مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

رشته فوق تخصصی روماتولوژی (Rheumatology) به علم شناخت بیماری های استخوان و مفاصل (بیماری های روماتیسمی)  است که پزشکان روماتولوژیست در این رشته بعد از گذراندن تخصص داخلی بزرگسالان و داخلی کودکان به تحصیل در آن می پردازند .بیماری هایی که در این رشته  مطرح هستند شامل:

1- بیماری های مفصل که با علت های متفاوت به شرح زیر می تواند باشد:
 
- علت مکانیکال: مانند بیماری آرتروزیا استئوارتریت (Osteoarthritis) .
 
2- علل خارج مفصل:
3- بیماری های استخوان که با علل متعددی ایجاد می شود:
 
4- بیماریهای ستون فقرات که عوامل مختلف می تواند در ایجاد آن دخیل باشد که عبارتند از:
5- بیماری های بافت همبند (Convective tissue)
 

- علت التهابی (Inflammatory) مانند بیماری آرتریت روماتوئید و لوپوس سیستمیک و بهجت و...

 فروش ویژه کتاب آرتریت روماتوئید و بیماران تالیف جمعی از اساتید روماتولوژی کشور


- علل یا منشا نورولوژیک : آسیب مفصل بدنبال آسیب سیستم عصبی که در اندامها ایجاد می شود. مانند نوروپاتی بدنبال دیابت و ...

- علل متابولیک: آسیب مفصل بعلت بیماری زمینه ای فرد مانند دیابت ٫ نقرس و پوکی استخوان می باشد.

- علل عفونی: علت های عفونی متعددی مانند باکتری ها و یا تب مالت و یا سل می توانند باعث ابتلای مفصل شوند.

در اطراف مفصل ضمائمی وجود دارد که هرکدام از آنها می توانند با علل متفاوت دچار آسیب شده و ایجاد بیماری نمایند. ضمائم مفصل عبارتند از:

-  تاندونها که التهاب آنها تاندونیت (Tendinitis) مانند بیماری آرنج تنیس بازان یا بیماری آرنج گلف بازها نامیده می شود.

- به تورم اطراف تاندونها که تنوسینوویت (Tenosynovitis) گفته می شود.

-  کیست های اطراف مفصل که کیست سینویال (Synovial Cyst) گفته می شود.

- علت متابولیک: که سردسته آنها بیماری پوکی استخوان و یا استئوپروز (Osteoporosis) می باشد.

- علل عفونی: که می تواند با منشا باکتری ها و یا قارچ ها باشد که به آن بیماری استئومیلیت (Osteoemyelitis) گفته می شود. 

- بیماری های التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزانت (Ankylosing spondylitis) سردسته آنهاست

- بیماریهای با علت های مکانیکال که علل آن آرتروز مهره های گردن و یا بیماری های فتق دیسک(Disc herniation) می باشد که باعث ایجاد اثر فشاری بر روی ریشه عصب شده و دردهای ارجاعی به اندام های فوقانی و تحتانی ایجاد می کند.

- علل عفونی که در آن عفونت های مختلفی مانند باکتری ها، سل و یا بروسلا می توانند باعث دیسک شده و مهره های کمر را مبتلا نمایند.

که در آن تمامی قسمت های مختلف می تواند مراتبی از ابتلا را داشته باشد. مانند بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا ( SLE Systemic Lupus Erythematosis )

با توضیح فوق متوجه می شویم دامنه علم روماتولوژی بسیار وسیع است. شیوع این بیماری ها در مطالعات جهانی حدود 40-30 درصد می باشد. در مطالعه صورت گرفته در ایران شیوع این بیماری ها در جامعه شهری9/41 درصد و در جامعه روستایی 66 درصد می باشد.

یک فوق متخصص روماتولوژی معتبر:استرس و بی‌خوابی از عمده‌ترین علل ابتلا به «فیبرومیالژیا» 

یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه خستگی، کوفتگی، بی‌حالی و بی‌رمقی بارزترین نشانه‌های ابتلای 15 درصدی افراد جامعه به بیماری فیبرومیالژیا است، گفت: استرس، کم‌ تحرکی و بی‌خوابی از عمده‌ترین علل ایجاد این عارضه هستند.

دکتر محمدمهدی امام در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین علت مراجعه مردم به کلینیک‌های روماتولوژی چیست، اظهار کرد: روماتولوژی علمی است که با بیماری‌های مفاصل و عناصر اطراف آن در ارتباط است. بنابراین آرتروز شایع‌ترین علت مراجعه به روماتولوژیست‌هاست.

وی ضمن بیان اینکه آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی نیز هست، گفت: بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بسیاری از مردم درباره آنها اطلاع چندانی نداشته باشند. "فیبرومیالژیا" از جمله آنهاست که درصد شیوع بالایی هم دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: فیبرومیالژیا در زنان بیشتر مشاهده می‌شود. خستگی، کوفتگی، بی‌حالی، بی‌رمقی و خوابی که شادابی به همراه ندارد از علائم ابتلا به این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه 10 تا 15 درصد افراد جامعه بر اساس شرایط ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا باشند، گفت: حدود 40 تا 50 درصد مراجعان به کلینیک‌های روماتولوژی حتی اگر بیماری دیگری داشته باشند، همزمان گرفتار فیبرومیالژیا نیز هستند.

امام اضافه کرد: این بیماری با سندرم خستگی مزمن که به دنبال عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد، تفاوت دارد. اما فیبرومیالژیا به دنبال استرس، کم تحرکی و بی‌خوابی ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد که صبح‌ها خسته هستند و رمق بیدار شدن از خواب را ندارند گرفتار این عارضه‌اند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه در فاز بعدی بیماری‌های روماتیسمی درصد شیوع بالایی دارند، گفت: یک درصد افراد جامعه به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، البته آرتریت روماتوئید یک تورم مفصلی قابل درمان است.

وی ضمن تاکید بر مراجعه زودهنگام مبتلایان به تورم مفصلی و بیماری‌های روماتیسمی به پزشکان متخصص، اظهار کرد: درمان بیمار‌های مفصلی دارای یک بازه زمانی طلایی است و اگر از دست برود، تخریب مفاصل آغاز می‌شود.

امام با بیان اینکه عمده بیماران ما مبتلایان به بیماری‌های پوکی استخوان، فیبرومیالژی، آرتروز، کمر درد و رماتیسم‌های مفصلی هستند، گفت: در این میان فیبرومیالژی دارای راهکارهای درمانی بوده و کاملا بهبود می‌یابد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۷
فرزاد هاتفی