آنکولوژیست گفت: سرطان خون دارای علائم خاصی است که ممکن است با نشانه‌هایی از کم خونی بروز کند، اما نکته مهم این است که با انجام یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است.

دکتر سید اسداله موسوی در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با بیان این مطلب افزود: سرطان‌های خون متفاوت هستند و به دو دسته حاد و مزمن دسته بندی می‌شوند و هر دسته نشانه‌های خاص خودش را دارد. در سرطان خون مزمن نشانه‌هایی از جمله لکه‌های کبود در پوست بدن یا خونریزی از بینی، دستگاه گوارشی یا در خانم‌ها خونریزی غیرطبیعی زنانگی از رحم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: البته ممکن است بی‌حالی، ضعف و خستگی‌پذیری ناشی از کم خونی در نتیجه سرطان خون یا اختلال گلبول‌های سفید که فرد را دچار تب می‌کند، باعث مراجعه بیماران به پزشک می‌شود.

موسوی تصریح کرد: علائم دیگری نظیر ناخوشی، حال عمومی‌ نامناسب، درد استخوان و بزرگی غده‌های لنفی و لوزی نیز می‌توانند جزو علائم سرطان حاد خونی باشند. خود سرطان‌های خون حاد و مزمن به دو دسته سرطان خون مایلویید و لنفویید تقسیم می‌شوند.

بهترین فوق تخصص خون و انکولوژی

این متخصص خون و آنکولوژیست اظهار داشت: ممکن است در ابتدای سرطان مایلوییدی مزمن علامتی دیده نشود، اما در یک آزمایش ساده تغییر تعداد گلبول‌های سفید یا پلاکت خون و وجود احساس ناخوشی در بیمار می تواند منجر به تشخیص سرطان شود. گاهی اوقات ممکن است در سرطان مایلوییدی افراد به علت بزرگ شدن طحال در بالای شکم احساس نامطلوب و تعریق به ویژه تعریق شبانه داشته باشد.

وی با اشاره به سرطان لنفوییدی، گفت: سرطان لنفوییدی نیز به طور معمول با انجام آزمایشی که شاید برای منظور دیگری گرفته شده، ممکن است تشخیص داده ‌شود. در موارد پیشرفته‌تر این نوع سرطان غده‌های لنفی بیمار در گردن، زیر بغل، طحال و کبد فرد بزرگ شده و علامت‌هایی ناشی از کم خونی مثل ضعف و بی‌حالی را شاهد خواهیم بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۵
فرزاد هاتفی