مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

مجله نوجوان

مطالبی برای گروه جوان و نوجوان

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اگر شما هم اخیرا مشکلات زیادی با موتورسیکلت‌تان داشته‌اید، لازم است بدانید که به اندازه کافی به موتورتان رسیدگی نمی‌کنید و ناسازگاری موتور نیز برای جلب توجه است! موتورها هم مانند دیگر وسایل نقلیه برای کار درست و روی روال، به رسیدگی مدام و مراقبت نیازمندند. اگر این مراقبت‌ها به درستی انجام شود اوقات خوشی با موتورتان خواهید داشت.

روغن‌های حیاتی موتورسیکلت‌ها

دو روغن در عملکرد موتورسیکلت تاثیر فراوانی خواهند داشت؛ روغن گیربکس و روغن موتور. این دو با توجه به میزان کارکرد وسیله نقلیه تعویض می‌شوند. البته تعویض روغن گیربکس با توجه به نوع موتور و توضیحات منتشر شده در دفترچه راهنما انجام می‌گیرد. تعویض به موقع روغن‌های موتور باعث روان شدن و حرکت راحت‌تر دنده‌‌ها می‌شود و همچنین موتور را خنک نگه می‌دارد. مراحل و آموزش تعویض روغن موتور را می‌توانید از این بخش مطالعه کنید.

از سوی دیگر عوض نکردن روغن موتور می‌تواند به آسیب‌هایی تبدیل شود که در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست اما در صورت تداوم استفاده از موتورسیکلت، به عنوان بیماری‌های لاعلاج ماندگار می‌شوند.

شمع با کیفیت بخرید

علاوه بر روغن‌ها، شمع نیز بخش دیگری از موتور است که نیاز به مراقبت‌، نگهداری و در صورت نیاز تعویض دارد. شمع در ساختار موتورسیکلت وظیفه ایجاد جرقه‌ای را بر عهده دارد که موجب احتراق بنزین می‌شود. بنابراین، قطعه مورد نظر باید از با کیفیت‌ترین مدل‌های موجود در بازار تامین شود. همچنین برای تعویض نیز باید از اطلاعات مندرج در دفترچه راهنما استفاده کرد.

دلیل ناله‌های کمک فنر

سلامت کمک فنر تضمین‌کننده راحتی و سلامت موتورسوار و سرنشین آن است. خرابی کمک فنر نشانه‌های مختلفی دارد. صدای ناهنجار موقع ترمز و مشاهده بخار روغن روی فنر از جمله نشانه‌های خرابی این بخش حیاتی موتور است. هر کدام از این نشانه‌ها نیز دلیلی مشخص دارند. مثلا اگر اخیرا هنگام ترمز صدای ضربه می‌شنوید باید بدانید که سطح روغن در فنرهای موتور شما کاهش پیدا کرده و ادامه این روند کمک‌ها را از کار می‌اندازد.

جابجایی بهترین پیک موتوری ویژه و سریع کالا و مسافر با راکبین آموزش دیده در سفرهای درون شهری و برون شهری.

استفاده از وسایل نقلیه نیازمند نگهداری و مراقبت دقیق و حرفه‌ای است. رعایت نکردن اصول نگهداری می‌تواند موجب کاهش عمر موتور سیکلت شود.بنابراین افرادی که دائم از موتورسیکلت استفاده می‌کنند باید نکات و آموزش‌های نگهداری را مرتبا مرور کرده و رعایت کنند. یکی از این دست مراقبت‌ها به نگهداری موتور (انجین) موتورسیکلت مربوط می‌شود.

اصلی‌ترین مورد در ارتباط با انجین که به صورت منظم باید رعایت شود، تعویض روغن است. موتورسواران اغلب گمان می‌کنند که تعویض روغن کار ساده‌ای است اما در عمل، نکات حرفه‌ای و تکنیکی از سوی آنها رعایت نمی‌شود و همین مسئله باعث کوتاه شدن عمر موتور می‌شود. در ادامه نکات مهم تعویض روغن در انواع موتور سیکلت را مرور می‌کنیم.

مقدمات تعویض روغن به شیوه استاندارد

در مورد تعویض روغن موتورسیکلت‌ها باید بدانید که لازم است موتورِ دستگاه کمی گرم باشد. البته این میزان گرما نباید به اندازه‌ای باشد که دست را بسوزاند. برای اینکه حرارت انجین به اندازه مطلوب برسد لازم است حدود ۳۰ دقیقه مسافتی معادل ۱۰ کیلومتر را طی کنید. معمولا با طی این مسافت، گرمای مورد نیاز ایجاد می‌شود. حالا همه چیز برای یک تعویض روغن حرفه‌ای آماده است.

موتور هوندا ۱۲۵cc دارای ۲ پیچ تخلیه روغن است. بنابراین، هنگام تعویض روغن باید به این نکته توجه کرد. البته مدل‌های مختلف موتورها ریزه‌‌کاری‌های مخصوص به خود را دارند که وقتی کمی تجربه چاشنی روش‌های حرفه‌ای کنیم، مسئله به سادگی حل می‌شود.

عملیات آغاز می‌شود

هنگام تعویض روغن لازم است روغن کارکرده از مخزن خالی شود برای این کار به ظرف پهن و نسبتا بزرگی احتیاج دارید. تخلیه روغن کارکرده در ظرف بزرگ برای بررسی ظاهر آن و شناسایی مشکلات احتمالی است.

پس از خالی کردن روغن کارکرده، اجازه دهید روغن سرد شود. سپس با بررسی آن مطمئن شوید که رسوب‌ها،ذرات ریز و   قطعات غیرعادی درون روغن مشاهده نمی‌شود. در صورت مشاهده چنین وضعیتی لازم است نسبت به بررسی و رفع این مشکل اقدام کنید.

تعویض روغن در برخی مدل‌ها ملاحظات مخصوص خود را نیاز دارد. به عنوان مثال گاهی فشار روغن موجود در مخزن موتورسیکلت‌هایی که فیلتر روغن فلزی دارند در اثر فشار به بیرون پرتاب می‌شود. همچنین هنگام تعویض روغن باید شرایطی ایجاد کرد که روغن موجود، به صورت کامل تخلیه شود. برای این کار زمانی که موتور خاموش است به آرامی  با ۵ تا ۸ باز دست هندل بزنید، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نیز صبر کنید تا تمام روغن موجود تخلیه شود. دو سه هندل در هر ۵ دقیقه نیز می‌تواند به تخلیه کامل روغن کارکرده کمک کند.

برای ریختن روغن جدید نیز هرگز تا زمانی که موتور (انجین) گرم است روغن را در مخزن نریزید. در پایان نیز نباید پیچ کارتر را بیش از حد متعارف سفت کرد.

همچنین اگر بخار روغن را روی کمک فنرها مشاهده کردید باید بدانید که کاسه نمدهای کمک فنر، خراب شده‌اند و به سرعت باید به فکر تعمیرشان باشید. از دیگر نشانه‌های نگران‌کننده کمک‌فنر نیز می‌توان به عدم ارتعاش یا بازی کمک‌ها اشاره کرد. زنگ زدگی در قسمت سیلندر می‌تواند یکی از مهمترین عوامل این مشکل باشد. در آخر نیز باید به یکی از شایع‌ترین مشکلات کمک‌فنرها اشاره کرد. خرابی غلظت روغن کمک‌ها موجب ایجاد پرش کمک در سرعت‌گیر‌ها خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۲۲
فرزاد هاتفی