موارد و نکات مهم در سفر به خانه خدا که باید مورد توجه باشد
یکى دیگر از عبادتهاى بزرگ اسلامى «حج» است. حج یک عبادت دسته جمعى است که
هر سال در روزهاى معینى در سرزمینى تاریخى و باشکوه انجام مىگیرد. ین
نوع عبادت علاوه بر این که پیوند استوارى میان بنده و خدا به وجود
مىآورد، مىتواند از جهات گوناگونى مبدأ اثرات سودمند و ارزندهاى در
اجتماع اسلامى باشد.
اولا: یک چنین عبادت دسته جمعى که با تجرد کامل و وارستگى مطلق، تنها با
پوشیدن دو قطعه پارچه ساده آغاز مىگردد، نشانه مساوات بندگان الهى در
پیشگاه اوست و این یکى از آمال بزرگ انسانى است که روزى انسانهاى جهان
عوامل برتریهاى موهوم را مانند نژاد، رنگ و ثروت را کنار گذارده، همگى خود
را در برابر خدا مساوى و برابر بدانند. عمل حج از عبادتهایى است که به این
هدف تحقق مىبخشد و موجب مىشود که افراد با ایمان امتیازات اجتماعى را
وسیله برترى خود ندانند.
ثانیا: چنین اجتماع عظیمى که اعضاى آن را نمایندگان واقعى ملتهاى مسلمان
جهان تشکیل مىدهد، کنگره بزرگ سالانه مسلمانان دنیا محسوب مىگردد که در
هر سال در این سرزمین مقدس برگزار مىشود.
حضرت سجاد مىفرماید: راز عقد احرام این است که «خدایا! ارتباطم را از غیر
تو گسستم و تنهابه تو پیوستم». و سرّ ورود به حرم این است که:«خدایا! من
غیبت، بدگویى و عیب جویى احدى از ملت اسلام را نکرده، این کارها را بر خود
تحریم مىکنم». سرّ طواف، «حق مدار و حق جو بودن و فاصله نگرفتن از مرکزیت
توحید» است.
آن امام همام - علیه السلام - وقتى به اسم حجرالاسود و لمس و بوسیدن آن
رسید، فریادى زد که نزدیک بود بى هوش شود و امام سجاد علیه السلام از شبلى
پرسید: مىدانى حجرالاسود چیست؟ حجر، یمین الله و دست خداست و معناى دست
زدن به آن این است که: «خدایا! من تعهد مىکنم که دست به گناه دراز نکنم».
امامعلیه السلام پرسید: آیا معناى ایستادن در جایگاه و مقام ابراهیم و
نماز گزاردن در آن مقام را مىدانى؟ شبلى گفت: ظاهرش را انجام دادهام؛ ولى
نیت هایى را که مىفرمایید نکردم. امام - علیه السلام - فرمود: آیا وقتى
در کنار مقام، دو رکعت نماز طواف گزاردى، قصد کردى که ابراهیم گونه نماز
بخوانى و بینى شیطان را به خاک بمالى؟ شبلى گفت: خیر. این سؤال به این
معناست که آن کسى که در حال نماز، حواسش جمع نیست و خضوع و خشوع ندارد، به
جاى ابراهیم - علیه السلام - نایستاده است و اگر ابراهیم گونه نماز
نخواند، بینى شیطان را به خاک نمالیده است.
امام - علیه السلام - از شبلى پرسید: آیا بین صفا و مروه، سعى کردى؟ شبلى
گفت: آرى. امام - علیه السلام - فرمود: مىدانى راز آمد و رفت بین این دو
کوه چیست؟ یعنى: «خدایا! من بین خوف و رجا وبیم و امید به سر مىبرم».
«صفا» یادآور تصفیه و تهذیب روح و «مروه» یادآور مردانگى و مروت است.4
”تقصیر” پالایش درون است؛ یعنى وقت آن است که جمال خویش را در پاى آن جمیل
مطلق، قربانى کنى و تارهایى از مو یا قدرى از ناخنها را به نیت او کوتاه
کنى. غرور،کبر و نخوت، دیگر جایى براى ماندن در تو ندارد و باید هر چه را
غیر اوست از خانه دل بیرون بریزى و دریچه دل را به سوى انوار معرفت و کمال
بگشایى.5
”طواف نساء” یادآور مقام و منزلت زن است و باید نخستین ساکن این دیار پاک
یعنى «هاجر» را تکریم کنى؛ چه مرد باشى و چه زن . زن شایسته مقام مادرى است
و بوسه بر پایش، بوسه بر دروازههاى بهشت است و هفت مرتبه به نیت این
تجلیل و تقدیر، باید کعبه را طواف کنى و در هر مرتبه چون به «حجر اسماعیل»
مىرسى، تجلّى این عظمت را به نظاره مىنشینى. زائران خانه خدا با طواف
نساء و نماز آن، وفادارى خود را نسبت به حقوق همسر و خانواده ابراز
مىدارند و اهمیت آن را به یاد مىآورند.6
البته داشتن مراقبه و محاسبه پیش از سفر عمره و حلیت طلبیدن از کسانی که بر
ذمه انسان حق و حقوقی دارند و ادای حقوق واجبی مانند حق الناس قبل از این
سفر روحانی و توبه و استغفار از گناهان و جرم ها و خطاها و درخواست توفیق
از خداوند و توسل به اولیای الهی در انجام درست و کامل این عبادت بزرگ و
بهره مند شدن از برکات و انوار و آثار آن در دنیا و پس از مرگ و در عالم
آخرت نقش بسزایی دارد که باید این امور مورد توجه و دقت قرار گیرد .
طواف نساء اختصاص به مرد ندارد , زن و کودک ممیز نیز اگر طواف نساء را ترک کنند, از احرام بیرون نمى آیند. (31)
نرخ قیمت اعزام کودکان به عمره اعلام شد
معاون حج و عمره رییس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به درجه بندیهای تعریف شده نرخ قیمتی اعزام کودکان به عمره متفاوت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از شبستان، ناصر خدرنژاد، معاون حج و
عمره رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به نرخ قیمتی اعلام شده برای اعزام
کودکان به سرزمین وحی، گفت: با توجه به درجه بندیهای تعریف شده نرخ قیمتی
اعزام کودکان به عمره متفاوت است.وی با بیان اینکه گروه سنی کودکان به کمتر
از ۲ سال و بین ۲ الی ۱۲ سال تقسیم بندی میشود، اظهار کرد: نرخ اعلامی
برای کودکان کمتر از ۲ سال حدود ۸۰ هزار تومان میشود.معاون حج و عمره رییس
سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با خرید و فروش فیش حج
نرخ قیمتی برای کودکان ۲ الی ۱۲ سال نیز حدود ۷۸۰ هزار تومان تا ۸۹۵ هزار
تومان نیز میرسد.خدرنژاد خاطرنشان کرد: هزینه برخی موارد نظیر اسکان،
تغذیه، حمل و نقل برای کودکان به نصف و ختی کمتر نیز کاهش مییابد.
آیا آوردن هدیه از سفرهای زیارتی جزو توصیههای دینی است؟ از جمله کارهایی که در آموزههای دینی بر آن تأکید شده، هدیه دادن به دیگران است؛ البته یادآوری این مسئله ضروری است که هدیه در متون دینی مفهومی وسیعتر از هدایای مادی دارد و شامل هدایای معنوی نیز میگردد. از جمله این هدایا، هدایایی است که مسافران از سفرهای زیارتی برای اقوام و فامیل و آشنایان میآورند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است؛ هدیه از سفر حج جزو مخارج حج محسوب میشود: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: الْهَدِیَّةُ مِنْ نَفَقَةِ الْحَجِ». (کافی، ج 4، ص 2) بنابر این، آوردن هدیه از هر مسافرتی بویژه سفر حج مستحب است(نه واجب). البته آن چیزی که در این هدایا باید مورد توجه ویژه باشد، رعایت اعتدال و پرهیز از اسراف و تجملات، و دوری از چشم و هم چشمی است. اهمیت توجه به سفر حج گاهی آنقدر درگیر مسائل حاشیهای میشویم که اصل مطلب را از یاد میبریم. حکایت حج تمتع و حتی حج عمر و [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.ثبت نام شما فقط 20 ثانیه زمان میبرد] همین است. شوق و شور سفر، تهیه لوازم ضروری، تهیه لیست سوغاتی، رفت و آمد به کلاسهای اعمال حج، همه و همه به قدری ذهنمان را مشغول میکند که اصلاً فراموش میکنیم که برای چه به این سفر میرویم. تصور میکنیم که میدانیم به کجا میرویم و برای چه کاری. اما واقعاً میدانیم؟ توقع صاحبخانه و میزبان را میدانیم؟ شاید شوق و شور دیدن اسممان بر روی پلاکاردهای استقبال کنندهها و بر روی پارچه نویسی ها، بیشتر از اصل سفر حواسمان را پرت کرده باشد. اما ویژگیهای حج مورد قبول چیست؟ کدامیک از افرادی که از حج تمتع بازمی گردند، واقعاً حاجی شدند؟ ویژگیهای حج مقبول چیست؟ حتماً فراوان شنیدهاید که بهترین زائران خانه خدا وقتی به میقات میرسیدهاند، با سختی لبیک میگفتند. آنجا معمولاً حجاج یک فکر دارند و آن اینکه به عجله لباس احرام بپوشند، لبیک بگویند و به اتوبوسهایشان برگردند و به سمت مکه حرکت کنند. ولی فراوان در تاریخ داریم که یک گروه از زائران خانه خدا بودهاند که آخرین نفری بودند که لبیک میگفتند. در میقات تکلیف یک عمرمان را مشخص میکنیم. اگر بتوانیم به نوعی در میقات محرم شویم که واقعاً باور کنیم که لبیک ما جواب داده شده، این بهترین حج خواهد بود این قصه درباره امام سجاد(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده است. وقتی میخواستند لبیک بگویند، صدا در لگویشان میماند. یک کسی در خدمت امام بود. به ایشان گفت، آقا ما باید بالاخره از این مسیر عبور کنیم. بدون لبیک که نمیشود. شما لبیک را بگویید که از اینجا عبور کنیم. حضرت فرمودند که میترسم. میترسم بگویم لبیک و جواب بیاید که لا لبیک. من فکر میکنم هر زائری باید یادش باشد که بهترین زائران خانه خدا در میقات، با سختی لبیک میگفتند، نگران بودند. چون میدانید حج و میقات مثل شب قدر میماند. فقط یک تفاوت دارد. من بارها به زائران در میقات عرض کردهام. تفاوتش این است که در شب قدر ما تکلیف یک سالمان را مشخص میکنیم. اما در میقات تکلیف یک عمرمان را مشخص میکنیم. اگر بتوانیم به نوعی در میقات محرم شویم که واقعاً باور کنیم که لبیک ما جواب داده شده، این بهترین حج خواهد بود. آیا نقطه شروع حج از کل حج مهمتر است؟ بله. البته در روایات داریم که "الحج عرفه"، حج در عرفه خلاصه میشود. ولی کسی میتواند در عرفه پاکی را کسب کند که از اینجا شروع کند. نقطه نهایت عرفه است. آن وقت در غروب روز عرفه، خطاب میشود که گذشته شما بخشیده شد. از نو شروع کنید. به چه کسانی که این خطاب میشود؟ کسانی که از میقات شروع کرده باشند.